INFORMATOR DLA RODZICÓW DZIECKA  PRZEDSZKOLNEGO

 

                                  

I.Wstęp 

 

Wiadomości na temat celów i zadań przedszkola przekazywane są przez nauczycielki na zebraniach i przy okazji indywidualnych rozmów. Informacje te często ulatują z pamięci. Ten informator ma przybliżyć Państwu problematykę wychowania przedszkolnego, którym jest objęte Wasze dziecko. Jest to zapis ogólnych informacji wynikających z działalności placówki.

Dodatkowe informacje o przedszkolu znajdziecie Państwo na stronie internetowej gminy Kleszczewo www.kleszczewo.pl  gdzie umieszczono: statut przedszkola, druk umowy m.-y przedszkolem a rodzicami, wyciąg z programu adaptacyjnego  oraz druk  karty zgłoszenia dziecka do przedszkola.

Telefony do przedszkola : Kleszczewo 061-8176-372( dyrektor p-la)

Tulce 061-8727-301, Zimin 061-8176-055

 

II. Organizacja pracy, pracownicy

 

1. Nasze przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie

w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa wszystkim dzieciom zgłoszonym przez rodziców. Przedszkole posiada filie w Tulcach

i Ziminie.   Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku

w godzinach:      6,45 - 16,00/ Kleszczewo 

                         6,45 - 17,00/ Tulce,

                         7,45 - 12,45 Zimin ( tylko 5 godz. „0”)  

 

2. Od września 2007  będzie funkcjonować  9 oddziałów, w których będą  umieszczane dzieci  wg wieku. Są to następujące grupy:

Kleszczewo       Zerówka    / 6 latki ./ 2 oddz. 5 godz.

                         Maluchy    / 3-5 latki/    9 godz.

Tulce           Zerówka    / 6 latki/       5 godz.

                   Zerówka    /6 latki/       10 godz.

                   Starszaki   / 5 latki/       j.w.

                   Średniaki   /4 latki/       j.w.

                   Maluchy   / 3 –latki/     j.w.

Zimin           Zerówka   / 6 latki/       5 godz.

 

Każdy oddział ma przydzieloną jedną lub więcej nauczycielek w zależności od czasu pracy oddziału. Przedszkole zawiera umowy z rodzicami / nie dotyczy dzieci z pięciogodzinnych zerówek/, w których zawarte są informacje dotyczące wysokości miesięcznej opłaty za przedszkole.

 

Wychowankowie korzystają w przedszkolu z jednego, dwóch lub trzech posiłków za pełną odpłatnością.

Podstawą opłaty za wyżywienie jest kalkulacja na podstawie aktualnie obowiązujących cen żywności.

 

W przedszkolu pracują nauczycielki oraz woźne oddziałowe. Całością zarządza dyrektor.

 

Wszystkie nauczycielki posiadają wykształcenie pedagogiczne

o kierunku przedszkolnym, 90 % kadry posiada wykształcenie wyższe.

 

 III. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu .

 do godz. 8,30- 

˘  schodzenie się dzieci,

˘  gry i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci wg ich zainteresowań lub inspirowane przez nauczycielkę,

˘  obserwacje indywidualnego rozwoju dziecka,

˘  ćwiczenia poranne,

˘  przygotowanie do śniadania,

-8,30 -   śniadanie

-9,00 -  realizacja zajęć ustalonych wspólnie przez dzieci

i nauczyciela zgodnie z planem pracy nauczyciela,

˘ zabawy w ogrodzie przedszkolnym,

˘ wycieczki, spacery,

˘ zajęcia dodatkowe

11,45 – 12,15   obiad   Kleszczewo      

11,00 – 11,30 II śniadanie  Tulce

 

12,15 – 14,00  leżakowanie Kleszczewo

11,30 – 13,30  leżakowanie  Tulce /tylko maluchy/

 

oddziały straszaków

˘ kontynuowanie niektórych zadań podjętych wcześniej,

˘ zajęcia o charakterze relaksacyjnym

 

