ZARZĄDZENIE NR 57/2018

Wójta Gminy Kleszczewo

z dnia 15 listopada 2018r.

 

w sprawie ustalenia  projektu budżetu Gminy Kleszczewo na 2019r.

 

     Na podstawie art. 30 ust.2 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie  gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2018r.  poz. 994) oraz art. 233, 238 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych  (tekst jednolity Dz. U.  z 2017r. poz. 2077 ze zm.) zarządzam co następuje:

 

§ 1. 1.Ustala się  projekt budżetu Gminy Kleszczewo na 2019r. stanowiący projekt uchwały budżetowej wraz z jej załącznikami wg. załącznika Nr 1.

2. Integralną część projektu budżetu stanowią objaśnienia wg. załącznika Nr 2.

3. Projekt budżetu przedkłada się Radzie Gminy Kleszczewo i Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

 

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                              Wójt Gminy

 

                                                                                     mgr inż. Bogdan Kemnitz

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr   57/2018

Wójta Gminy Kleszczewo

z dnia 15 listopada 2018r.

 

 

 

Uchwała Nr ………../……

                                        Rady Gminy Kleszczewo

                                        z dnia  ……… grudnia 2018r.

 

w sprawie: uchwały budżetowej  na 2019r.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt  4 i  9  lit. „d” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2018r.  poz. 994 ze zm.) oraz art. 212, 258, 264 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U.  z 2017r. poz. 2077 ze zm.) Rada Gminy Kleszczewo uchwala co następuje:

§ 1

1. Ustala się łączną kwotę dochodów budżetu na 2019r. w kwocie   55.335.728,08 zł,

    z tego:

1) dochody bieżące w kwocie        40.335.438,00

2) dochody majątkowe w kwocie   15.000.290,08 zł.

zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.

2. Dochody, o których mowa w ust. 1 obejmują w szczególności:

1)   dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań  zleconych ustawami w wysokości 7.165.785,00 zł,  zgodnie z załącznikiem  Nr 3 do uchwały.

2)  dotacje celowe na realizację zadań wykonywanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 347.319,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 6 do uchwały

3)     dotacje i środki zewnętrzne na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych w wysokości  13.715.846,43

  

§ 2

1. Ustala się łączną  kwotę wydatków  budżetu na 2019r.  w kwocie   66.132.668,00             zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały.

     z tego:

1)  wydatki bieżące w kwocie   39.083.287,26  zł,

2)  wydatki majątkowe w kwocie  27.049.380,74 zł zgodnie z załącznikiem Nr 5 do uchwały,

 

2. Wydatki, o których mowa w ust. 1 obejmują w szczególności:

1)    wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami w wysokości 7.165.785,00.zł, 

zgodnie z załącznikiem  Nr 4 do uchwały,

2)    wydatki na realizację zadań wykonywanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 347.319,00

zgodnie z załącznikiem nr 6 do uchwały,

3)    wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w  art. 5 ust 1 pkt. 2 ustawy o finansach publicznych w wysokości 16.903.976,03

 

§ 3

Deficyt budżetu w kwocie  10.796.939,92 zł zostanie sfinansowany przychodami z tytułu emisji papierów wartościowych.

§ 4

1.  Określa się łączną kwotę planowanych przychodów   budżetu w wysokości 11.654.354,80

2.  Określa się łączną kwotę planowanych rozchodów   budżetu w wysokości   857.414,88

     zgodnie z załącznikiem Nr 7 do uchwały

§ 5

Określa się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów, pożyczek oraz emisji papierów wartościowych w kwocie  12.654.354,80 w tym 1.000.000,00 zł na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu.

§ 6

1. Ustala się zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu gminy, z tego:

   1) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych            9.774.143,05

   2) dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych  6.164.400,00 

   zgodnie z załącznikiem nr  9 do uchwały

§ 7

 Określa się plan  dochodów rachunku dochodów jednostek oświatowych, o których  mowa w art. 223 ust.      1 ustawy o finansach publicznych, oraz wydatków nimi finansowanych.

zgodnie z załącznikiem Nr 8 do uchwały

§ 8

Upoważnia się Wójta do:

1) zaciągania kredytów, pożyczek oraz emisji papierów wartościowych:

- na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu do wysokości  1.000.000,00

- o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 ufp z dnia 27 sierpnia 2009r. do wysokości                                                   11.654.354,80 zł.

2) dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniach w planie wydatków  między paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz wydatków majątkowych

3) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania  zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza 2019 rok,

4) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu.

 

§ 9

Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie 169.000,00 zł przeznacza się na realizację zadań określonych:

1) w gminnym programie  profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w kwocie 168.000,00

2) w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii w kwocie 1.000,00 

§ 10

Dochody z wpłat z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska przeznacza się na finansowanie wydatków  z zakresu ochrony środowiska w zakresie określonym ustawą

Zgodnie z załącznikiem Nr 10 do uchwały.

§ 11

Tworzy się rezerwy:

1) ogólną w wysokości   150.000,00 zł,

2) celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości  180.000,00  .

§ 12

Wyodrębnia się fundusz sołecki według zestawienia wydatków z podziałem kwot oraz określeniem przedsięwzięć do realizacji poszczególnych sołectw, zgodnie z załącznikiem Nr 11 do uchwały.

