Zarządzenie Nr 36/2010
Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 06 sierpnia 2010r. w sprawie: przyjęcia zasad polityki rachunkowości dla Gminy i Urzędu Gminy Kleszczewo projektów współfinansowanych ze środków z Unii Europejskiej. Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 ze zmianami), oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861) zarządzam co następuje: § 1 Zasady polityki rachunkowości określają załączniki: Załącznik nr 1 Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna, Działanie II – Drogi w gminach administracyjnych miast poniżej 50 tys. Mieszkańców oraz na obszarach wiejskich Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 Załącznik nr 2 Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania „ Zagospodarowanie terenu parku w Kleszczewie dla celów rekreacyjnych” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu VI – Turystyka i środowisko kulturowe, Schemat I Infrastruktura turystyczna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 Załącznik Nr 3 Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania „Remont świetlicy wiejskiej w Markowicach” współfinansowanego Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju” z zakresu małych projektów. § 2 Zobowiązuję wszystkich pracowników Urzędu Gminy do zapoznania się Zarządzeniem i przestrzegania w pełni zawartych w nim postanowień. § 3 Traci moc Zarządzenie Nr 50/2009 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 29 grudnia 2009r w sprawie przyjęcia zasad polityki rachunkowości dla Gminy i Urzędu Gminy Kleszczewo projektów współfinansowanych ze środków z Unii Europejskiej. § 4 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia. Wójt Gminy mgr inż. Bogdan Kemnitz Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 36/2010 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 06 sierpnia 2010r. Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna, Działanie II – Drogi w gminach administracyjnych miast poniżej 50 tys. Mieszkańców oraz na obszarach wiejskich Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 I. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów 1. Przygotowanie materiałów i sporządzenie wniosku o współfinansowanie inwestycji. Za właściwe ustaleniu całkowitego kosztu projektu inwestycji odpowiada Ewa Olczak Podinspektor do spraw infrastruktury i dróg. Za ustalenie całkowitego kosztu projektu inwestycji, właściwe zaliczenie wydatków do wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie oraz złożenie w terminie kompletnego wniosku do Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialna jest Katarzyna Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch. 2. Ogłoszenie przetargu Za przygotowanie materiałów do przetargu, ogłoszenie przetargu odpowiedzialna jest, Podinspektor do spraw infrastruktury i dróg – Ewa Olczak. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury i budownictwa – Barbara Błoch. Ocenę złożonych ofert przetargowych oraz sporządzeniem dokumentacji przetargowej odpowiedzialna jest komisja powołana oddzielnym Zarządzeniem przez Wójta Gminy. 3. Umowy Po rozstrzygnięciu przetargu zawierana jest umowa z wykonawcą. Umowę podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, a Skarbnik Mirosława Nowak składa podpis stanowiący kontrasygnatę. Kopia umowy pozostaje na stanowisku pracy Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak osoby przygotowującej komplet dokumentów w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa. Oryginał umowy przekazuje się do Skarbnika Mirosławy Nowak. Umowę dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, przy kontrasygnacie Skarbnika Mirosławy Nowak. Oryginał umowy pozostaje na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Kserokopię umowy przekazuje się na stanowisko Skarbnika Gminy 4. Faktury lub inne równoważne dokumenty. Przez równoważne dokumenty rozumie się: rachunek, polecenie wyjazdu służbowego, listę płac, polecenie księgowania. Przekazywane pocztą faktury, rachunki Wójt Gminy Bogdan Kemnitz kieruje do księgowości budżetowej, dokumenty przekazywane są dalej do Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, pracownicy w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa, która przeprowadza wstępną kontrolę polegającą na kontroli faktury i sprawdzeniu poprawności załączonego do faktury protokołu (podpisanego przez wykonawcę, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela Gminy. Faktura przekazywana jest do sprawdzenia i opisania trybu wyboru oferty przeprowadzonej zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Zgodność potwierdza podpisem Podinspektor do spraw księgowości budżetowej – Agata Hoffmann Komplet dokumentów przekazywany jest do księgowości budżetowej do Moniki Karwowskiej-Stanickiej Inspektora do spraw księgowości budżetowej lub Agaty Hoffmann Podinspektor do spraw księgowości budżetowej, który sprawdza dokumenty pod względem formalno-rachunkowym tj. kontroli polegającej na stwierdzeniu, czy dowód wystawiony został w odpowiedniej formie, czytelnie, starannie, trwałym pismem, czy zawiera wszystkie cechy, czy zgodny jest rachunkowo. Pracownik księgowości dekretuje dowód księgowy i przekazuje do sprawdzenia pod względem merytorycznym – polegającym na sprawdzeniu zasadności dokonanej operacji gospodarczej, do Sekretarza Gminy Genowefy Przepióra. Faktura przekazywana jest do Skarbnika Mirosławy Nowak celem sprawdzenia zgodności wydatku z planem budżetowym i zaakceptowaniu do wypłaty. Następnie fakturę kontroluje i akceptuje do wypłaty Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra. 5.Regulowanie należności. Faktura lub inne równoważące dokumenty, na których złożone są wszystkie wymagane podpisy zostaje zapłacona przelewem lub w innej formie przewidzianej umową. Przelew podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra oraz Skarbnik Mirosława Nowak. Faktury lub inne równoważne dokumenty pozostają w księgowości. 6. Wniosek o środki. Wniosek o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w tym Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 przygotowuje Katarzyna Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych lub osoba ją zastępująca, poprawność wniosku sprawdza Skarbnik Mirosława Nowak. Oryginał wniosku pozostaje na stanowisku Katarzyny Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych 7. Przechowywanie dokumentów. Komplet dokumentów odpowiednio przechowywany będzie w oddzielnych segregatorach określonych: · w pkt. 1 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder · w pkt. 2 na stanowisku Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa · W pkt. 3 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder – umowa o dofinansowanie, na stanowisku Skarbnika umowa z wykonawcą. · w pkt. 4 w referacie do spraw gospodarki finansowej, · w pkt. 6 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych Katarzyny Sznajder Dokumenty przechowywane będą przez okres oznaczony w umowie o dofinansowanie zadania. 