14,00 – 14,30  - podwieczorek/ Kleszczewo

13,30 – 14,00 – obiad/ Tulce

 

14,30 – 16,00 / Kleszczewo

14,00 – 17,00 / Tulce 

˘zabawy, sytuacje edukacyjne zaproponowane przez dzieci

i  nauczyciela

˘obserwacje indywidualnego rozwoju dziecka,

˘odbieranie dzieci przez rodziców

W pięciogodzinnych zerówkach dzieci przynoszą śniadanie z domu, na miejscu otrzymują herbatę . Układ zajęć jest bardzo podobny

 

 

IV. Zasady rekrutacji

 

Dziecko zgłoszone do przedszkola powinno być zameldowane na terenie gminy Kleszczewo

W pierwszej kolejności są przyjmowane dzieci 6 letnie, dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, dzieci z rodzin zastępczych. Dodatkowe kryteria może ustalić komisja rekrutacyjna.

 

 

V. Cele wychowawcze i dydaktyczne przedszkola:

 

Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie

 i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze  środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym, od trzeciego roku życia do podjęcia nauki w I klasie.

Szczegółowe cele edukacyjne ( oparte na podstawie programowej) to między innymi:

?  wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń w kontaktach ze środowiskiem,

?  doskonalenie procesów poznawczych, usprawnianie pamięci oraz rozwój predyspozycji umysłowych,

?  wyrabianie umiejętności komunikowania się, rozwijanie kompetencji językowych  i zasobu słownictwa,

?  stymulowanie ciekawości poznawczej oraz aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji,

?  kształtowanie postawy twórczej i myślenia twórczego,

?  wspieranie samodzielnych działań dziecka,

?  kształtowanie nawyków higienicznych i wdrażanie do zasad warunkujących bezpieczeństwo.

?  uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych,

?  kształtowanie życzliwego stosunku do ludzi i przyrody,

?  pomoc w budowaniu  pozytywnego obrazu własnego „ja”,

?  wyposażanie dzieci w wiedzę i umiejętności  niezbędne do podjęcia nauki w szkole, tj. znajomość liter, cyfr, znaków matematycznych, czytanie, przygotowanie do pisania, liczenie.

 

VI. Formy pracy nauczycieli przedszkola z dziećmi.

 

Podstawową forma aktywności małego dziecka jest zabawa. Dziecko przedszkolne uczy się - bawiąc i bawiąc – uczy się. Przedszkolak swą aktywność zabawową przejawia w zabawach manipulacyjnych, konstrukcyjnych, tematycznych, dydaktycznych

i ruchowych.

 

Treści programowe realizowane są przez nauczycielki w ramach tzw. obszarów edukacyjnych:

?    edukacji społeczno-moralnej

?    zdrowotnej

?    ruchowej

?    przyrodniczej

?    w zakresie mowy i myślenia

?    przygotowania do pisania i czytania

?    matematycznej

?    kulturalno-estetycznej

?    muzycznej

?    technicznej

 

Metody w wychowaniu przedszkolnym – oglądowe, słowne, praktyczne przenikają się wzajemnie. Stawiamy przed dziećmi takie zadania, które wyzwalają w nich konieczność poszukiwania rozwiązań, aktywizują myślenie, wyzwalają inwencję

 i ekspresję twórczą. Aktywność dziecka połączona z przeżywaniem i działaniem ułatwia mu zdobywanie wiedzy i umiejętności

 

VII. Zajęcia dodatkowe

 

Są one organizowane w przedszkolu na życzenie rodziców i za ich wyraźną zgodą:

?  zajęcia katechetyczne,

?  rytmika

?  język angielski

?  karate

?  balet

?  logopedia

?  koncerty muzyczne

?  spektakle teatralne

?  wycieczki autokarowe

Zajęcia dodatkowe oprócz logopedii i religii są opłacane przez rodziców.

