ZARZĄDZENIE NR 72/2015
Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 16 października 2015r. w sprawie : ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Kleszczewie. Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz.U. z 2015r. poz. 1515) zarządza się, co następuje : § 1 Ustala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Kleszczewie w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia. § 2 Traci moc Zarządzenie Nr 12/2010 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 28 kwietnia 2010r. w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Kleszczewie zmienione Zarządzeniem Nr 44/2012 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 20 listopada 2012r. oraz Zarządzeniem Nr 26/2013 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 01 sierpnia 2013r. § 3 Wykonanie Zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy § 4 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje od dnia 01 grudnia 2015r. Załącznik do Zarządzenia Nr 72/2015 Wójta Gminy Kleszczewo z dnia 16 października 2015r. URZĘDU GMINY W KLESZCZEWIE Rozdział I § 1 Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Kleszczewie, zwany dalej Regulaminem, określa: 1) zakres działania Urzędu, 2) strukturę organizacyjną Urzędu, 3) zasady funkcjonowania Urzędu, 4) zakres działania kierownictwa Urzędu oraz referatów i samodzielnych stanowisk pracy w Urzędzie. § 2 1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy. 2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników. 3. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Kleszczewo. Zakres działania i zadania Urzędu § 3 1. Urząd poprzez realizowanie określonych zadań jest instytucją pomocniczą Wójta Gminy. 2. Do zakresu działania Urzędu należą : 1) zadania własne gminy, określone w ustawie o samorządzie gminnym, 2) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów, 3) zadania powierzone wykonywane na podstawie porozumień, 4) zadania wynikające z innych ustaw szczególnych. 3. Wójt może udzielać pracownikom Urzędu pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych w imieniu Gminy oraz udzielać innych upoważnień do załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej. § 4 1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy Wójtowi jako organowi wykonawczemu Gminy w wykonywaniu jego zadań i kompetencji. 2. W szczególności do zadań Urzędu należy: 1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawno-administracyjnych służących realizacji zadań Gminy w nieprzekraczalnych, wynikających z przepisów ustaw terminach, 2) terminowa realizacja uchwał organów Gminy oraz innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa, 3) opracowywanie projektów planów realizacji zadań, budżetu gminy i długofalowych planów gospodarczych, 4) przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań z wykonywanych zadań, 5) współdziałanie w rozpatrywaniu i załatwianiu wniosków i postulatów wyborców, wniosków z zebrań wiejskich, interpelacji i zapytań radnych, wniosków komisji oraz wniosków i skarg zgłaszanych przez mieszkańców, 6) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądy w siedzibie Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, 7) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady oraz posiedzeń jej komisji, 8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności, a) przyjmowania, rozdziału, przekazywania i wysyłania korespondencji, b) prowadzenia wewnętrznego obiegu akt, c) przechowywania akt, d) przekazywania akt do archiwum. 9) realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w szczególności prawa pracy. Rozdział III Struktura organizacyjna Urzędu § 5 1. Strukturę organizacyjną Urzędu stanowią: 1) Kierownictwo Urzędu: Symbol a) Wójt WG b) Zastępca Wójta ZW c) Sekretarz Gminy SG d) Skarbnik Gminy SK 2) Komórki organizacyjne Urzędu: a) Referat Gospodarki Finansowej- RF, w skład którego wchodzą następujące stanowiska: 1) stanowisko do spraw księgowości budżetowej - KB I 2) stanowisko do spraw księgowości budżetowej - KB II 3) stanowisko do spraw wymiaru podatków - WP 4) stanowisko do spraw księgowości podatkowej - KP 5) stanowisko do spraw obsługi kasowej - OK b) Referat Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji - IK, w skład którego wchodzą następujące stanowiska : 1) Kierownik Referatu Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji – RK 2) stanowisko do spraw zamówień publicznych i inwestycji – ZP 3) stanowisko ds. inwestycji – SI 4) stanowisko do spraw infrastruktury i dróg – ID 5) stanowisko