§ 13

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 14

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

                                                                                                                                                                       

Załącznik Nr 2

                                                                                              do Zarządzenia Nr   57/2018

                                                                                              Wójta Gminy Kleszczewo

                                                                                              z dnia 15 listopada 2018r.

 

 

                       

Objaśnienia do projektu budżetu Kleszczewo na 2019r.

Budżet gminy Kleszczewo na 2019 rok zaplanowany został  po stronie dochodów w wysokości  55.335.728,08 zł oraz  po stronie wydatków w wysokości 66.132.668,00 zł.

Deficyt budżetu  w wysokości 10.796.939,92 zł planuje się sfinansować przychodami z tytułu emisji obligacji.

Przy opracowaniu budżetu Gminy przyjęto , że:

-   prognozowany średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych na rok 2019 wynosi 2,3 %

-      średnia cena skupu żyta wynosi 52,49 zł za jeden kwintal.

-      kwoty podatków lokalnych ustalono zgodnie z górną granicą stawek kwotowych na podstawie Komunikatu Prezesa GUS (stawki  podatkowe które w poprzednim okresie nie były ustalone w górnych granicach zwiększono  wskaźnik wzrostu cen detalicznych towarów  i usług  konsumpcyjnych wzrostu cen tj.  o 1,6%.

-      wynagrodzenia pracowników wzrastają w stosunku do wynagrodzeń z roku ubiegłego o 5%. Wzrost wynagrodzeń dotyczy również pracowników obsługi jednostek oświatowych.  Tabele wzrostu wynagrodzeń nauczycieli ustala Minister Edukacji Narodowej - przyjęty wzrost 5%).

-      kwota funduszu świadczeń socjalnych – na podstawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w II półroczu 2013r., które wyniosło 3.278,14zł ( odpis podstawowy 37,5% tj. 1.229,30zł).

-      szacunkowa wielkość nagrody rocznej dla pracowników w wysokości 8,5% od planowanych wynagrodzeń z 2018r.

-      składkę   na   ubezpieczenie  społeczne  przyjęto  wg  grupy  działalności  EKD, obliczono ją  od    wynagrodzeń i  nagrody rocznej.

-      składkę na Fundusz Pracy przyjęto w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne.

-      plan dochodów ustalono na podstawie analizy wykonania budżetu na dzień 30 września  2018r. oraz dostępnych materiałów dotyczących podatków i opłat lokalnych.

-      Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji osób Niepełnosprawnych zaplanowały jednostki zatrudniające powyżej 25 pracowników.

 

DOCHODY

 

Dochody w projekcie budżetu gminy na 2019 rok zaplanowano w wysokości 55.335.728,08 zł

z tego:

       - dochody majątkowe     -    15.000.290,08 zł

        - dochody bieżące           -    40.335.438,00 zł

 

Na dochody gminy składają się: subwencja ogólna z budżetu państwa, dotacje celowe oraz dochody własne.

Subwencję ogólną na 2019 rok zaplanowano zgodnie z pismem Ministra Finansów
Nr ST3.4750.41.2018 z dnia 12.10.2018r.. w wysokości 12.494.093,00 zł.

Subwencja ogólna składa się z:

        -  części oświatowej w wysokości            12.187.061,00 zł

        -  części wyrównawczej w wysokości           307.032,00 zł

Cześć wyrównawcza subwencji ogólnej składa się z kwoty podstawowej, w wysokości  0,00 zł, której wysokość uzależniona jest od wysokości dochodów podatkowych na jednego mieszkańca  oraz
z kwoty uzupełniającej w wysokości 307.032,00 zł uzależnionej od gęstości zaludnienia.

   

  W projekcie budżetu gminy na 2019r. zaplanowane zostały dotacje celowe na podstawie pisma Wojewody Wielkopolskiego Nr FB.I-3110.12.2018.8  z dnia 22 października 2018r. w następujących wysokościach: 

  a)   na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej:

dział 750 rozdz.75011 § 2010                  67.431 zł

dział 852 rozdz.85203 § 2010                100.944 zł

dział 852 rozdz.85228 § 2010                  11.947 zł

dział 855 rozdz. 85501 § 2060            5.454.141 zł

dział 855 rozdz. 85502 § 2010            1.521.554 zł

dział 855 rozdz. 85513 § 2010                  8.279 zł      

b)    na dofinansowanie zadań własnych gminy :

dział 852 rozdz.85213 § 2030                      5.801 zł

dział 852 rozdz.85214 § 2030                   71.049 zł

dział 852 rozdz.85216 § 2030                   32.580 zł

dział 852 rozdz.85219 § 2030                   38.799 zł

O wysokości ostatecznych wielkości  kwot subwencji oraz dotacji gmina zostanie powiadomiona  po ogłoszeniu ustawy budżetowej na 2019r.

Na podstawie pisma Krajowego Biura Wyborczego w Koninie Nr DPZ-3113-1/18 z dnia 18 października 2018r. zaplanowano dotację celową na prowadzenie i aktualizację stałego spisu wyborców w wysokości  1.489,00 zł. 

         Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych zaplanowano w wysokości 13.121.880,00 zł, zgodnie z kalkulacją przedstawioną w piśmie Ministra Finansów
ST3.4750.41.2018 z dnia 12.10.2018r. Wypływy z podatku dochodowego od osób prawnych zaplanowane zostały na poziomie przewidywanego wykonania bieżącego roku przyjmując wzrost dochodów o wskaźnik PKB tj. o 3,8% zakładany w Założeniach Projektu Budżetu Państwa na rok 2019.