                    

VIII. Imprezy przedszkolne

 

Przygotowywane są przez dzieci i nauczycielki oraz dzięki aktywnej pomocy rodziców. Są to:

-Pasowanie na przedszkolaka

-Wigilia

-Święto Babci i Dziadka

-Bal Przebierańców

-Dzień Matki i Ojca

-Dzień Dziecka

-Zakończenie roku szkolnego

Nasi wychowankowie uczestniczą w lokalnych festynach i akcjach charytatywnych. Uzdolnione muzycznie dzieci biorą udział

w konkursach piosenki przedszkolnej wielokrotnie zdobywając duże uznanie.

 

 

IX. Współpraca  z rodzicami oraz innymi instytucjami

 

Organem prowadzącym przedszkole jest gmina Kleszczewo, nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

Do form współpracy z rodzicami należą zebrania grupowe, spotkania integracyjne, rozmowy indywidualne oraz obserwowanie przez rodziców zajęć otwartych   prowadzonych przez nauczycielki

z dziećmi.

 

W przedszkolu działa Rada Rodziców, której kompetencje obejmują:

-wspieranie działalności statutowej placówki,

-występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami dotyczącymi organizacji opieki i wychowania,

-opiniowanie planów pracy przedszkola, projektów innowacji

i eksperymentów pedagogicznych,

 -występowanie do organu prowadzącego i organu sprawującego  nadzór  pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi pracy  przedszkola.

 

Przedszkole doradza i wspiera rodzinę w działaniach wychowawczych poprzez:

-pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka

i   podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

-informowanie na bieżąco o postępach dziecka,

-wspólne z rodzicami uzgadnianie kierunków i zakresów zadań realizowanych w przedszkolu.

 

Placówka nasza współpracuje także z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną , Pielęgniarskim Ośrodkiem Medycyny Szkolnej oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

 

X. Opłaty

 

1. Zgodnie z uchwałą nr XXXII/159/2005 Rady Gminy

w Kleszczewie z dnia 31 marca 2005 r. miesięczna opłata wynosi:

-          dla przedszkola 5 godzinnego: 100 zł,

-          dla przedszkola 9 godzinnego: 120 zł,

-          dla dzieci  6 letnich realizujących roczne przygotowanie przedszkolne i uczęszczających do  oddziałów  ponad 5 godzin:  100 zł,

-          dzieci z „zerówek” 5 godzinnych nie wnoszą opłaty.

 

2. Opłata za drugie i kolejne dziecko w rodzinie jest zmniejszona

o połowę.

 

3. Opłata za wyżywienie wynosi  4,00 zł dla dzieci korzystających

z 3 posiłków (Kleszczewo: śniadanie 1 zł., obiad 2 zł., podwieczorek 1 zł ; Tulce: I śniadanie 1 zł, II śniadanie 1 zł, obiad 2 zł ).

 

4. Rodzice wpłacają miesięczną  należność  na konto przedszkola  do 15 dnia miesiąca.

 

5. Rada Gminy zastrzega sobie możliwość zmian w opłacie stałej

 z dniem 1 września 2007 r. Stawka żywieniowa jest modyfikowana w odniesieniu do cen żywności.

 

6. Dzieci podlegają ubezpieczeniu   następstw nieszczęśliwych wypadków. Składkę ubezpieczeniową   opłacają rodzice we wrześniu.

XI. Wyposażenie dziecka przedszkolnego:

Dzieci przynoszą do przedszkola: obuwie na zmianę, ręcznik,  (młodsze dzieci - dodatkowe ubranie tj. majtki, rajstopy, spodnie, bluzeczkę), notesik do wpisywania informacji dla rodziców, fartuszek do zajęć plastycznych, dzieci leżakujące - powleczony  koc, małą poduszkę

XII. Zakończenie

„Sens wychowania polega na tym, by to, co tkwi dobrego

w człowieku, świadomie wzmocnić i utwierdzić dostarczając mu potrzebnej wiedzy, przeżyć, doświadczeń. Przedszkole daje dzieciom szansę poznania i wyrażania siebie, okazję do twórczego działania i rozwijania swych możliwości.”




W opracowaniu Informatora wykorzystano Statut Przedszkola i Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego.

                                                                         Dyr. Elwira Tomczak