do spraw gospodarki komunalnej – GK c) Referat Oświaty - RO, w skład którego wchodzą następujące stanowiska: 1) Kierownik Referatu Oświaty - KO 2) stanowisko do spraw kadrowo-płacowych - PK d) Referat Spraw Obywatelskich – SO, w skład którego wchodzą następujące stanowiska: 1) Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich /Kierownik USC - SO/USC 2) stanowisko do spraw dowodów osobistych i obrony cywilnej - OC (Zastępca Kierownika USC) e) Samodzielne stanowisko do spraw obsługi sekretariatu - OS f) Samodzielne stanowisko do spraw ochrony środowiska i rolnictwa– OR g) Samodzielne stanowisko do spraw obsługi rady i promocji gminy – BR h) Samodzielne stanowisko do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych- DG. i) Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych - IN j) Pełnomocnik Wójta Gminy do spraw realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – PA, k) Pełnomocnik Wójta Gminy ds. przeciwdziałania narkomanii - PN 2. Szczegółowy wykaz urzędniczych stanowisk pracy w Urzędzie obrazuje schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego. 3. W skład struktury organizacyjnej Urzędu wchodzi również stanowisko pracownika obsługi – sprzątaczki. Rozdział IV Zasady funkcjonowania Urzędu § 6 Urząd działa w oparciu o następujące zasady: 1) praworządności, 2) pomocniczości, 3) wysokiej jakości usług gwarantowanej kompetencjami i rzetelną pracą urzędników, 4) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym, 5) dbałości o ochronę interesu, dóbr i praw mieszkańców, 6) jednoosobowego kierownictwa, 7) kontroli wewnętrznej, 8) podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu, referaty i samodzielne stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania. § 7 1. Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania. 2. Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej. § 8 1. Gospodarowanie środkami finansowymi oraz rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym. 2. Umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane dokonywane są zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych i przepisów wykonawczych. § 9 1. Działalność Urzędu jest jawna. 2. Urząd zapewnia każdemu dostęp do informacji publicznej związanej z jego działalnością, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów ustaw. 3. Podstawowa formą informowania o działalności Urzędu jest Biuletyn Informacji Publicznej. 4. Szczegółowe zasady i tryb udostępniania informacji publicznej określa zarządzenie Wójta. § 10 1. Urząd ustala zasady tworzenia i korzystania z zasobów informatycznych oraz ochrony danych zawartych w tych zasobach. 2. Komórki organizacyjne, na których – w związku z wykonywanymi zadaniami- spoczywa obowiązek tworzenia zbiorów informacji, zarządzają informacjami zgromadzonymi w tych zbiorach. 3. Do wprowadzania danych do zbiorów informacyjnych, ich modyfikacji lub usuwania uprawnione są wyłącznie komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 2. Dopuszczenie innych osób do wykonywania tych czynności jest możliwe tylko za zgodą kierownictwa Urzędu. 4. Pracę komórek organizacyjnych Urząd wspiera poprzez udostępnienie technik informatycznych i budowę systemów informatycznych. § 11 1. Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta , Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań. 2. Kierownicy referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań referatu i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem. 3. Kierownicy referatów są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi. § 12 Wszyscy pracownicy Urzędu są zobowiązani do ścisłej współpracy, a w szczególności do bieżącej wymiany informacji i konsultacji w celu zapewnienia kompleksowe obsługi interesantów oraz zapewnienia Urzędowej pełnej i rzetelnej realizacji jego zadań. § 13 1. W Urzędzie funkcjonuje kontrola zarządcza, której celem jest zapewnienie realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny, terminowy. 2. W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań przez poszczególne referaty i samodzielne stanowiska pracy. 3. Szczegółowe unormowania dotyczące kontroli zarządczej, kontroli wewnętrznej oraz procedury zarządzania ryzykiem określają stosowne zarządzenia kierownika Urzędu. Rozdział V Zakresy zadań Wójta Gminy, Zastępcy Wójta, § 14 1. Wójt jest kierownikiem Urzędu. 