Poniższe objaśnienia dotyczą głównie pozycji, których szczegółowo nie określa klasyfikacja budżetowa oraz informacji stanowiących podstawę ustalenia niektórych kwot przyjętych do planu budżetu  na 2019r.

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo:

- w paragrafie 6208 zaplanowano dochody majątkowe z tytułu realizacji projektu z udziałem środków w UE pn. „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Nagradowicach wraz z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej „  w wysokości 2.318.548,91 zł.

Dział  600 - Transport i łączność:

Rozdział 60004

w paragrafie 2310 zaplanowano dotację z Gminy Kostrzyn na podstawie zawartego porozumienia w zakresie transportu lokalnego (linia 489 trasa Kleszczewo –Trzek- Siekierki)

- w paragrafie 6208 zaplanowano dochody majątkowe z tytułu realizacji projektu z udziałem środków z UE pn. „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z infrastrukturą  towarzyszącą oraz inwestycje w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy Kleszczewo” w wysokości 9.810.404,37 zł.

Rozdział 60016

- w paragrafie 6208 zaplanowano dochody majątkowe z tytułu realizacji projektu z udziałem środków z UE pn. „Budowa ścieżki rowerowej Kleszczewo - Nagradowice” w wys. 721.890,90 zł.

Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa:

- w paragrafie 0550 zaplanowano dochody z tytułu użytkowania wieczystego gruntów. Na podstawie aktów notarialnych zawartych z trzema osobami oraz dwoma podmiotami gospodarczymi planuje się wpływy w wysokości 43.722,00 zł.

- w paragrafie 0750 ujęte są następujące dochody:

·         z dzierżawy gruntów rolnych - dochód ustalony na podstawie umów dzierżawy. Wysokość wpłat zależna jest od powierzchni wydzierżawionych gruntów oraz przyjętej przez Radę Gminy stawki  1q żyta przyjętej do wyliczenia podatku rolnego,

·         z dzierżawy gruntów pod działalność gospodarczą,

·         za wynajem mieszkań - Gmina wynajmuje 8 mieszkań,

·         za dzierżawę lokali użytkowych i gruntów dzierżawionych w celu prowadzenia działalności gospodarczej - zakłada się, że w 2019r. zawarte będą umowy z 17 osobami,

·         za udostępnienie miejsca na tablice reklamowe.

-  w paragrafie 0760 zaplanowano dochody z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (w 2012r. został zawarty akt notarialny, opłaty wnoszone po 7.446 zł rocznie przez okres 10 lat) .

- w paragrafie 0770 zaplanowano sprzedaż mienia tj. działka - Nr ewidencyjny 48/6 o pow. 700m2, zabudowana budynkiem mieszkalnym  w Tulcach w wys. 302.000,00zł.

- w paragrafie 6320 zaplanowano środki z Policji w wys. 1.000.000,00zł – dofinansowanie budynku OPS i Policji.

Dział 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem.

- w rozdziale 75601 zaplanowano dochody dotyczące wpływów z zryczałtowanego podatku dochodowego oraz wpływy z karty podatkowej. Dochody przekazywane są za pośrednictwem Urzędu Skarbowego. Plan na 2019r. ustalono na podstawie wpłat w 2018r. i lat poprzednich.

 

Opodatkowaniu na terenie Gminy podatkiem od nieruchomości wg stanu na 30.10.2018r.

 

podlegają:

Rodzaj podatku

Osoby fizyczne

Osoby prawne

budynki mieszkalne lub ich części

261.717,36 m2

9.961,18 m2

budynki lub ich części związane z działalnością  gospodarczą

 

27.578,55 m2

 

18.019,73 m2

pozostałe budynki

2.345,03 m2

1.354,45 m2

budynki gospodarcze murowane

15.045,55 m2

116,85 m2

garaże

4.670,63 m2

103,50 m2

budynki związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych

929,79 m2

0,00 m2

budowle

987.181,12 zł

81.387.866,13 zł

grunty związane z działalnością gospodarczą

122.241,80 m2

252.841,45 m2

pozostałe grunty

987.359,58 m2

        66.615,98 m2

grunty pod wodami

0,29 ha

                   -

 

W podstawach podatku  nie ujęto majątku Gminy, od którego nie będzie płacony podatek.

Stawkę podatku rolnego na 2018  rok przyjęto  w wysokości 52,49 zł za 1q żyta.

Liczba ha przeliczeniowych stanowiących podstawę podatku:

                                                      Osoby fizyczne        Osoby prawne       

1. Dla gospodarstw rolnych:                            5.466,0084           2.000,7384       

    (po odliczeniu ulg ustawowych)

2. Dla gruntów pozostałych:                               140,6874                  3,2625    

 

Podatek leśny od osób fizycznych ustalono od 7,0884 ha, od osób prawnych od 126,6094 ha,  przyjmując cenę drewna ogłoszoną przez Prezesa GUS w wysokości 191,98 zł za 1m3.