8. Pozostałe uregulowania. Do podpisywania upoważnieni są: 1. Pism wychodzących dotyczących spraw z zakresu prowadzonych inwestycji Wójt Gminy Bogdan Kemnitz i jego zastępca Genowefa Przepióra. 2. Stwierdzenia za zgodność kserokopii z oryginałem Bogdan Kemnitz –Wójt lub Genowefa Przepióra – Sekretarz lub Mirosława Nowak – Skarbnik lub Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, 3. Wniosek o płatność Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra i Skarbnik Mirosława Nowak lub inne osoby określone w umowie o dofinansowanie zadania. 4. Opisywanie faktur: - wstępna kontrola zgodności załączonych załączników do faktury – Podinspektor do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, pod względem ustawy prawo zamówień publicznych Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann. - pod względem formalno-rachunkowym Podinspektora do spraw księgowości budżetowej Monika Karwowska-Stanicka lub Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann. - pod względem merytorycznym – Sekretarz Genowefa Przepióra lub Wójt Bogdan Kemnitz. - pod względem zgodności z planem budżetowym oraz zatwierdzenie wypłaty Skarbnik Mirosława Nowak. - zatwierdzenie do wypłaty – Wójt Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra. 10. Zastępstwa W razie nieobecności w pracy wymienionych wyżej osób w zastępstwie dokumenty sprawdzają i podpisują: - Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak – Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch. - Katarzyny Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych – Monika Nowicka – Podinspektor do spraw ochrony środowiska i rolnictwa - Agaty Hoffmann Podinspektora do spraw księgowości budżetowej - Monika Karwoska-Stanicka Podinspektora do spraw księgowości budżetowej, - Genowefy Przepióry Sekretarza Gminy – Wójt Gminy Bogdan Kemnitz - Bogdana Kemnitza Wójta Gminy – Zastępca Wójta Genowefa Przepióra. II. Zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy Przyjmuje się następujące kody kont 90 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Unii Europejskiej 91 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 92 wydatki niekwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 1. Konta bilansowe 080/039/00000/0000/90 Inwestycje (środki trwałe w budowie) 080/039/00000/0000/91 Inwestycje (środki trwałe w budowie) 080/039/00000/0000/92 Inwestycje (środki trwałe w budowie) 130/001/00000/0000/90 Rachunek bieżący jednostek budżetowych dochody – refundacja 130/002/00000/0000/90 Rachunek bieżący jednostek budżetowych dochody – zaliczka 130/600/60016/6298/90 Rachunek bieżący jednostek budżetowych dochody 129/600/60016/6058/90 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/600/60016/6059/91 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/600/60016/6059/92 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 201/058/00000/0000/92 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - ENERGO TECH 201/058/00000/0000/91 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - ENERGO TECH 201/060/00000/0000/90 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - COLAS POLSKA 201/060/00000/0000/91 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - COLAS POLSKA 201/060/00000/0000/92 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - COLAS POLSKA 201/065/00000/0000/91 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - Chmielewski Adam 240/090/00000/0000/00 Pozostałe rozrachunki Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania 750/600/60016/6198/90 Przychody i koszty finansowe 800/002/00000/0000/00 Fundusz jednostki środki trwałe 800/600/60016/6058/90 Fundusz jednostki środki trwałe 800/600/60016/6059/91 Fundusz jednostki środki trwałe 800/600/60016/6059/92 Fundusz jednostki środki trwałe Zasady funkcjonowanie kont I Konta bilansowe Zespół 0 Majątek trwały Konto 011 może wykazywać saldo Wn , które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej. Konto 080 Inwestycje( środki trwałe w budowie) Konto służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty. Na stronie Wn ujmuje się koszty inwestycji, a po stronie Ma Wartość uzyskanych efektów inwestycyjnych. Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe Konto służy do ewidencji środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu przychodów. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Na koniec roku salda kont przenosi się na konto 800 Na stronie Wn ujmuje się wpływy środków na rachunek bankowy: · otrzymanych na realizację wydatków budżetowych · związane z planem finansowym Urzędu Gminy, Po stronie Ma · środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych, Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym. Konto 129 Rachunek bieżący jednostek budżetowych – wydatki Konto służy do ewidencji zapłaconych kosztów zgodnie z planem finansowym Urzędu Gminy. Ewidencja prowadzona jest wg podziału klasyfikacji budżetowej i kodów rachunkowych. Po stronie Ma księguje się wszystkie zapłacone koszty. W ewidencji nanosi się chronologicznie wydatki strukturalne. Saldo konta na koniec roku przenosi się na konto 800. Zespół 2 Rozrachunki i roszczenia Konto obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń. Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań według poszczególnych kontrahentów. Konto może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań. Konto 240 Pozostałe rozrachunki Konto służy do ewidencji należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201. Ewidencję prowadzi się według tytułów poszczególnych rozrachunków i roszczeń. Konto 240/090/00000/0000/90 służy do rozliczenia otrzymanej zaliczki a konto 240/90/00000/0000/00 do rozliczenia pozostałych przepływów środków związanych z realizacją zadania. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań. Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania Konto 750 Przychody i koszty finansowe Konto służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych. Na stronie Wn ujmuje się odpisy przychodów z tyt. dochodów budżetowych oraz kwoty operacji finansowych, w tym odsetki od kredytów i pożyczek oraz odsetki za zwłokę z zapłacie zobowiązań z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji. Na stronie Ma ujmuje się przychody z tyt. dochodów budżetowych, a w szczególności odsetki za zwłokę w zapłacie należności od udzielonych pożyczek. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej oraz kodów rachunkowych z podziałem na rodzaj dochodu. Saldo z końcem roku przenosi się na wynik finansowy konto 860. Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy Konto służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki. Po stronie Wn ujmujemy między innymi: - przeksięgowanie na koniec roku obrotowego dotacji i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje w korespondencji z kontem 810 Po stronie Ma ujmujemy między innymi: - wpływ dotacji przeznaczonych na finansowanie inwestycji Do konta prowadzona jest ewidencja analityczna - fundusz zasadniczy jednostki - fundusz środków trwałych - fundusz środków na finansowanie inwestycji z podziałem na klasyfikację budżetową i kodami rachunkowymi. Konto 810 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje Po stronie Wn konta księguje się dotacje przekazywane z budżetu na finansowanie inwestycji oraz inne dotacje przekazane z budżetu. Na stronie Ma konta 810 ujmuje się zwroty dotacji w tym samym roku budżetowym. Saldo konta na koniec roku przenosi się na konto 800. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i kodów rachunkowych. III. Zakładowy plan kont dla budżetu gminy. Przyjmuje się następujące kody kont 90 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Unii Europejskiej 91 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 92 wydatki niekwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 240/090/00000/0000/90 - Pozostałe rozrachunki rozliczenie zaliczki 901/600/60016/6298/90 - Dochody budżetu 902/600/60016/6058/90 - Wydatki budżetu środki z Unii Europejskiej 902/600/60016/6058/91 - Wydatki budżetu kwalifikowane Gmina 902/600/60016/6058/92 - Wydatki budżetu niekwalifikowane Gmina 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu Zapisów poszczególnych operacji księgowych dokonuje się za pomocą komputera. Podstawę zapisu w księdze rachunkowej stanowi dokument (dowód księgowy) stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z rzeczywistym jej przebiegiem. Służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunku bieżącym budżetu gminy. Zapisy dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych. Po stronie Wn ujmuje się wpłaty środków pieniężnych, a po stronie Ma wypłaty środków pieniężnych. Stwierdzone błędy w dowodach bankowych księguje się na koncie 240 – sumy do wyjaśnienia i wyksięgowuje się je na podstawie dokumentu bankowego Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Saldo Wn oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu gminy, a saldo Ma kwotę wykorzystanego kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu. Ewidencję prowadzi się wg kodów kont. Służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych przez gminę na finansowanie budżetu i przelanych przez bank na rachunek bieżący. Po stronie Wn księguje się spłatę lub umorzenie kredytu. Po stronie Ma konta księguje się kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od kredytu. Konto wykazywać może saldo Ma świadczące o wysokości kredytu pozostającego do spłaty. Konto 240 – Pozostałe rozrachunki Służy do rozliczenia otrzymanej zaliczki ze środków z Unii Europejskiej. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków. Konto 901 – Dochody budżetu Służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetowych, którą prowadzi się wg podziałek klasyfikacji budżetowej i kodów kont. Po stronie Wn księguje się przeniesienie sum dochodów osiągniętych przez gminę w danym roku, w korespondencji z kontem 961. Po stronie Ma księguje się dochody budżetu gminy uzyskany z tytułu dofinansowania realizowanego zadania ze środków z Unii Europejskiej w korespondencji z kontem 133. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961. – Niedobór lub nadwyżka budżetu. Konto 902 – Wydatki budżetu Ewidencję wydatków budżetowych prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i kodów kont. Po stronie Wn ujmuje się wydatki własne urzędu gminy, w korespondencji z kontem 133. Pod datą ostatniego dnia roku saldo konta 902 przenosi się na konto 961. Konto 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu Służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu na koniec roku budżetowego. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego po stronie Wn ujmuje się przeniesienie wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem 902 oraz niewykonanych wydatków z kontem
Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego saldo konta 961 przenosi się na konto 960. Wójt Gminy mgr inż. Bogdan Kemnitz Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 36/2010 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 06 sierpnia 2010r. Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania „ Zagospodarowanie terenu parku w Kleszczewie dla celów rekreacyjnych” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu VI – Turystyka i środowisko kulturowe, Schemat I Infrastruktura turystyczna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 I. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów 1. Przygotowanie materiałów i sporządzenie wniosku o współfinansowanie inwestycji. Za właściwe ustaleniu całkowitego kosztu projektu inwestycji odpowiada Mariusz Siwczak Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej. Za ustalenie całkowitego kosztu projektu inwestycji, właściwe zaliczenie wydatków do wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie oraz złożenie w terminie kompletnego wniosku do Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialna jest Katarzyna Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch. 2. Ogłoszenie przetargu Za przygotowanie materiałów do przetargu, ogłoszenie przetargu odpowiedzialny jest, Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury i budownictwa – Barbara Błoch. Ocenę złożonych ofert przetargowych oraz sporządzeniem dokumentacji przetargowej odpowiedzialna jest komisja powołana oddzielnym Zarządzeniem przez Wójta Gminy. 3. Umowy Po rozstrzygnięciu przetargu zawierana jest umowa z wykonawcą. Umowę podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, a Skarbnik Mirosława Nowak składa podpis stanowiący kontrasygnatę. Kopia umowy pozostaje na stanowisku pracy Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak osoby przygotowującej komplet dokumentów w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa. Oryginał umowy przekazuje się do Skarbnika Mirosławy Nowak. Umowę dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, przy kontrasygnacie Skarbnika Mirosławy Nowak. Oryginał umowy pozostaje na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Gminy. Kserokopię umowy przekazuje się na stanowisko Skarbnika. 