
INFORMATOR DLA RODZICÓW DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO
Wiadomości na temat celów i zadań przedszkola przekazywane są przez nauczycielki na zebraniach i przy okazji indywidualnych rozmów. Informacje te często ulatują z pamięci. Ten informator ma przybliżyć Państwu problematykę wychowania przedszkolnego, którym jest objęte Wasze dziecko. Jest to zapis ogólnych informacji wynikających z działalności placówki. Dodatkowe informacje o przedszkolu znajdziecie Państwo I.Wstęp
Telefony do przedszkola : Kleszczewo 061-8176-372( dyrektor p-la)
Tulce 061-8727-301, Zimin 061-8176-055
II. Organizacja pracy, pracownicy
1. Nasze przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie
w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa wszystkim dzieciom zgłoszonym przez rodziców. Przedszkole posiada filie w Tulcach
i Ziminie. Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku
w godzinach: 6,45 - 16,00/ Kleszczewo
6,45 - 17,00/ Tulce,
7,45 - 12,45 Zimin ( tylko 5 godz. „0”)
2. Od września 2007 będzie funkcjonować 9 oddziałów, w których będą umieszczane dzieci wg wieku. Są to następujące grupy:
Kleszczewo Zerówka / 6 latki ./ 2 oddz. 5 godz.
Maluchy / 3-5 latki/ 9 godz.
Tulce Zerówka / 6 latki/ 5 godz.
Zerówka /6 latki/ 10 godz.
Starszaki / 5 latki/ j.w.
Średniaki /4 latki/ j.w.
Maluchy / 3 –latki/ j.w.
Zimin Zerówka / 6 latki/ 5 godz.
Każdy oddział ma przydzieloną jedną lub więcej nauczycielek w zależności od czasu pracy oddziału. Przedszkole zawiera umowy z rodzicami / nie dotyczy dzieci z pięciogodzinnych zerówek/, w których zawarte są informacje dotyczące wysokości miesięcznej opłaty za przedszkole.
Wychowankowie korzystają w przedszkolu z jednego, dwóch lub trzech posiłków za pełną odpłatnością.
Podstawą opłaty za wyżywienie jest kalkulacja na podstawie aktualnie obowiązujących cen żywności.
W przedszkolu pracują nauczycielki oraz woźne oddziałowe. Całością zarządza dyrektor.
Wszystkie nauczycielki posiadają wykształcenie pedagogiczne
o kierunku przedszkolnym, 90 % kadry posiada wykształcenie wyższe.
III. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu .
do godz. 8,30-
˘ schodzenie się dzieci,
˘ gry i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci wg ich zainteresowań lub inspirowane przez nauczycielkę,
˘ obserwacje indywidualnego rozwoju dziecka,
˘ ćwiczenia poranne,
˘ przygotowanie do śniadania,
-8,30 - śniadanie
-9,00 - realizacja zajęć ustalonych wspólnie przez dzieci
i nauczyciela zgodnie z planem pracy nauczyciela,
˘ zabawy w ogrodzie przedszkolnym,
˘ wycieczki, spacery,
˘ zajęcia dodatkowe
11,45 – 12,15 obiad Kleszczewo
11,00 – 11,30 II śniadanie Tulce
12,15 – 14,00 leżakowanie Kleszczewo
11,30 – 13,30 leżakowanie Tulce /tylko maluchy/
oddziały straszaków
˘ kontynuowanie niektórych zadań podjętych wcześniej,
˘ zajęcia o charakterze relaksacyjnym
14,00 – 14,30 - podwieczorek/ Kleszczewo
13,30 – 14,00 – obiad/ Tulce
14,30 – 16,00 / Kleszczewo
14,00 – 17,00 / Tulce
˘zabawy, sytuacje edukacyjne zaproponowane przez dzieci
i nauczyciela
˘obserwacje indywidualnego rozwoju dziecka,
˘odbieranie dzieci przez rodziców
W pięciogodzinnych zerówkach dzieci przynoszą śniadanie z domu, na miejscu otrzymują herbatę . Układ zajęć jest bardzo podobny
IV. Zasady rekrutacji
Dziecko zgłoszone do przedszkola powinno być zameldowane na terenie gminy Kleszczewo
W pierwszej kolejności są przyjmowane dzieci 6 letnie, dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, dzieci z rodzin zastępczych. Dodatkowe kryteria może ustalić komisja rekrutacyjna.
V. Cele wychowawcze i dydaktyczne przedszkola:
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie
i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym, od trzeciego roku życia do podjęcia nauki w I klasie.
Szczegółowe cele edukacyjne ( oparte na podstawie programowej) to między innymi:
? wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń w kontaktach ze środowiskiem,
? doskonalenie procesów poznawczych, usprawnianie pamięci oraz rozwój predyspozycji umysłowych,
? wyrabianie umiejętności komunikowania się, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa,
? stymulowanie ciekawości poznawczej oraz aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji,
? kształtowanie postawy twórczej i myślenia twórczego,
? wspieranie samodzielnych działań dziecka,
? kształtowanie nawyków higienicznych i wdrażanie do zasad warunkujących bezpieczeństwo.
? uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych,
? kształtowanie życzliwego stosunku do ludzi i przyrody,
? pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”,
? wyposażanie dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole, tj. znajomość liter, cyfr, znaków matematycznych, czytanie, przygotowanie do pisania, liczenie.
VI. Formy pracy nauczycieli przedszkola z dziećmi.
Podstawową forma aktywności małego dziecka jest zabawa. Dziecko przedszkolne uczy się - bawiąc i bawiąc – uczy się. Przedszkolak swą aktywność zabawową przejawia w zabawach manipulacyjnych, konstrukcyjnych, tematycznych, dydaktycznych
i ruchowych.