W rozdziale 75621 planuje się udział gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. Szacunkową kwotę wpływu z podatku dochodowego od osób fizycznych przyjęto według  wielkości wyliczonej  przez   Ministerstwo  Finansów.   Planowana  kwota na  2019r. wynosi 13.121.880,00zł i wzrasta w stosunku do planu z 2018r. o 16,70%. Udział procentowy gmin w podatku  na 2019r. wynosi 38,08%. Podatek dochodowy od osób prawnych zaplanowano w wysokości 285.000,00 zł. Udział  gmin w tym podatku  to 6,71 %  ogólnego wpływu podatku z terenu gminy jaki wpływa do budżetu państwa. Dochody z tego podatku przekazywane są za pośrednictwem Urzędów Skarbowych. Kwotę przyjęto na podstawie wykonania tego dochodu za 2018 i ubiegłe lata.

 

Dział 758 -  Różne rozliczenia

 Zaplanowano min. kwoty subwencji omówione wyżej tj.:

-      subwencja oświatowa 12.187.061,00 zł. W stosunku do 2018r, subwencja wzrasta o 7,65%.

-      subwencja wyrównawcza 307.032,00 zł. W stosunku do 2018r, subwencja wzrasta o 7,88%.

-      w rozdziale 75814 zaplanowano dochody z tytułu wpłaty rodziców z tytułu częściowej odpłatności za udział dzieci w Akcji Lato i oprocentowania środków na rachunku bankowym gminy.

 

Dział 801 - Oświata i wychowanie

- w rozdziale 80103 Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych zaplanowano wpłaty z gminy Kórnik z tytułu uczęszczania  dzieci do oddziału przedszkolnego prowadzonego przez Stowarzyszenie Oświaty oraz Upowszechniania Kultury na Wsi w Ziminie.

- w rozdziale 80104 Przedszkola zaplanowano również wpłaty rodziców za  dzieci uczęszczające do przedszkola oraz wpływy z  uzyskanych odsetek bankowych  i prowizji z rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Zaplanowano dotację od gmin ościennych,  jako pokrycie wydatków za dzieci z tych gmin uczęszczające do  przedszkoli niepublicznych i publicznych na terenie naszej gminy.

Dział  900 -  Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

-  w rozdziale 90004 zaplanowano dochody majątkowe z tytułu realizacji projektu z udziałem środków w UE pn.”Włączenie społeczne mieszkańców Gminy Kleszczewo poprzez rewitalizację miejscowości Komorniki oraz Nagradowice”  w wysokości 340.000,00zł.

- w rozdziale 90095 zaplanowano wpłaty  za zużytą energię elektryczną i gaz od osób wynajmujących lokale użytkowe.

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

W rozdziale 92120 zaplanowano dochody majątkowe z tytułu realizacji projektu z udziałem środków w UE pn.”Rewaloryzacja zabytkowego parku dworskiego w Gowarzewie” w wysokości 500.000,00zł (realizacja projektu 2018/2019 na kwotę 899.402,07 zł), refundację poniesionych wydatków zaplanowano w 2019r.

 

Ogólnie projekt dochodów budżetowych zamyka się kwotą 55.335.728,08zł zł w tym dochody bieżące 40.335.438,00 zł i dochody majątkowe 15.000.290,08 zł. 

WYDATKI

 

Wydatki w projekcie budżetu gminy na 2019 rok zaplanowano w wysokości 66.132.668,00 zł

z tego:

       - wydatki majątkowe     -    27.049.380,74 zł

        - wydatki bieżące           -    39.083.287,26 zł

W wydatkach majątkowych  zaplanowano przedsięwzięcia ujęte w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2019 2040.

Wykaz przedsięwzięć ujętych w aktualnej uchwale gminy w sprawie WPF na lata 2018 -2040  zostanie  dostosowany do danych wykazanych w  przedsięwzięciach do projektu WPF na lata  2019 -2040  na najbliższej sesji Rady Gminy Kleszczewo – w celu zachowania zgodności w przedsięwzięciach w poszczególnych latach.

Ponadto zaplanowano inne inwestycje wyszczególnione w załączniku nr 5, a także inwestycje wnioskowane do realizacji w ramach funduszu sołeckiego.

 

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo

Zaplanowano środki na opłaty do spółek wodnych.  W wydatkach majątkowych zabezpieczono środki na dotację oraz podwyższenie kapitału dla ZK Sp. z o.o. w Kleszczewie w związku z nakładami finansowymi na realizację inwestycji tj.:  Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Nagradowicach wraz z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej „   oraz realizacją pozostałych inwestycji infrastruktury wodociągowej i sanitacyjnej wsi.

Ponadto zaplanowano środki na wpłatę dla Izb Rolniczych 2% od uzyskanych wpływów z podatku rolnego.

Dział 600 Transport i łączność

Rozdział 60004- w paragrafie 2310 zaplanowano środki na dotację dla Miasta Poznania (linie komunikacyjne 431,432,435), Gminy Swarzędz, gminy Kórnik na organizację transportu zbiorowego w ramach zawartych porozumień. W usługach pozostałych zaplanowano środki na obsługę transportu zbiorowego realizowanego przez ZK Kleszczewo sp. z o.o. (linie komunikacyjne 488,489).

W wydatkach majątkowych zabezpieczono środki na realizację projektu pn.” Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz inwestycje w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy Kleszczewo” w ramach WRPO na lata 2014-2020. Środki zaplanowane w formie podwyższenia kapitału spółki dla ZK Kleszczewo – stanowią zabezpieczenie wkładu własnego spółki na realizację projektu w ramach umowy partnerskiej miedzy Gminą Kleszczewo a ZK w Kleszczewie sp. z o.o. tj. (ZK – zakup taboru oraz zaplecze komunikacyjne, Gmina – węzeł przesiadkowy wraz z budynkiem poczekalni, zadaszeniem peronu, parkingiem i infrastrukturą towarzyszącą oraz przebudowa drogi ul. Sportowa).