2. Do zakresu zadań Wójta Gminy należy w szczególności : 1) reprezentowanie Urzędu na zewnątrz, 2) określanie polityki Urzędu, 3) zapewnienie warunków niezbędnych do wykonywania przez Urząd powierzonych mu zadań, 4) ustalanie kierunków polityki personalnej w Urzędzie, 5) podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności, 6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, 7) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Urząd oraz nad przestrzeganiem zasad praworządności, 8) rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczących podziału zadań, 9) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, 10) upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, 11) przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym, oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej osób bliskich na terenie gminy oraz informacji o zatrudnianiu osób bliskich w jednostkach organizacyjnych gminy od : Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, 12) przyjmowanie od pracowników samorządowych, oświadczeń o prowadzeniu przez nich działalności gospodarczej i charakterze prowadzenia tej działalności, 13) przygotowywanie projektu budżetu gminy, 14) udzielanie pełnomocnictw procesowych, 15) wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej gminy, 16) nadzór nad treścią wprowadzanych informacji na stronie internetowej Gminy i w Biuletynie Informacji Publicznej, 17) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa i Regulamin oraz uchwały Rady. § 15 1. Zastępca Wójta podejmuje czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta. 2. Zastępca Wójta wykonuje inne zadania na polecenie lub z upoważnienia Wójta. § 16 1. Sekretarz Gminy jest odpowiedzialny za zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu. 2. Do zadań Sekretarza Gminy należy w szczególności : 1) zapewnienie zgodności wydanych decyzji i działania Urzędu z obowiązującymi przepisami prawa, 2) bezpośrednie nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej, 3) opracowywanie projektów Regulaminu Organizacyjnego, 4) opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy, 5) nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr, 6) przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu, 7) nadzorowanie przestrzegania zasad rzetelnego i terminowego załatwiania spraw mieszkańców, 8) prowadzenie spraw dotyczących upoważnień i pełnomocnictw dla pracowników, 9) prowadzenie rejestrów zarządzeń Wójta, 10) koordynowanie spraw związanych z kontrola zarządczą i kontrolą wewnętrzną, 11) prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznej, 12) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi i lustracyjnymi osób zobowiązanych do ich składania, 13) prowadzenie spraw związanych z naborem na stanowiska urzędnicze oraz konkursów na kierowników jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem kierowników jednostek oświatowych, 14) nadzorowanie przygotowywania projektów uchwał, 15) zapewnienie publikacji aktów prawa miejscowego, 16) prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego, 17) prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do Urzędu, 18) nadzór nad stanowiskiem do spraw obsługi Rady w zakresie przygotowania materiałów pod obrady Sesji i posiedzeń komisji, 19) nadzorowanie kompletowania dokumentacji z prac Rady Gminy i jej organów, 20) koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami, 21) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta. § 17 1. Skarbnik Gminy wykonuje powierzone przez Wójta zadania w zakresie gospodarki finansowej Gminy, prowadzi sprawy związane z rozwiązywaniem problemów ekonomiczno-finansowych Gminy oraz pełni funkcje kontrolną w zakresie gospodarowania środkami publicznymi. 2. Skarbnik Gminy jest zarazem Kierownikiem Referatu Gospodarki Finansowej. 3. Do zadań Skarbnika Gminy należy : 1) kierowanie pracą Referatu Gospodarki Finansowej, 2) prowadzenie rejestru wniosków do budżetu i jego zmian, 3) opracowywanie projektu budżetu gminy, 4) sporządzanie Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) i jej zmian, 5) kontrasygnowanie dokumentów, stanowiących podstawę wydatkowania środków finansowych gminy oraz innych świadczeń majątkowych, 6) wykonywanie budżetu gminy i organizowanie gospodarki finansowej gminy, 7) opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu, 8) dokonywanie okresowych analiz budżetu oraz bieżące informowanie Wójta o jego realizacji, 9) kontrolowanie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gminy, 10)prowadzenie księgowości i ewidencji majątku gminy, 11) rozliczanie dotacji i nadzór nad ich rozliczaniem, 12)rozliczanie subwencji oświatowej, 13)organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji niezbędnej dla rachunkowości, 14) opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej gminy, 15)zapewnienie sporządzania terminowej i rzetelnej sprawozdawczości budżetowej, 16)nadzorowanie windykacji należności pieniężnych gminy, 17)czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej, 18)realizowanie zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi, 19)prowadzenie centralnego rejestru umów, 20)wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnienia Wójta lub Zastępcy Wójta. § 18 Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów gminy, a w szczególności : 1) koordynowanie i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy, 2) opracowywanie w zakresie swego działania propozycji do projektów wieloletnich planów inwestycyjnych i programów rozwoju Gminy oraz zapewnienie terminowej i właściwej realizacji zadań określonych w planach i programach rozwoju oraz budżecie gminy, 3) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, 4) pomoc Radzie, właściwym rzeczowo komisjom Rady, Wójtowi i jednostkom pomocniczym w wykonywaniu ich zadań, 5) pisemne przedkładanie Sekretarzowi Gminy informacji dotyczącej konieczności przedłożenia pod obrady rady gminy projektu uchwały z zakresu wykonywanych zadań, 6) przygotowywanie projektów uchwał i przedstawianie ich Sekretarzowi Gminy w terminie umożliwiającym umieszczenie ich w programie sesyjnym, 7) przygotowywanie projektów zarządzeń Wójta, 8) przygotowywanie projektów umów i przedstawianie ich do akceptacji radcy prawnemu, 9) współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowywania projektu budżetu Gminy, 10) właściwe i terminowe realizowanie zadań na stanowisku, 11) przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań, 12) właściwe przechowywanie akt, 13) stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt i instrukcji kancelaryjnej, 14) przekazywanie podpisanych umów do Skarbnika Gminy celem wpisania do centralnego rejestru umów, 15) przekazywanie akt do archiwum zgodnie z obowiązującymi przepisami, 16) stosowanie na stanowiskach pracy centralnego elektronicznego systemu obiegu dokumentów , 17) stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt, 18) prowadzenie rejestru przyjmowanych przez referat lub samodzielne stanowiska pracy podań kierowanych od obywateli do innych organów, 19) usprawnienie własnej organizacji , metod i form pracy, 20) przygotowywanie i zamieszczanie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy po uzyskaniu pisemnej akceptacji ich treści, 21) wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Wójta, 22) realizowanie zadań zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych i ustawą o ochronie danych osobowych. § 19 Do zadań Referatu Gospodarki Finansowej należy w szczególności: 1) przygotowanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu gminy, 2) realizowanie budżetu, prowadzenie analiz dochodów i wydatków, 3) prowadzenie obsługi kasowej i finansowo-księgowej budżetu gminy, 4) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego, 5) opracowywanie prognoz finansowych gminy, 6) sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych, 7) przygotowywanie projektów uchwał budżetowych, 8) przygotowywanie materiałów niezbędnych do wykonywania obowiązków z zakresu sprawozdawczości, 9) sporządzanie sprawozdań finansowych, 10) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego, 11) prowadzenie ksiąg rachunkowych, 12) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem podatku VAT, 13) rozliczanie inwentaryzacji, 14) prowadzenie kartotek materiałowych dotyczących prac inwestycyjnych, 15) dbanie o prawidłowe egzekwowanie należności gminy, 16) organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentów dotyczących rachunkowości, 17) przygotowywanie sprawozdań finansowych, 18) dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, 19) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym oraz Bankiem wykonującym obsługę finansową i bankami finansującymi, 20) prowadzenie spraw dotyczących ubezpieczenia majątku Gminy, 21) kontrola dokumentów pod względem formalno-rachunkowym, 22) prowadzenie ewidencji podatników, 23) gromadzenie i przechowywanie oraz sprawdzanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym informacji i deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu, 24) wydawanie decyzji i zaświadczeń związanych z udzielaną przez Gminę pomocą publiczną, 25) dokonywanie wymiaru i poboru podatków i opłat lokalnych oraz innych dochodów gminy, 26) prowadzenie