Treści programowe realizowane są przez nauczycielki w ramach tzw. obszarów edukacyjnych:
? edukacji społeczno-moralnej
? zdrowotnej
? ruchowej
? przyrodniczej
? w zakresie mowy i myślenia
? przygotowania do pisania i czytania
? matematycznej
? kulturalno-estetycznej
? muzycznej
? technicznej
Metody w wychowaniu przedszkolnym – oglądowe, słowne, praktyczne przenikają się wzajemnie. Stawiamy przed dziećmi takie zadania, które wyzwalają w nich konieczność poszukiwania rozwiązań, aktywizują myślenie, wyzwalają inwencję
i ekspresję twórczą. Aktywność dziecka połączona z przeżywaniem i działaniem ułatwia mu zdobywanie wiedzy i umiejętności
VII. Zajęcia dodatkowe
Są one organizowane w przedszkolu na życzenie rodziców i za ich wyraźną zgodą:
? zajęcia katechetyczne,
? rytmika
? język angielski
? karate
? balet
? logopedia
? koncerty muzyczne
? spektakle teatralne
? wycieczki autokarowe
Zajęcia dodatkowe oprócz logopedii i religii są opłacane przez rodziców.
VIII. Imprezy przedszkolne
Przygotowywane są przez dzieci i nauczycielki oraz dzięki aktywnej pomocy rodziców. Są to:
-Pasowanie na przedszkolaka
-Wigilia
-Święto Babci i Dziadka
-Bal Przebierańców
-Dzień Matki i Ojca
-Dzień Dziecka
-Zakończenie roku szkolnego
Nasi wychowankowie uczestniczą w lokalnych festynach i akcjach charytatywnych. Uzdolnione muzycznie dzieci biorą udział
w konkursach piosenki przedszkolnej wielokrotnie zdobywając duże uznanie.
IX. Współpraca z rodzicami oraz innymi instytucjami
Organem prowadzącym przedszkole jest gmina Kleszczewo, nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
Do form współpracy z rodzicami należą zebrania grupowe, spotkania integracyjne, rozmowy indywidualne oraz obserwowanie przez rodziców zajęć otwartych prowadzonych przez nauczycielki
z dziećmi.
W przedszkolu działa Rada Rodziców, której kompetencje obejmują:
-wspieranie działalności statutowej placówki,
-występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami dotyczącymi organizacji opieki i wychowania,
-opiniowanie planów pracy przedszkola, projektów innowacji
i eksperymentów pedagogicznych,
-występowanie do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi pracy przedszkola.
Przedszkole doradza i wspiera rodzinę w działaniach wychowawczych poprzez:
-pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka
i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
-informowanie na bieżąco o postępach dziecka,
-wspólne z rodzicami uzgadnianie kierunków i zakresów zadań realizowanych w przedszkolu.
Placówka nasza współpracuje także z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną , Pielęgniarskim Ośrodkiem Medycyny Szkolnej oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
X. Opłaty
1. Zgodnie z uchwałą nr XXXII/159/2005 Rady Gminy
w Kleszczewie z dnia 31 marca 2005 r. miesięczna opłata wynosi:
- dla przedszkola 5 godzinnego: 100 zł,
- dla przedszkola 9 godzinnego: 120 zł,
- dla dzieci 6 letnich realizujących roczne przygotowanie przedszkolne i uczęszczających do oddziałów ponad 5 godzin: 100 zł,
- dzieci z „zerówek” 5 godzinnych nie wnoszą opłaty.
2. Opłata za drugie i kolejne dziecko w rodzinie jest zmniejszona
o połowę.
3. Opłata za wyżywienie wynosi 4,00 zł dla dzieci korzystających
z 3 posiłków (Kleszczewo: śniadanie 1 zł., obiad 2 zł., podwieczorek 1 zł ; Tulce: I śniadanie 1 zł, II śniadanie 1 zł, obiad 2 zł ).
4. Rodzice wpłacają miesięczną należność na konto przedszkola do 15 dnia miesiąca.
5. Rada Gminy zastrzega sobie możliwość zmian w opłacie stałej
z dniem 1 września 2007 r. Stawka żywieniowa jest modyfikowana w odniesieniu do cen żywności.
6. Dzieci podlegają ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków. Składkę ubezpieczeniową opłacają rodzice we wrześniu.
XI. Wyposażenie dziecka przedszkolnego:
Dzieci przynoszą do przedszkola: obuwie na zmianę, ręcznik, (młodsze dzieci - dodatkowe ubranie tj. majtki, rajstopy, spodnie, bluzeczkę), notesik do wpisywania informacji dla rodziców, fartuszek do zajęć plastycznych, dzieci leżakujące - powleczony koc, małą poduszkę
XII. Zakończenie
„Sens wychowania polega na tym, by to, co tkwi dobrego
w człowieku, świadomie wzmocnić i utwierdzić dostarczając mu potrzebnej wiedzy, przeżyć, doświadczeń. Przedszkole daje dzieciom szansę poznania i wyrażania siebie, okazję do twórczego działania i rozwijania swych możliwości.”
W opracowaniu Informatora wykorzystano Statut Przedszkola i Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego.
Dyr. Elwira Tomczak
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Dyrekcja Przedszkola w Kleszczewie |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marta Polak |
Data wprowadzenia: | 2007-02-27 09:12:53 |
Opublikował: | Marta Polak |
Data publikacji: | 2007-02-27 09:17:09 |
Ostatnia zmiana: | 2007-02-27 09:17:09 |
Ilość wyświetleń: | 2145 |