Rozdział 60013, 60014 -  par. 4430 zaplanowano środki na opłaty za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym dróg wojewódzkich i powiatowych oraz odpłatność za używanie wewnętrznej drogi prywatnej  Opłaty wnoszone są każdego roku.

Ponadto w rozdziale 60014 zaplanowano środki na dotację w wys. 115.000,00zł dla powiatu na wkład gminy do projektu pn.”Budowa ścieżki rowerowej Poznań-Tulce Gowarzewo”.

Rozdział 60016 -  zaplanowano środki na bieżące utrzymanie dróg gminnych, przedsięwzięcia realizowane  w ramach  Funduszu Sołeckiego oraz na usługi świadczone przez Zakład Komunalny sp. z o.o. Ponadto zaplanowano wydatki inwestycyjne (budowa dróg gminnych oraz realizację projektów z udziałem środków z UE - ścieżka rowerowa).

Dział 630 Turystyka

Zaplanowano składkę na PLOT , zakup materiałów usług pozostałych oraz dotację dla organizacji pozarządowych, z przeznaczeniem na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży. Jednostka zostanie wyłoniona w drodze konkursu.

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa

Skalkulowano wydatki bieżące o wskaźnik inflacji oraz planowany wzrost wynagrodzeń.

Wydatki zaplanowano głównie na utrzymanie gminnych nieruchomości.

W planie wydatków majątkowych ujęto środki – na budowę budynku siedziby Policji i OPS – w wys. 2.340.000,00zł. oraz zakup gruntu w Szewcach.

Dział 710 Działalność usługowa

Zaplanowano wydatki na zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego oraz wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów. Skalkulowano wydatki bieżące o wskaźnik inflacji oraz planowane wykonanie.

Dział 750 Administracja publiczna

- w rozdziale 75022 zaplanowano środki związane z funkcjonowaniem Rady Gminy

- w rozdziale 75023 urzędy gmin,  zaplanowano wynagrodzenia i pochodne na 26 etatów, dwie odprawy emerytalne , dwie nagrody jubileuszowe oraz pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem Urzędu. Na nagrodę roczną zaplanowano środki w wysokości 8,5% w oparciu o wynagrodzenia za 2018r. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych policzono na 26 etatów. Zaplanowano środki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych od 26 osób.

- w rozdziale 75075 zaplanowano środki na promocję gminy , w tym środki realizowane w ramach Funduszu Sołeckiego.

- w rozdziale 75095 Pozostała działalność zaplanowano środki na ubezpieczenie majątku gminy i składki do organizacji, których członkiem jest nasza Gmina. Zaplanowano również środki związane z działalnością jednostek pomocniczych, w tym prowizje dla sołtysów od zebranych podatków w formie inkasa. Ponadto zaplanowano wydatki  realizowane w ramach Funduszu Sołeckiego.

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

- w rozdziale 75412 przewidziano środki na utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych.  Na terenie Gminy działa 5 jednostek ochotniczej straży pożarnej. Jednostki OSP  Kleszczewo i Gowarzewo posiadają po dwa wozy bojowe, Śródka - Krzyżowniki i Komorniki po  jednym. Jednostka w Kleszczewie posiada także do dyspozycji samochód osobowy Volkswagen. Ponadto zaplanowano wydatki majątkowe na wyposażenie „Gminnego Centrum Tradycji i Szkolenia OSP w Kleszczewie” oraz wydatki  realizowane w ramach Funduszu Sołeckiego.

- w rozdziale 75421  na podstawie ustawy  z dnia 26.04.2007r. o zarządzaniu kryzysowym zaplanowano rezerwę. Rezerwę przyjmuje się w wysokości nie mniej niż 0,5 % wydatków pomniejszonych o wynagrodzenia z pochodnymi oraz wydatki majątkowe.

Dział  757 Obsługa długu publicznego

Zaplanowano środki na odsetki od zadłużenia i koszty emisji samorządowych papierów wartościowych.

Dział  758  Różne rozliczenia

zaplanowano rezerwę ogólną- kwota zawarta jest w przedziale od 0,1 do 1% wydatków ogółem.

Dział 801 Oświata i wychowanie

Wydatki oświatowe w naszym budżecie to rozdziały 80101 szkoły podstawowe, 80103 oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, 80104 Przedszkola, 80110 gimnazja, 80113 dowożenie uczniów do szkół, 80146 dokształcanie i doskonalenie    nauczycieli (1 % planowanych wynagrodzeń nauczycieli), 80148 stołówki szkolne, 80149, 80150,80152,  80195 pozostała działalność, 85401 świetlice szkolne, 85404 wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,  85415 Pomoc materialna dla uczniów.

Na terenie Gminy funkcjonują cztery szkoły: Zespół Szkół  w Kleszczewie, Zespół Szkół w Tulcach, Publiczna Szkoła Podstawowa w Ziminie prowadzona przez Stowarzyszenie Rozwoju Oświaty oraz Upowszechniania Kultury na Wsi oraz Niepubliczna  Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa w Tulcach prowadzona przez osobę fizyczną.