4. Faktury lub inne równoważne dokumenty. Przez równoważne dokumenty rozumie się: rachunek, polecenie wyjazdu służbowego, listę płac, polecenie księgowania. Przekazywane pocztą faktury, rachunki Wójt Gminy Bogdan Kemnitz kieruje do księgowości budżetowej, dokumenty przekazywane są dalej do Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, pracownicy w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa, która przeprowadza wstępną kontrolę polegającą na kontroli faktury i sprawdzeniu poprawności załączonego do faktury protokołu (podpisanego przez wykonawcę, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela Gminy. Faktura przekazywana jest do sprawdzenia zgodności zamówienia z ustawą prawo zamówień publicznych. Zgodność potwierdza podpisem Podinspektor do spraw księgowości budżetowej – Agata Hoffmann Komplet dokumentów przekazywany jest do księgowości budżetowej do Moniki Karwowskiej-Stanickiej Inspektora do spraw księgowości budżetowej lub Agaty Hoffmann Podinspektor do spraw księgowości budżetowej, który sprawdza dokumenty pod względem formalno-rachunkowym tj. kontroli polegającej na stwierdzeniu, czy dowód wystawiony został w odpowiedniej formie, czytelnie, starannie, trwałym pismem, czy zawiera wszystkie cechy, czy zgodny jest rachunkowo. Pracownik księgowości dekretuje dowód księgowy i przekazuje do sprawdzenia pod względem merytorycznym – polegającym na sprawdzeniu zasadności dokonanej operacji gospodarczej, do Sekretarza Gminy Genowefy Przepióra. Faktura przekazywana jest do Skarbnika Mirosławy Nowak celem sprawdzenia zgodności wydatku z planem budżetowym i zaakceptowaniu do wypłaty. Następnie fakturę kontroluje i akceptuje do wypłaty Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra. 5. Regulowanie należności. Faktura lub inne równoważące dokumenty, na których złożone są wszystkie wymagane podpisy zostaje zapłacona przelewem lub w innej formie przewidzianej umową. Przelew podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra oraz Skarbnik Mirosława Nowak. Faktury lub inne równoważne dokumenty pozostają w księgowości. 6. Wniosek o środki. Wniosek o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w tym Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 przygotowuje Katarzyna Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych lub osoba ją zastępująca, poprawność wniosku sprawdza Skarbnik Mirosława Nowak. Oryginała wniosku pozostaje na stanowisku Katarzyny Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych 7. Przechowywanie dokumentów. Komplet dokumentów odpowiednio przechowywany będzie w oddzielnych segregatorach określonych: · w pkt. 1 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder · w pkt. 2 na stanowisku Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusza Siwczaka, w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa · W pkt. 3 na stanowisku Skarbnika Gminy- umowa z wykonawcą, na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder –umowę o dofinansowanie zadania. · w pkt. 4 w referacie do spraw gospodarki finansowej, · w pkt. 6 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych Katarzyny Sznajder Dokumenty przechowywane będą przez okres oznaczony w umowie o dofinansowanie zadania. 8. Pozostałe uregulowania. Do podpisywania upoważnieni są: 5. Pism wychodzących dotyczących spraw z zakresu prowadzonych inwestycji Wójt Gminy Bogdan Kemnitz i jego zastępca Genowefa Przepióra. 6. Stwierdzenia za zgodność kserokopii z oryginałem Bogdan Kemnitz –Wójt lub Genowefa Przepióra – Sekretarz lub Mirosława Nowak – Skarbnik lub Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, 7. Wniosek o płatność Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra i Skarbnik Mirosława Nowak lub inne osoby określone w umowie o dofinansowanie zadania. 8. Opisywanie faktur: - wstępna kontrola zgodności załączonych załączników do faktury – Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, pod względem ustawy prawo zamówień publicznych Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann. - pod względem formalno-rachunkowym Podinspektora do spraw księgowości budżetowej Monika Karwowska-Stanicka lub Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann. - pod względem merytorycznym – Sekretarz Genowefa Przepióra lub Wójt Bogdan Kemnitz. - pod względem zgodności z planem budżetowym oraz zatwierdzenie wypłaty Skarbnik Mirosława Nowak. - zatwierdzenie do wypłaty – Wójt Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra. 10. Zastępstwa W razie nieobecności w pracy wymienionych wyżej osób w zastępstwie dokumenty sprawdzają i podpisują: - Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, – Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch. - Katarzyny Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych, – Monika Nowicka – Podinspektor do spraw ochrony środowiska i rolnictwa - Agaty Hoffmann Podinspektora do spraw księgowości budżetowej, - Monika Karwoska-Stanicka Podinspektora do spraw księgowości budżetowej, - Genowefy Przepióry Sekretarza Gminy, – Wójt Gminy Bogdan Kemnitz - Bogdana Kemnitza Wójta Gminy, – Zastępca Wójta Genowefa Przepióra. II. Zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy Przyjmuje się następujące kody kont 85 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Unii Europejskiej 86 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 87 wydatki niekwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 1. Konta bilansowe 080/001/00000/0000/85 Inwestycje (środki trwałe w budowie) 080/001/00000/0000/86 Inwestycje (środki trwałe w budowie) 080/001/00000/0000/87 Inwestycje (środki trwałe w budowie) Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe 101 Kasa 129/900/90004/6058/85 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/900/90004/6059/86 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/900/90004/6059/87 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 130/900.90004/6298/85 Rachunek bieżący jednostek budżetowych dochody 234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania 750/900/90004/6298/85 Przychody i koszty finansowe (do 31.12.2010r.) 720/900/90004/6298/85 Przychody z tytułu dochodów budżetowych (od 01.01.2011r) 800/002/00000/0000/00 Fundusz jednostki środki trwałe 800/900/90004/6058/85 Fundusz jednostki środki trwałe 800/900/90004/6059/86 Fundusz jednostki środki trwałe 800/900/90004/6059/87 Fundusz jednostki środki trwałe Zasady funkcjonowanie kont I Konta bilansowe Zespół 0 Majątek trwały Konto 011 może wykazywać saldo Wn , które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej. Konto 080 Inwestycje( środki trwałe w budowie) Konto służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty. Na stronie Wn ujmuje się koszty inwestycji, a po stronie Ma Wartość uzyskanych efektów inwestycyjnych. Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe Konto 101 Kasa Na stronie Wn ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma – rozchody gotówki i niedobory kasowe. Konto może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie. Konto służy do ewidencji środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu przychodów. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Na koniec roku salda kont przenosi się na konto 800 Na stronie Wn ujmuje się wpływy środków na rachunek bankowy: · otrzymanych na realizację wydatków budżetowych · związane z planem finansowym Urzędu Gminy, Po stronie Ma · środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych, Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym. Konto 129 Rachunek bieżący jednostek budżetowych – wydatki Konto służy do ewidencji zapłaconych kosztów zgodnie z planem finansowym Urzędu Gminy. Ewidencja prowadzona jest wg podziału klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Na koniec roku saldo kont przenosi się na konto dodatkowe 800. Po stronie Ma księguje się wszystkie zapłacone koszty. W ewidencji nanosi się chronologicznie wydatki strukturalne. Zespół 2 Rozrachunki i roszczenia Konto obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń. Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań według poszczególnych kontrahentów i przyjętych kodów. Konto może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań. Konto służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Ewidencję szczegółową prowadzi się według tytułu rozrachunków oraz instytucji z którymi dokonywane są rozliczenia. Na stronie Wn ujmuje się należności oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma – zobowiązania, spłatę i zmniejszenie należności z tytułu rozrachunków publicznoprawnych. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn - stan należności saldo Ma – stan zobowiązań. Na stronie Wn ujmuje się · wypłaty pieniężne bądź przelewy wynagrodzeń · wypłaty zaliczek na poczet wynagrodzeń · potrącenia wynagrodzeń Na stronie Ma ujmuje się zobowiązania jednostki z tytułu wynagrodzeń na podstawie zestawienia list płac. Konto 234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami Konto służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia Na stronie Wn ujmuje się · wypłacone pracownikom zaliczki i sumy do rozliczenia · należności i roszczenia od pracowników z tytułu niedoborów i szkód Na stronie Ma ujmuje się · rozliczone zaliczki i zwroty środków pieniężnych · wpływy należności od pracowników Ewidencję prowadzi się według osób z podziałem na tytuły powstania należności i zobowiązań. Konto 240 Pozostałe rozrachunki Konto służy do ewidencji należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234. Ewidencję prowadzi się według tytułów poszczególnych rozrachunków i roszczeń. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań. Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania Konto 750 Przychody i koszty finansowe Konto służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych. Na stronie Wn ujmuje się odpisy przychodów z tyt. dochodów budżetowych oraz kwoty operacji finansowych, w tym odsetki od kredytów i pożyczek oraz odsetki za zwłokę z zapłacie zobowiązań z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Saldo z końcem roku przenosi się na wynik finansowy konto 860. Konto 720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych Konto służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych. Na stronie Ma ujmuje się przychody z tyt. dochodów budżetowych związanych z współfinansowaniem Projektu. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej przyjętych kodów. Saldo z końcem roku przenosi się na wynik finansowy konto 860. Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy Konto służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki. Po stronie Wn ujmujemy między innymi: - przeksięgowanie na koniec roku obrotowego dotacji i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje w korespondencji z kontem 810 Po stronie Ma ujmujemy między innymi: - wpływ dotacji przeznaczonych na finansowanie inwestycji Do konta prowadzona jest ewidencja analityczna - fundusz zasadniczy jednostki - fundusz środków trwałych - fundusz środków na finansowanie inwestycji z podziałem na klasyfikację budżetową i przyjętych kodów. Konto 810 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje Po stronie Wn konta księguje się dotacje przekazywane z budżetu na finansowanie inwestycji oraz inne dotacje przekazane z budżetu. Konto to służy również do ewidencji dotacji przekazanych z budżetu w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone. Na stronie Ma konta 810 ujmuje się zwroty dotacji w tym samym roku budżetowym. Saldo konta na koniec roku przenosi się na konto 800. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. III. Zakładowy plan kont dla budżetu gminy. 240 - Pozostałe rozrachunki 901 - Dochody budżetu 902/900/90004/6058/85 - Wydatki budżetu 902/900/90004/6058/85 - Wydatki budżetu 902/900/90004/6058/85 - Wydatki budżetu 960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu Zapisów poszczególnych operacji księgowych dokonuje się za pomocą komputera. Podstawę zapisu w księdze rachunkowej stanowi dokument (dowód księgowy) stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z rzeczywistym jej przebiegiem. Służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunku bieżącym budżetu gminy. Zapisy dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych. Po stronie Wn ujmuje się wpłaty środków pieniężnych, a po stronie Ma wypłaty środków pieniężnych. Stwierdzone błędy w dowodach bankowych księguje się na koncie 240 – sumy do wyjaśnienia i wyksięgowuje się je na podstawie dokumentu bankowego Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Saldo Wn oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu gminy, a saldo Ma kwotę wykorzystanego kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu. Konto 240 – Pozostałe rozrachunki Do konta 240 prowadzi się ewidencję szczegółową. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków. Konto 901 – Dochody budżetu Służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetowych, którą prowadzi się wg podziałek klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Po stronie Wn księguje się przeniesienie sum dochodów osiągniętych przez gminę w danym roku, w korespondencji z kontem 961. Po stronie Ma księguje się dochody budżetu gminy w tym dofinansowanie z WRPO na realizację Projektu w korespondencji z kontem 133. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961. – Niedobór lub nadwyżka budżetu. Konto 902 – Wydatki budżetu Ewidencję wydatków budżetowych prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Po stronie Wn ujmuje się wydatki własne urzędu gminy dotyczące Projektu, w krespondencji z kontem 133. Pod datą ostatniego dnia roku saldo konta 902 przenosi się na konto 961. Konto 960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu Konto służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu z lat ubiegłych. Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego po stronie Wn lub Ma ujmuje się przeniesienie salda z kont 961. Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Konto 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu Służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu na koniec roku budżetowego. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego po stronie Wn ujmuje się przeniesienie wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego saldo konta 961 przenosi się na konto 960. Wójt Gminy mgr inż. Bogdan Kemnitz Załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr 36/2010 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 06 sierpnia 2010r. Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania „ Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości Markowice” współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2007-2013 I. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów 1. Przygotowanie materiałów i sporządzenie wniosku o współfinansowanie zadania. Za właściwe ustaleniu całkowitego kosztu zadania odpowiada Mariusz Siwczak Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej. Za ustalenie całkowitego kosztu zadania, właściwe zaliczenie wydatków do wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie oraz złożenie w terminie kompletnego wniosku do Urzędu Marszałkowskiego za pośrednictwem Stowarzyszenia „Światowid” w Łubowie odpowiedzialna jest Katarzyna Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch. 2. Realizacja zadania Za przygotowanie materiałów do zlecenia wykonania zadania odpowiedzialny jest, Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury i budownictwa – Barbara Błoch. 3. Zlecania zadań Zlecenie podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, Kopia zlecenia pozostaje na stanowisku pracy Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak osoby przygotowującej komplet dokumentów w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa. Oryginał zlecenia przekazuje się do Skarbnika Mirosławy Nowak. Umowę dofinansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, przy kontrasygnacie Skarbnika Mirosławy Nowak. Oryginał umowy pozostaje na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Gminy. Kserokopię umowy przekazuje się na stanowisko Skarbnika. 4. Faktury lub inne równoważne dokumenty. Przez równoważne dokumenty rozumie się: rachunek, polecenie wyjazdu służbowego, listę płac, polecenie księgowania. Przekazywane pocztą faktury, rachunki Wójt Gminy Bogdan Kemnitz kieruje do księgowości budżetowej, dokumenty przekazywane są dalej do Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, pracownicy w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa, która przeprowadza wstępną kontrolę polegającą na kontroli faktury i sprawdzeniu poprawności załączonego do faktury protokołu (podpisanego przez wykonawcę, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela Gminy). Faktura przekazywana jest do sprawdzenia zgodności zamówienia z ustawą prawo zamówień publicznych. Zgodność potwierdza podpisem Podinspektor do spraw księgowości budżetowej – Agata Hoffmann Komplet dokumentów przekazywany jest do księgowości budżetowej do Moniki Karwowskiej-Stanickiej Inspektora do spraw księgowości budżetowej lub Agaty Hoffmann Podinspektor do spraw księgowości budżetowej, który sprawdza dokumenty pod względem formalno-rachunkowym tj. kontroli polegającej na stwierdzeniu, czy dowód wystawiony został w odpowiedniej formie, czytelnie, starannie, trwałym pismem, czy zawiera wszystkie cechy, czy zgodny jest rachunkowo. Pracownik księgowości dekretuje dowód księgowy i przekazuje do sprawdzenia pod względem merytorycznym – polegającym na sprawdzeniu zasadności dokonanej operacji gospodarczej, do Sekretarza Gminy Genowefy Przepióra. Faktura przekazywana jest do Skarbnika Mirosławy Nowak celem sprawdzenia zgodności wydatku z planem budżetowym i zaakceptowaniu do wypłaty. Następnie fakturę kontroluje i akceptuje do wypłaty Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra. 5. Regulowanie należności. Faktura lub inne równoważące dokumenty, na których złożone są wszystkie wymagane podpisy zostaje zapłacona przelewem lub w innej formie przewidzianej umową lub zleceniem. Przelew podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra oraz Skarbnik Mirosława Nowak. Faktury lub inne równoważne dokumenty pozostają w księgowości. 6. Wniosek o środki. Wniosek o środki z Programu Rozwoju Obszarów wiejskich w latach 2007 – 2013 przygotowuje Katarzyna Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych lub osoba ją zastępująca, poprawność wniosku sprawdza Skarbnik Mirosława Nowak. Oryginała wniosku pozostaje na stanowisku Katarzyny Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych 7. Przechowywanie dokumentów. Komplet dokumentów odpowiednio przechowywany będzie w oddzielnych segregatorach określonych: · w pkt. 1 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder · w pkt. 2 na stanowisku Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusza Siwczaka, w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa · W pkt. 3 na stanowisku Skarbnika Gminy- umowa z wykonawcą, na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder –umowę o dofinansowanie zadania. · w pkt. 4 w referacie do spraw gospodarki finansowej, · w pkt. 6 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych Katarzyny Sznajder Dokumenty przechowywane będą przez okres oznaczony w umowie o dofinansowanie zadania. 8. Pozostałe uregulowania. Do podpisywania upoważnieni są: 9. Pism wychodzących dotyczących spraw z zakresu prowadzonych inwestycji Wójt Gminy Bogdan Kemnitz i jego zastępca Genowefa Przepióra. 