Do wniosku załącza się:
wymienione dokumenty - z przeznaczeniem do dowodu osobistego - można uzyskać bezpłatnie, drogą pocztową lub osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia bądź małżeństwa, w którym akt sporządzono).
Wniosek należy złożyć osobiście w Urzędzie Gminy, właściwej ze względu na miejsce stałego pobytu a w razie braku takiego miejsca pobytu, według ostatniego miejsca pobytu stałego. Mieszkańcy gminy Kleszczewo wniosek składają w Referacie Spraw Obywatelskich w Kleszczewie, ul. Poznańska 4.
Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.
Małoletni do 13 roku życia składają wniosek w obecności obojga rodziców / opiekunów prawnych, po ukończeniu 13 roku życia w obecności rodzica / opiekuna prawnego.
.
Opłata za wydanie dowodu osobistego wynosi 30,00- zł.
Opłatę wnosi się na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Kleszczewie w kasie Urzędu z zaznaczeniem "wpłata za wydanie dowodu osobistego".
Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób:
Opłata za wydanie dowodu osobistego może być pobrana przez organ właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, w którym złożono wniosek o wydanie dowodu osobistego.
Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy. Małoletni przed ukończeniem 13 roku życia składają wniosek w obecności obojga rodziców/opiekunów prawnych, po ukończeniu 13 roku życia w obecności rodzica/opiekuna prawnego.
Wniosek wypełnia i podpisuje wnioskodawca. W przypadku małoletniego lub osoby niepełnosprawnej, która nie może złożyć podpisu, wnioskodawca oraz opiekun prawny lub przedstawiciel ustawowy składa stosowne oświadczenie o niemożności złożenia podpisu.
W obecności interesanta, pracownik przy użyciu środków informatycznych, sporządza formularz (druk ścisłego zarachowania) składający się z części A i B.
W części A umieszcza się dane osobowe, zdjęcie, termin ważności dowodu osobistego, pieczęć wystawcy oraz podpis osoby upoważnionej do sporządzania formularzy.
Wnioskodawca potwierdza zgodność danych osobowych zawartych w części A formularza własnoręcznym podpisem.
Część B, która zawiera potwierdzenie złożenia wniosku oraz określa termin odbioru dowodu osobistego otrzymuje wnioskodawca.
Termin odbioru dowodu wyznaczany jest na 30-ty dzień od dnia złożenia wniosku.
Przy odbiorze wnioskodawca zwraca część B Formularza, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego (w przypadku zagubienia części B formularza, wnioskodawca składa stosowne oświadczenie, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego).
Dowód osobisty odbiera się osobiście. Osoba małoletnia odbiera dowód osobisty w obecności rodzica/opiekuna prawnego.
Cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, przy odbiorze dowodu osobistego zwraca kartę pobytu.
Przy odbiorze nowego dowodu osobistego dotychczasowy dowód unieważnia się przez odcięcie lewego rogu o powierzchni co najmniej 1 cm2 i zwraca z urzędu wnioskodawcy.
W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy złożyć wniosek o wymianę, w terminie 14 dni od daty otrzymania dokumentu stwierdzającego zmiany. W tym przypadku obowiązuje tryb postępowania jak przy składaniu nowego wniosku.
W przypadku upływu terminu ważności, uszkodzenia lub z powodu innej przyczyny utrudniającej posługiwanie się dowodem osobistym, wniosek o wymianę składa się niezwłocznie.
Wygląd dowodu osobistego:
Jest to forma spersonalizowanej karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960 z późn. zm.), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. z 2000 r Nr 112, poz. 1182 i z 2003 r. Nr 56, poz. 500), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000 r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz. U. z 2000r. Nr 105 poz.1110 oraz 2004 r. Nr 209, poz. 2129), ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532)
Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby, poświadczającym obywatelstwo polskie i uprawniającym obywateli polskich do przekraczania granicy między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.
Dowód osobisty wydawany jest na 10 lat, a osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, na lat 5 natomiast osobie, która w chwili składania wniosku ma ukończone 65 lat - wydawany jest na czas nieoznaczony.
Zobowiązana do posiadania dowodu osobistego jest każda osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkująca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
· od ukończenia 18 roku życia,
Prawo otrzymania dowodu osobistego mają osoby posiadające obywatelstwo polskie, które:
Odstępuje się od wymogu obecności obojga rodziców w momencie składania wniosku o dowód osobisty dla małoletniego przed ukończeniem 13 roku życia jedynie w przypadku gdy:
1. z orzeczenia sądu wynika, że prawo decydowania w tej sprawie jednemu z rodziców nie przysługuje,
2. jedno z rodziców przebywa:
o za granicą a własnoręczność podpisu na wniosku o wydanie dowodu osobistego dla dziecka potwierdzone jest przez Konsulat lub Ambasadę RP,
o w szpitalu a własnoręczność podpisu potwierdzona jest przez Ordynatora oddziału,
o w zakładzie karnym a własnoręczność podpisu potwierdzona jest przez upoważnionego pracownika zakładu,
3. nie może przybyć z innych przyczyn i wtedy wymagana jest poświadczona notarialnie zgoda na złożenie wniosku.
Osoba, która utraciła obywatelstwo polskie zwraca dowód osobisty organowi wydającemu lub polskiej placówce konsularnej.
W przypadku zgonu posiadacza dowodu osobistego, osoba która jest zobowiązana do zgłoszenia zgonu, zwraca dowód osobisty w Urzędzie Stanu Cywilnego w terminie 3 dni od daty zgonu (w przypadku nie zwrócenia dowodu osobistego, osoba zobowiązana składa oświadczenie na piśmie ).
Uwaga: Z dniem 01 stycznia 2003 r. wprowadzony został obowiązek wymiany dowodów osobistych wydanych przed dniem 01 stycznia 2001 r. w następujących terminach:
Posiadany dokument należy wymienić w razie:
W przypadku utraty dowodu osobistego (kradzież, zagubienie, całkowite zniszczenie), należy niezwłocznie i osobiście zawiadomić o tym fakcie organ wydający (w Kleszczewie - Urząd Gminy w Kleszczewie, Referat Spraw Obywatelskich, ul. Poznańska 4). Na podstawie zgłoszenia wydawane jest (jednokrotnie) wolne od opłaty skarbowej zaświadczenie o utracie dowodu osobistego.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego pobrany ze strony internetowej należy wydrukować na jednej kartce formatu A4 (dwustronnie), w niezmienionej formie. Obowiązuje tylko na terenie gminy Kleszczewo.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego (102kB) |
Źródło informacji: | Referat Spraw Obywatelskich |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Marta Polak |
Data wprowadzenia: | 2006-01-10 07:59:12 |
Opublikował: | Marta Polak |
Data publikacji: | 2006-01-10 08:00:36 |
Ostatnia zmiana: | 2007-01-04 08:40:07 |
Ilość wyświetleń: | 6020 |