- Zespół Szkół w Kleszczewie finansowany jest w rozdziałach 80101, 80104, 80110,80146, 80148, 80149, 80150, 80152, 80195, 85401 i 85446. – zaplanowana kwota 4.425.023,00zł

- Zespół Szkół w Tulcach  finansowany jest w rozdziałach 80101, 80104, 80110,80146, 80148, 80150, 80152, 80195, 85401 i 85446. – zaplanowana kwota 5.717.745,00zł

 

Liczba uczniów i oddziałów  na dzień 30.09.2018 r. w Zespołach Szkół przedstawia się następująco:

Zespół Szkół Kleszczewo

Liczba dzieci i uczniów

Liczba oddziałów

Średnia liczba uczniów w 1 oddziale

Przedszkola

130

6

21,66

Szkoła podstawowa

354

16

22,12

Gimnazjum

38

2

19

Razem

522

24

21,75

Powierzchnia Zespołu Szkół w Kleszczewie 3.192,00 m2  a  kubatura  18.757 m3

 

Zespół Szkół Tulce

Liczba dzieci i uczniów

Liczba oddziałów

Średnia liczba uczniów w 1 oddziale

Przedszkola

125

5

25

Szkoła podstawowa

486

24

20,25

Gimnazjum

67

3

22,33

Razem

678

32

21,19

Powierzchnia Zespołu Szkół w Tulcach  2.047,10 m2  a  kubatura  9.600,00 m3

 

Zatrudnienie  w etatach – nauczyciele

Stopień awansu zawodowego

Zespół Szkół Kleszczewo

Zespół Szkół Tulce

dyplomowani

17,84

24,42

mianowani

14,99

23,42

kontraktowi

9,83

18,12

stażyści

1

0,03

ogółem

43,66

65,99

 

W par. 2590 zaplanowano środki dla Stowarzyszenia Rozwoju Oświaty oraz Upowszechniania Kultury na Wsi w Zimnie na prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej. Środki zaplanowano na podstawie złożonego wniosku o udzielenie dotacji. Przyjęto, że od 1 stycznia 2019 r. uczęszczać będzie  74 uczniów w tym 10 uczniów niepełnosprawnych,  od 1 września 2019 r.  80 uczniów, w tym 10 niepełnosprawnych. Do projektu budżetu przyjęto środki na dzieci zdrowe 715.000,00 zł oraz dzieci niepełnosprawne 575.000,00 zł.

W paragrafie 2540 zaplanowano środki na prowadzenie Niepublicznej Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej w Tulcach.  Zgodnie z liczbą dzieci stan na 1 października 2018 r. zaplanowano środki na 135 uczniów od 01.01.2019 r., w tym 8 uczniów niepełnosprawnych.

Do projektu budżetu przyjęto środki w wys. 1.500.000,00 zł, w tym 400.000,00zł na dzieci niepełnosprawne.

Gmina prowadzi przedszkola w Kleszczewie i Tulcach. Na terenie Gminy działają również przedszkola niepubliczne w Tulcach „Bajkowa Kraina” i „Plas-Tyś”, w Gowarzewie „Balbinka” prowadzone przez osoby fizyczne oraz Publiczne przedszkole „Wesoły Gawroszek” w Gowarzewie prowadzone przez osobę fizyczną.  Oddział przedszkolny przy Publicznej Szkole Podstawowej w Ziminie prowadzony jest przez Stowarzyszenie Rozwoju Oświaty i Upowszechniania Kultury na Wsi.

Wg sprawozdania SIO na 30 września 2018 r. do przedszkoli samorządowych uczęszcza 255 dzieci. Miesięczny wydatek ponoszony przez gminę na prowadzenie przedszkola, w przeliczeniu na jedno dziecko wynosi 584,94 zł. (po dokonanej aktualizacji X.2018 r.)

Do projektu  budżetu przyjęto stawkę dotacji na jedno dziecko w przedszkolu publicznym przed październikową aktualizacją w wysokości 589,22 zł, a w przedszkolu niepublicznym 441,92 zł (589,22 x 75%). Stawka na jedno dziecko wzrasta w stosunku do skorygowanej stawki  w 2017 r. o 6,61 zł.  Dotacja dla przedszkoli niepublicznych  została ustalona średnio miesięcznie po 441,92 zł (rozdział 80104, paragraf 2540).  Na dzieci niepełnosprawne w przedszkolach niepublicznych przyjęta została wysokość dotacji na dziecko niepełnosprawne w wysokości wynikającej z metryczki subwencji oświatowej na rok 2018.

W paragrafie 2540 dla przedszkola niepublicznego: „Bajkowa Kraina” w Tulcach przyjęta została dotacja w wysokości 1.260.900,00 zł (dzieci zdrowe: 440.000 zł, dzieci niepełnosprawne: 735.900 zł oraz WWR: 85.000 zł). W paragrafie  dla Przedszkola „Balbinka” w Gowarzewie 433.000,00 zł (w tym 53.000,00 zł na dzieci niepełnosprawne),  dla Przedszkola Plas-Tyś w Tulcach zaplanowano 170.000,00 zł.

Dotacja na oddział przedszkolny przy Publicznej Szkole Podstawowej w Ziminie została ustalona na 40 dzieci średnio miesięcznie po 388,32 zł na jedno dziecko. Dla publicznego oddziału przedszkolnego (rozdział 80103, paragraf 2590) w Ziminie 230.000,00 zł.  Planowane kwoty dla poszczególnych przedszkoli wyszczególnione są w załączniku Nr 8 do projektu uchwały budżetowej na 2018r.  