10. Stwierdzenia za zgodność kserokopii z oryginałem Bogdan Kemnitz –Wójt lub Genowefa Przepióra – Sekretarz lub Mirosława Nowak – Skarbnik lub Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, 11. Wniosek o płatność Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra i Skarbnik Mirosława Nowak lub inne osoby określone w umowie o dofinansowanie zadania. 12. Opisywanie faktur: - wstępna kontrola zgodności załączonych załączników do faktury – Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, pod względem ustawy prawo zamówień publicznych Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann. - pod względem formalno-rachunkowym Podinspektora do spraw księgowości budżetowej Monika Karwowska-Stanicka lub Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann. - pod względem merytorycznym – Sekretarz Genowefa Przepióra lub Wójt Bogdan Kemnitz. - pod względem zgodności z planem budżetowym oraz zatwierdzenie wypłaty Skarbnik Mirosława Nowak. - zatwierdzenie do wypłaty – Wójt Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra. 10. Zastępstwa W razie nieobecności w pracy wymienionych wyżej osób w zastępstwie dokumenty sprawdzają i podpisują: - Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, – Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch. - Katarzyny Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych, – Monika Nowicka – Podinspektor do spraw ochrony środowiska i rolnictwa - Agaty Hoffmann Podinspektora do spraw księgowości budżetowej, - Monika Karwoska-Stanicka Podinspektora do spraw księgowości budżetowej, - Genowefy Przepióry Sekretarza Gminy, – Wójt Gminy Bogdan Kemnitz - Bogdana Kemnitza Wójta Gminy, – Zastępca Wójta Genowefa Przepióra. II. Zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy Przyjmuje się następujące kody kont 80 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Unii Europejskiej 81 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 82 wydatki niekwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo 1. Konta bilansowe Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe 101 Kasa 129/900/90095/4218/80 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/900/90095/4219/81 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/900/90095/4218/82 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/900/90095/4278/80 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 129/900/90095/4279/81 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki 130/900.90095/4279/82 Rachunek bieżący jednostek budżetowych dochody 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami 240 Pozostałe rozrachunki Zespół 4 Koszty według rodzajów i ich rozliczenie 400 Koszty według rodzajów Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania 750/900/90095/2708/80 Przychody i koszty finansowe (konto obowiązuje do 31.12.2010r.) 720/900/90004/2708/80 Przychody z tytułu dochodów budżetowych (konto obowiązuje od 01.01.2011r) 400/900/90095/4218/80 koszty/zakup materiałów i wyposażenia 400/900/90095/4219/81 koszty/zakup materiałów i wyposażenia 400/900/90095/4219/82 koszty/zakup materiałów i wyposażenia 400/900/90095/4278/80 koszty/usługi remontowe 400/900/90095/4279/81 koszty/usługi remontowe 400/900/90095/4279/82 koszty/usługi remontowe Zasady funkcjonowanie kont I Konta bilansowe Zespół 0 Majątek trwały Konto 101 Kasa Na stronie Wn ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma – rozchody gotówki i niedobory kasowe. Konto może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie. Konto służy do ewidencji środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu przychodów. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Na koniec roku salda kont przenosi się na konto 800 Na stronie Wn ujmuje się wpływy środków na rachunek bankowy: · otrzymanych na realizację wydatków budżetowych · związane z planem finansowym Urzędu Gminy, Po stronie Ma · środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych, Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym. Konto 129 Rachunek bieżący jednostek budżetowych – wydatki Konto służy do ewidencji zapłaconych kosztów zgodnie z planem finansowym Urzędu Gminy. Ewidencja prowadzona jest wg podziału klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Na koniec roku saldo kont przenosi się na konto dodatkowe 800. Po stronie Ma księguje się wszystkie zapłacone koszty. W ewidencji nanosi się chronologicznie wydatki strukturalne. Zespół 2 Rozrachunki i roszczenia Konto obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń. Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań według poszczególnych kontrahentów i przyjętych kodów. Konto może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań. Konto 240 Pozostałe rozrachunki Konto służy do ewidencji należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234. Ewidencję prowadzi się według tytułów poszczególnych rozrachunków i roszczeń. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań. Zespół 4 Koszty według rodzajów i ich rozliczenie Konto 400 Koszty według rodzajów Ewidencję prowadzi się według klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Poniesione koszty księguje się po stronie Wn.Saldo konta 400 przenosi się w końcu roku na konto 860 Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania Konto 750 Przychody i koszty finansowe Konto służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych. Na stronie Wn ujmuje się odpisy przychodów z tyt. dochodów budżetowych oraz kwoty operacji finansowych, w tym odsetki od kredytów i pożyczek oraz odsetki za zwłokę z zapłacie zobowiązań z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Saldo z końcem roku przenosi się na wynik finansowy konto 860. Konto 720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych Konto służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych. Na stronie Ma ujmuje się przychody z tyt. dochodów budżetowych związanych z współfinansowaniem Projektu. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej przyjętych kodów. Saldo z końcem roku przenosi się na wynik finansowy konto 860. III. Zakładowy plan kont dla budżetu gminy. 