spraw związanych z umorzeniem i odroczeniem podatków, 27) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, 28) wydawanie zaświadczeń o posiadaniu nieruchomości lub gospodarstwa rolnego, przychodowości gospodarstwa rolnego, wielkości użytków rolnych gospodarstwa rolnego oraz o niezaleganiu w podatkach, 29) prowadzenie księgowości podatkowej, 30) prowadzenie ewidencji i aktualizacji upomnień, 31) prowadzenie ewidencji i aktualizacja tytułów wykonawczych, 32) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania, 33) zapewnienie obsługi techniczno-biurowej sołectw, 34) prowadzenie spraw dotyczących planów finansowo-rzeczowych sołectw, 35) sporządzanie zeznań świadków 36) prowadzenie archiwum zakładowego, 37) prowadzenie spraw związanych z zamówieniami publicznymi w Urzędzie z wyjątkiem inwestycji i remontów, 38) współdziałanie z Referatem Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji w sprawach związanych z zamówieniami publicznymi dotyczącymi inwestycji, 39) prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością i ewidencją zamówień publicznych poprzez prowadzenie rejestru zamówień publicznych, 40) wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych oraz aktów wydanych na jej podstawie z wyjątkiem inwestycji i remontów. § 20 Do zadań Referatu Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji należy w szczególności: 1) prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania i zarządzania komunalnymi gruntami, w tym ich zbywania, oddawania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę, najem, użyczenie i w zarząd, 2) przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego, 3) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wartości gruntów, cen i opłat za korzystanie z nich, 4) organizowanie przetargów na nieruchomości komunalne, 5) prowadzenie spraw dotyczących nabywania nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań Gminy, 6) prowadzenie spraw związanych z komunalizacją nieruchomości, 7) prowadzenie spraw związanych z ewidencją gruntów komunalnych, 8) prowadzenie spraw związanych z rozgraniczaniem i podziałem nieruchomości, 9) prowadzenie spraw związanych z wyceną nieruchomości, 10) prowadzenie spraw dotyczących zarządzania gruntami państwowymi, 11) koordynowanie prac w zakresie inwestycji i remontów, 12) przygotowywanie materiałów do dokumentacji planistycznych Gminy, 13) koordynacja i obsługa działań związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem dokumentów planistycznych, 14) prowadzenie rejestru wniosków w sprawach sporządzenia lub zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, 15) przygotowywanie materiałów dotyczących oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gminy i przygotowywanie wyników tej oceny, 16) przechowywanie planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie wypisów i wyrysów, 17) wydawanie informacji i zaświadczeń o przeznaczeniu terenu w planie zagospodarowania przestrzennego, 18) sporządzanie opinii dotyczących zgodności podziału gruntu z ustaleniami planów miejscowych, 19) prowadzenie i aktualizacja studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy 20) prowadzenie i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, 21) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, 22) określanie i wydawanie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, 23) współpraca z administracją architektoniczno-budowlaną i nadzorem budowlanym w sprawie realizacji i egzekucji przepisów prawa budowlanego, 24) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem opłat lub odszkodowań wynikających z planów zagospodarowania przestrzennego gminy, 25) prowadzenie spraw związanych z zamówieniami publicznymi dotyczącymi inwestycji i remontów, 26) wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych oraz aktów wydanych na jej podstawie dotyczącymi inwestycji i remontów, 27) przekazywanie spraw związanych ze sprawozdawczością i ewidencją zamówień publicznych do Referatu Gospodarki Finansowej, 28) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem nazw miejscowości, ulic oraz numeracji nieruchomości, 29) prowadzenie spraw wynikających z przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, dotyczących ochrony zabytków, 30) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem przez Gminę środków finansowych na inwestycje, 31) administrowanie, gospodarowanie i zarządzanie lokalami mieszkalnymi i użytkowymi będącymi w zasobach komunalnych, 32) prowadzenie spraw związanych z wieloletnim