Z terenu gminy dzieci uczęszczają także do przedszkoli w innych gminach. Wykaz tych gmin ujęty jest w załączniku nr 8 do projektu uchwały budżetowej na 2018r. Kwotę ujęto szacunkowo, gdyż nie mamy informacji ile dzieci uczęszcza do przedszkoli na terenie innych gmin od 01 września 2018 r.

W rozdziale 80113 zaplanowane są wydatki na dowóz dzieci do szkół w ramach transportu publicznego. Dowozem dzieci do placówek specjalnych w Swarzędzu i Poznaniu zajmuje się wyspecjalizowany przewoźnik.

W rozdziale 80146 i 85446 – Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, planowane są środki w wysokości 1% naliczone od wynagrodzeń nauczycieli na dokształcanie i doskonalenie zawodowe. Odpis liczony jest tylko od wynagrodzeń nauczycieli.

W Pozostałej działalności - rozdz. 80195, planowane są między innymi środki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla trzech  osób (2,5 etatu referat oświaty Urzędu Gminy), oraz środki na nagrodę Wójta dla nauczycieli. Nagroda stanowi 30% z 1 procentowego naliczenia od wynagrodzeń nauczycieli. Na podstawie Uchwały Nr XII/67/2007 Rady Gminy Kleszczewo z dnia 07 listopada 2007r. przyjęto do budżetu kwotę 5.821,00 zł na pomoc zdrowotną dla nauczycieli wynoszącą 0,01% planowanych rocznych środków na wynagrodzenia osobowe czynnych nauczycieli. W paragrafie 4440 zaplanowano  odpis na fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników i nauczycieli emerytów.

Ponadto w paragrafie 4300 zabezpieczono wkład własny na realizację programu Ministerstwa Sportu i Turystki pn.” Umiem pływać” w wys. 44.500.000,00zł  dla dzieci klas I-III szkół podstawowych w ZS w Kleszczewie, ZS w Tulcach i SP w Ziminie.

Dział 851 Ochrona zdrowia

Zaplanowano wydatki na zwalczanie narkomanii oraz przeciwdziałanie alkoholizmowi – realizacja zgodnie z gminnym programem uchwalanym przez Radę Gminy (realizacja OPS oraz UG).

Dział 852 Pomoc społeczna

 Sprawami pomocy społecznej zajmuje się powołana przez Radę Gminy jednostka budżetowa - Ośrodek Pomocy Społecznej. Zadania finansowane są z dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, dotacji na zadania własne i środków gminy. W Ośrodku Pomocy Społecznej zatrudnionych jest 12 osób w tym 2 osoby na niepełnych etatach i 1 osoba na urlopie wychowawczym. Wynagrodzenia z pochodnymi finansowane są z rozdziałów: 85203, 85219, 85228, 85295.

- w rozdziale 85202 Domy pomocy społecznej, zaplanowano środki na utrzymanie  8 mieszkańców gminy w domu pomocy społecznej,

- w rozdziale 85203  Ośrodki wsparcia -  zaplanowano środki na działalność klubu samopomocy dla osób niepełnosprawnych powyżej 18 roku życia.

- w rozdziale 85205 Zadania w zakresie przemocy w rodzinie środki planowane są głównie na szkolenia dla Zespołu Interdyscyplinarnego lub ulotki z zakresu przemocy dla mieszkańców gminy.

- w rozdziale 85295 zaplanowano środki  Gminy na organizowanie spotkań z klientami Ośrodka oraz organizowaniem pomocy rzeczowej.

Dział 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej

- w rozdziale 85311 zaplanowano środki na pokrycie kosztów przejazdu autobusowego dla osób otrzymujących rentę socjalną na dojazd do pracy lub rehabilitację,

- w rozdziale 85395 zaplanowano 16.500,00 zł dla organizacji pozarządowych na zadania związane z działalnością na rzecz osób  niepełnosprawnych i seniorów. Jednostka zostanie wyłoniona w ramach konkursu.

Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza

W rozdziale 85415 Pomoc materialna dla uczniów zaplanowano środki własne Gminy. Gmina finansuje nie mniej niż 20% wydatków poniesionych na to zadanie. W ciągu roku otrzymujemy informacje o przyznanej dotacji na ten cel.

Dział 855 Rodzina

Zadania ujęte w rozdziałach 85501, 85502 finansowane są z dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

- w rozdziale 85504 wspieranie rodziny ponoszone są koszty wynagrodzenia „Asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej”.

Zabezpieczono środki na prowadzenie żłobka (rozdział 85505) w wysokości 155.000,00 zł. 

W rozdziale 85508 Rodziny zastępcze, finansowane  jest utrzymanie 4 dzieci przebywających w rodzinach zastępczych.

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska. 

- rozdziale 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód,  zaplanowano środki na dopłaty do wody i ścieków dla ZK Sp. z o.o. w Kleszczewie.

- w rozdziale 90002 -  Gospodarka odpadami, zaplanowano środki dla Związku Międzygminnego Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej  za odbiór odpadów komunalnych. Ponadto zaplanowano środki na program usuwania azbestu oraz promocję ekologiczną.

- w rozdziale 90003- środki na oczyszczanie wsi tj. utylizację padliny, likwidację dzikich wysypisk, sprzątanie śmieci itp. , w tym środki stanowiące wydatki w ramach FS.