240 - Pozostałe rozrachunki 901/900/90095/2708/80 - Dochody budżetu 902/900/90095/4219/81 - Wydatki budżetu 902/900/90095/4219/82 - Wydatki budżetu 902/900/90095/4278/80 - Wydatki budżetu 902/900/90095/4279/81 - Wydatki budżetu 902/900/90095/4279/82 - Wydatki budżetu 960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu Zapisów poszczególnych operacji księgowych dokonuje się za pomocą komputera. Podstawę zapisu w księdze rachunkowej stanowi dokument (dowód księgowy) stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z rzeczywistym jej przebiegiem. Służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunku bieżącym budżetu gminy. Zapisy dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych. Po stronie Wn ujmuje się wpłaty środków pieniężnych, a po stronie Ma wypłaty środków pieniężnych. Stwierdzone błędy w dowodach bankowych księguje się na koncie 240 – sumy do wyjaśnienia i wyksięgowuje się je na podstawie dokumentu bankowego Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Saldo Wn oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu gminy, a saldo Ma kwotę wykorzystanego kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu. Konto 240 – Pozostałe rozrachunki Do konta 240 prowadzi się ewidencję szczegółową. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków. Konto 901 – Dochody budżetu Służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetowych, którą prowadzi się wg podziałek klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Po stronie Wn księguje się przeniesienie sum dochodów osiągniętych przez gminę w danym roku, w korespondencji z kontem 961. Po stronie Ma księguje się dochody budżetu gminy w tym dofinansowanie z WRPO na realizację Projektu w korespondencji z kontem 133. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961. – Niedobór lub nadwyżka budżetu. Konto 902 – Wydatki budżetu Ewidencję wydatków budżetowych prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej i przyjętych kodów. Po stronie Wn ujmuje się wydatki własne urzędu gminy dotyczące Projektu, w korespondencji z kontem 133. Pod datą ostatniego dnia roku saldo konta 902 przenosi się na konto 961. Konto 960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu Konto służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu z lat ubiegłych. Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego po stronie Wn lub Ma ujmuje się przeniesienie salda z kont 961. Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Konto 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu Służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu na koniec roku budżetowego. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego po stronie Wn ujmuje się przeniesienie wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego saldo konta 961 przenosi się na konto 960. Wójt Gminy mgr inż. Bogdan KemnitzWykaz kont
Zespół 0 – Majątek trwały
011/002/00000/0000/00 Środki trwałe
Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe
Zespół 2 rozrachunki i roszczenia
201/016/00000/0000/90 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami -Galantowicz
201/058/00000/0000/91 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - ENERGO TECH
240/090/00000/0000/90 Pozostałe rozrachunki
Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800/000/00000/0000/00 Fundusz jednostki
810/600/60016/6058/90 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/600/60016/6059/91 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/600/60016/6059/92 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
Konto 011 Środki trwałe
Służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki.
Po stronie Wn ujmuje się przychody nowych, używanych, ulepszonych środków trwałych.
Konto 130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych- dochody
Konto 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Konto służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych.
Konto 800 Fundusz jednostki
Ustala się następujące rodzaje kont dla budżetu gminy
1. Konta bilansowe:
133/001/00000/0000/90 - Rachunek budżetu refundacja
133/001/00000/0000/91 - Rachunek budżetu kwalifikowane Gmina
133/001/00000/0000/92 - Rachunek budżetu niekwalifikowane Gmina
133/002/00000/0000/90 - Rachunek budżetu zaliczka
134 - Kredyty bankowe
Zasady funkcjonowania kont
Konto 133 – Rachunek bieżący budżetu
Konto 134 – Kredyty bankowe
Wykaz kont
(poniższe konta mogą bez rozszerzenia o kody być uzupełnione w miarę potrzeb w zależności od sposobu realizowania Projektu)
Zespół 0 – Majątek trwały
011/002/0000/0000/00 Środki trwałe
Zespół 2 rozrachunki i roszczenia
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
240 Pozostałe rozrachunki
Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800/000/00000/0000/00 Fundusz jednostki
810/900/90004/6058/85 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/900/90004/6059/86 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/900/90004/6059/87 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
Konto 011 Środki trwałe
Służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki.
Po stronie Wn ujmuje się przychody nowych, używanych, ulepszonych środków trwałych.
Konto służy do ewidencji krajowej gotówki znajdującej się w kasie Urzędu.
Konto 130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych- dochody
Konto 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Konto służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych.
Konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
Konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
Konto służy do ewidencji rozrachunków z tytułu wynagrodzeń
Konto 800 Fundusz jednostki
Ustala się następujące rodzaje kont dla budżetu gminy
1. Konta bilansowe:
133/001/00000/0000/85 - Rachunek budżetu
133/001/00000/0000/86 - Rachunek budżetu
133/001/00000/0000/87 - Rachunek budżetu
Zasady funkcjonowania kont
Konto 133 – Rachunek bieżący budżetu
Wykaz kont
(poniższe konta mogą bez rozszerzenia o kody być uzupełnione w miarę potrzeb w zależności od sposobu realizowania Projektu)
Zespół 2 rozrachunki i roszczenia
201/050/00001/0000/80 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201/050/00001/0000/81 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201/050/00001/0000/82 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201/053/00001/0000/80 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201/053/00001/0000/81 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201/053/00001/0000/82 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Zespół 4
Konto służy do ewidencji krajowej gotówki znajdującej się w kasie Urzędu.
Konto 130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych- dochody
Konto 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Konto służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych.
Ustala się następujące rodzaje kont dla budżetu gminy
1. Konta bilansowe:
133/000/00000/0000/80 - Rachunek budżetu
133/000/00000/0000/81 - Rachunek budżetu
133/000/00000/0000/82 - Rachunek budżetu
Zasady funkcjonowania kont
Konto 133 – Rachunek bieżący budżetu