programem gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, 33) zapewnienie prawidłowego stanu technicznego komunalnych zasobów mieszkaniowych, obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów jednostek organizacyjnych, 34) prowadzenie spraw z zakresu dostarczania przez Gminę lokali socjalnych oraz spraw odszkodowań z tytułu nie dostarczenia mieszkania przez Gminę, 35) współdziałanie w zakresie programowania i realizacji infrastruktury technicznej zapewniającej przygotowanie terenów dla budownictwa, 36) prowadzenie ewidencji i spraw dotyczących przeglądów gwarancyjnych budynków stanowiących mienie komunalne, 37) prowadzenie spraw związanych z techniczną obsługą gminnych jednostek organizacyjnych poprzez: a) dokonywanie przeglądów obiektów pod względem potrzeb remontowych i inwestycyjnych, b) organizację oraz odbiory prac inwestycyjnych i remontowych, 38) prowadzenie spraw związanych z budową, remontem, modernizacją, utrzymaniem i oznakowaniem dróg i ulic, 39) prowadzenie spraw związanych z oświetleniem ulicznym, 40) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg gminnych oraz naliczanie z tego tytułu opłat, 41) wykonywanie zadań w zakresie zarządzania drogami gminnymi – prowadzenie spraw związanych z ewidencją dróg i oznakowaniem, 42) prowadzenie spraw związanych z dbałością o stan sieci drogowej na terenie gminy – współpraca z innymi zarządcami dróg oraz z zarządcami ruchu, 43) przygotowanie i koordynowanie wykonawstwa inwestycji i remontów kapitalnych oraz zapewnienie prawidłowego przebiegu prac w tym zakresie, 44) bieżący nadzór techniczny oraz kontrola kosztów realizacji inwestycji do momentu przekazania ich do eksploatacji wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych dokumentów, 45) prowadzenie spraw z zakresu rozliczania inwestycji i remontów, 46) terminowe przekazywanie do Referatu Gospodarki Finansowej, po zakończeniu inwestycji odpowiedniej dokumentacji służącej jej rozliczeniu, 47) nadzór nad prawidłowym wykonywaniem obowiązków przez inspektorów nadzoru, 48) przygotowywanie ofert inwestycyjnych gminy oraz prowadzenie spraw z tym związanych. § 21 Do zadań Referatu Oświaty należy w szczególności: 1) nadzór nad działalności placówek oświatowych na terenie Gminy, 2) prezentowanie spraw oświaty na forum Rady i jej komisji, w tym przygotowanie sprawozdania o stanie realizacji zadań oświatowych, 3) opracowywanie wniosków w sprawach zakładania, likwidacji lub przekształcenia placówek oświatowych prowadzonych przez gminę, 4) opracowywanie projektów planu sieci publicznych szkół, 5) opracowywanie projektów granic obwodów szkolnych, 6) przygotowywanie projektów aktów założycielskich dla powstających placówek oraz projektów pierwszych statutów tych placówek, 7) prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowisk dyrektorom placówek oświatowych prowadzonych przez gminę oraz prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów, 8) prowadzenie spraw związanych z oceną pracy dyrektorów, 9) przygotowywanie opinii do projektów arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych prowadzonych przez gminę, 10)sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracą dyrektorów placówek oświatowych prowadzonych przez gminę, 11)współpraca z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, 12)sprawowanie bieżącej kontroli nad działalnością placówek oświatowych prowadzonych przez gminę, zgodnie z kompetencjami organu prowadzącego, 13)prowadzenie spraw z zakresu organizacji dowozu dzieci do szkół, 14)określanie potrzeb i koordynowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, 15)prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli, w tym przygotowywanie i organizowanie prac komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, 16)opracowywanie projektów gminnych aktów prawnych dotyczących nauczycieli, 17)nadzór nad prowadzeniem ewidencji spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież w wieku do 18 lat, 18)koordynowanie prac remontowych w placówkach oświatowych, 19)nadzorowanie prawidłowości dysponowania środkami budżetowymi przyznanym szkołom, szczególnie w zakresie wypłat wynagrodzeń, w tym wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, a także dodatku wiejskiego i mieszkaniowego, 20)prowadzenie spraw związanych wydawaniem zezwoleń na prowadzenie szkoły publicznej, 21)prowadzenie spraw związanych z prowadzeniem rejestru przedszkoli i szkół niepublicznych, 22)prowadzenie spraw należących do gminy z zakresu systemu informacji oświatowej, 23)prowadzenie