- w rozdziale 90004- zaplanowano środki na utrzymanie zieleni (min. wkład własny do projektów realizowanych z udziałem środków z WFOŚIGW oraz UMWW) oraz na usługi trzymania zieleni świadczone przez Zakład Komunalny sp. z o.o., w tym środki stanowiące wydatki w ramach FS

Ponadto zaplanowano wydatki na realizację inwestycji – „Włączenie społeczne mieszkańców poprzez rewitalizację miejscowości oraz Nagradowice Komorniki”, Budowa skweru zieleni – FS Komorniki.

- w rozdziale 90013 -  zaplanowano niewielkie środki na utrzymanie psów z naszej Gminy w schronisku dla zwierząt w Skałowie (ponad ustalony limit)  oraz składkę członkowską  dla  Związku Międzygminnego „Schronisko dla Zwierząt” w Skałowie.

- w rozdziale 90015 zaplanowano środki na energię, utrzymanie i naprawę oświetlenia ulicznego. Ponadto zabezpieczono środki na rozbudowę oświetlenia ulicznego na terenie gminy oraz inwestycje w ramach FS.

- w rozdziale 90019  zaplanowano środki na opłaty za korzystanie ze środowiska

- w rozdziale 90095 zaplanowano między innymi środki na utrzymanie lokali komunalnych (gaz, energia elektryczna, remonty, czyszczenie kominów, przeglądy) oraz na usługi świadczone przez Zakład Komunalny sp. z o.o.

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

- w rozdziale 92109 zaplanowano środki na utrzymanie świetlic, wynagrodzenie gospodarza sali wiejskiej dotację dla organizacji pozarządowych, z przeznaczeniem na rzecz upowszechniania sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego -jednostka zostanie wyłoniona w drodze konkursu..

- w rozdziale 92114, 92116 zaplanowano dotacje podmiotowe dla instytucji kultury

- w rozdziale 92120 zaplanowano środki na modernizację zabytków na terenie gminy oraz realizację projektu z udziałem środków z UE pn. „Rewaloryzacja zabytkowego parku dworskiego w Gowarzewie”

- rozdziale 92195 zaplanowano środki na pozostałą działalność w zakresie wspierania kultury , w tym środki stanowiące wydatek w ramach FS.

Dział  926 Kultura fizyczna i sport

-  w rozdziale 92695, zaplanowano  między innymi środki na wsparcie zadania publicznego w zakresie kultury fizycznej i sportu (piłka nożna) – Klub Sportowy Clescevia , na nagrody i stypendia sportowe.  Ponadto zabezpieczono środki na inwestycje  w ramach FS.

 

Na podstawie Uchwały Nr XXXIX/294/2014 Rady Gminy Kleszczewo z 27 marca 2014r. wyrażono zgodę na wyodrębnienie w budżecie środków finansowych stanowiących fundusz sołecki. Podjęte uchwały w poszczególnych sołectwach w zakresie planowanych przedsięwzięć obrazuje załącznik  nr 11 do projektu uchwały budżetowej.

 

Ogólnie wydatki zaplanowano w wysokości 66.132.668,00 zł w tym wydatki bieżące 39.083.287,26 zł i wydatki majątkowe 27.049.380,74 zł.

Inwestycje w podziale na poszczególne zadania określa załącznik nr 5 do projektu uchwały budżetowej. Realizacja zaplanowanych zadań następować będzie sukcesywnie w miarę wykonania dochodów budżetowych oraz możliwości pozyskania środków zewnętrznych.

 

W celu zabezpieczenia płynności realizacji zadań inwestycyjnych może wystąpić potrzeba zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego do kwoty 1.000.000 zł.

 

Na Państwowy Fundusz Osób Niepełnosprawnych zaplanowano w 2019r. środki na opłaty w  Zespołach Szkół, Urzędzie Gminy. W pozostałych jednostkach budżetowych ilość zatrudnionych pracowników nie zobowiązuje pracodawców do wnoszenia opłat na ten Fundusz.

 

W Zespole  Szkół Kleszczewo i Zespole  Szkół Tulce w 2019r. funkcjonują wyodrębnione rachunki dochodów.  Planowane kwoty po stronie dochodów i wydatków określone zostały w załączniku nr 8 do projektu Uchwały budżetowej na 2019r.

 

PRZYCHODY BUDŻETU

 

W celu zrównoważenia budżetu planowane są przychody z tytułu emisji obligacji w wysokości 11.654.354,80 zł.

 

 ROZCHODY BUDŻETU

 

Planuje się spłatę kredytów krajowych i pożyczki na łączną kwotę 857.414,88 zł:

w tym:  

 

1)      194.000,00 zł z tytułu spłaty kredytu na budowę hali sportowej w Tulcach.

2)      192.800,00 zł z tytułu spłaty kredytu na budowę ulic w miejscowości Tulce

3)      168.750,88 zł z tytułu spłaty kredytu na zadania inwestycyjne z 2009r.

4)      140.000,00 zł z tytułu spłaty kredytu przebudowy drogi w Kleszczewie

5)        62.400,00 zł z tytułu spłaty kredytu  budowy ulicy bukowej i Klonowej w Tulcach

6)        99.464,00 zł z tytułu  spłaty  pożyczki na budowę kanalizacji sanitarnej w Tulcach z

           2015r.