Na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 z późn. zm.), w związku z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) zarządza się, co następuje: § 1 Wprowadza się „Instrukcję postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu”, zwaną dalej „Instrukcją”, stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. § 2 Funkcję Koordynatora ds. współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF) powierza się Skarbnikowi Gminy. § 3 Zobowiązuje się pracowników Urzędu Gminy Kleszczewo oraz kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych Gminy Kleszczewo do bezwzględnego zapoznania się i stosowania przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w tym Instrukcji, a także do współpracy z Koordynatorem w zakresie niezbędnym do realizacji zadań wynikających z instrukcji. § 4 Zarządzanie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 73/2024 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 14 października 2024 r. Instrukcja postępowania na wypadek podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, jednostki współpracujące, do których zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy należą organy jednostek samorządu terytorialnego, są zobowiązane do przygotowania instrukcji działania na wypadek podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Stosowanie do art. 2 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy w celu realizacji obowiązku współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, w przypadku wystąpienia podejrzeń, co do możliwości popełnienia wskazanych wyżej przestępstw, należy postępować zgodnie z opisaną procedurą. § 1 Ilekroć w Instrukcji jest mowa o: 1. Ustawie – rozumie się przez to ustawę z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 z późn. zm.). 2. Kodeksie Karnym – rozumie się przez to ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 17 z późn. zm.). 3. Praniu pieniędzy – rozumie się przez to czyn określony w art. 299 Kodeksu Karnego. 4. Finansowaniu terroryzmu – rozumie się przez to czyn określony w art. 165a Kodeksu Karnego. 5. GIIF – oznacza to Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. 6. Transakcji – rozumie się przez to czynność prawną lub faktyczną, na podstawie której dokonuje się przeniesienie własności lub posiadania wartości majątkowych, lub czynność prawną lub faktyczną dokonywaną w celu przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych. 7. Jednostce – oznacza to Urząd Gminy Kleszczewo oraz jednostki organizacyjne Gminy Kleszczewo. § 2 Pracownicy jednostki zobowiązani są do zwracania uwagi, w szczególności na: 1) nietypowe transakcje związane z nabyciem lub dysponowaniem majątkiem gminy, 2) umowy i transakcje związane z wykonywaniem przez inne podmioty zadań publicznych w Gminie Kleszczewo, realizowane w warunkach od odbiegających standardów, 3) nietypowe zachowania i czynności podejmowane przez uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, polegające m.in. na oferowaniu przez nich warunków wykonania zamówienia rażąco odbiegających od oferowanych przez innych oferentów, 4) dokonywania wpłat znacznych kwot gotówką, również kilkakrotnie w tym samym dniu, 5) przypadki dokonywania nadpłat (np. podatków i opłat) lub wpłat nienależnych jednostce i ewentualnego ich wycofania. § 3 1. Pracownicy jednostki właściwi merytorycznie z tytułu powierzonych im obowiązków w zakresie dokonywania transakcji, obowiązani są: 1) dokonać analizy i oceny realizowanych transakcji, w których występują symptomy wskazujące na możliwość wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, 2) sporządzać odpisy dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mogą mieć związek z popełnieniem przestępstw prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, 3) zebrać dostępne informacje o stronach przeprowadzających te transakcje, 4) dokonać opisu transakcji wraz z uzasadnieniem potrzeby powiadomienia GIIF. 2. Pracownik w przypadku podejrzenia, że zachodzą podstawy do zawiadomienia GIIF § 4 1. Koordynator ds. współpracy z GIIF, uznając zasadność podjętych działań, o których mowa w § 3 przedstawia Wójtowi Gminy Kleszczewo projekt powiadomienia GIIF, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Instrukcji, zawierający opis ujawnionych okoliczności, na podstawie których uznano, że istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. 2. W przypadku braku zasadności powiadomienia GIIF, Koordynator sporządza uzasadnienie swojego stanowiska i przedstawia je Wójtowi Gminy Kleszczewo. 3. Ostateczną decyzję, co do zasadności powiadomienia GIIF podejmuje Wójt Gminy Kleszczewo. 4. Kopie powiadomienia GIIF wraz z dokumentacją są ewidencjonowane w rejestrze powiadomień prowadzonym przez Koordynatora do spraw współpracy z GIIF, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Instrukcji. Załącznik Nr 1 do Instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu ……………………………. (sygnatura) Kleszczewo, dnia ……………………………… Generalny Inspektor Informacji Finansowej Ministerstwo Finansów ul. Świętokrzyska 12 00 – 916 Warszawa Powiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu Na podstawie art. 83 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 z późn. zm.) powiadamiam, że w trakcie wykonywania obowiązków służbowych dotyczących: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...…………. Zaistniało uzasadnienie podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy/lub finansowania terroryzmu. Opis ustaleń: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Załączniki: (potwierdzone kopie dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstwa, o którym mowa w art. 165a lub 299 Kodeksu Karnego oraz informacje o osobach przeprowadzających te transakcje). Załącznik Nr 2 do Instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu Rejestr powiadomień Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF) Lp. Data, miejsce, rodzaj transakcji Uczestnicy transakcji Opis treści dokumentów transakcji Data przekazania Koordynatorowi Data przekazania Wójtowi Decyzja Wójta Data wysłania powiadomienia do GIIF
o możliwości popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, obowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej zawierającej opis zaistniałej sytuacji i przekazania jej bezpośredniemu przełożonemu. Bezpośredni przełożony, po zweryfikowaniu i uznaniu zasadności sporządzonej notatki, przekazuje tę informację Koordynatorowi ds. współpracy z GIIF.