spraw z zakresu zadań gminy wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3, 24)prowadzenie obsługi administracyjnej placówek oświatowych prowadzonych przez gminę, 25)prowadzenie spraw osobowych nauczycieli oraz pracowników obsługi placówek oświatowych prowadzonych przez gminę, 26)prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością placówek oświatowych, 27)prowadzenie spraw związanych z wnioskami pracodawców o udzielenie dofinansowania do kosztów kształcenia młodocianego, 28)prowadzenie spraw z zakresu stypendiów sportowych i nagród dla zawodników, 29)współpraca z dyrektorami placówek oświatowych, główną księgową placówek oświatowych, Komisją Oświaty i Kultury Rady Gminy, związkami zawodowymi działającymi na terenie gminnych placówek oświatowych, oświatowymi organami pozagminnymi, 30) prowadzenie spraw z zakresu realizacji zadań określonych w rocznym programie współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi, 31) prowadzenie spraw związanych z zapobieganiem i zwalczaniem w placówkach oświatowych przejawów patologii społecznej, w szczególności narkomanii i alkoholizmu, 32) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem dotacji, w tym dla podmiotów realizujących zadania oświatowe, 33) pozyskiwanie środków zewnętrznych na potrzeby oświaty, inicjowanie i podejmowanie takich działań przez nadzorowane placówki oświatowe, § 22 Do zadań Referatu Spraw Obywatelskich należy w szczególności : 1) rejestracja urodzeń, małżeństw oraz zgonów, 2) prowadzenie spraw dotyczących innych zdarzeń, mających wpływ na stan cywilny osób, 3) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński i innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego, 4) sporządzanie aktów stanu cywilnego i prowadzenie ksiąg stanu cywilnego, 5) przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych, 6) wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów, zaświadczeń, 7) prowadzenie spraw z zakresu zmiany imion i nazwisk, 8) załatwianie spraw konsularnych w zakresie stanu cywilnego, 9) organizacja uroczystości przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, 10) prowadzenie spraw dotyczących uroczystości jubileuszowych z okazji długoletniego pożycia małżeńskiego, 11) prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, 12) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu ewidencji ludności, 13) prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców, 14) prowadzenie spraw dotyczących zbiórek publicznych i zgromadzeń, 15) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych, 16) prowadzenie archiwum kopert dowodowych, 17) prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej i innych spraw obronnych określonych odrębnymi przepisami, 18) prowadzenie spraw związanych z rejestracją i kwalifikacją wojskową, 19) prowadzenie spraw z zakresu zarządzania kryzysowego, 20) prowadzenie spraw związanych z działalnością ochotniczych straży pożarnych i ochrony przeciwpożarowej, 21) prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. § 23 Samodzielne stanowisko do spraw obsługi sekretariatu w szczególności realizuje następujące zadania: 1) prowadzenie sekretariatu, w tym przyjmowanie interesantów, organizowanie ich kontaktów z wójtem, bądź kierowanie do właściwych pracowników, 2) przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji, 3) prowadzenie ewidencji korespondencji wpływającej do Urzędu Gminy w systemie e-Content Plus, 4) prowadzenie spraw związanych z rozdzielaniem korespondencji wewnątrz Urzędu i wysyłaniem korespondencji na zewnątrz Urzędu, 4) obsługa faksu, centrali telefonicznej i kserokopiarki, 5) prenumerata czasopism i dzienników urzędowych, 6) prowadzenie spraw związanych z ewidencją pieczęci urzędowych i nadzór nad ich przechowywaniem, 7) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem w materiały biurowe i kancelaryjne, 8) prowadzenie akt osobowych pracowników Urzędu Gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem kierowników placówek oświatowych, 9) ewidencja czasu pracy pracowników Urzędu, prowadzenie ksiązki wyjść służbowych i prywatnych oraz ewidencji nadgodzin, 10) przygotowywanie i wydawanie świadectw pracy, 11) prowadzenie rejestru delegacji służbowych, 12) kompletowanie wniosków emerytalno - rentowych pracowników Urzędu, 13) gromadzenie artykułów prasowych dotyczących działalności Gminy. § 24 Samodzielne stanowisko do spraw ochrony środowiska i rolnictwa w szczególności realizuje następujące zadania; 1) udostępnianie informacji o środowisku i aktualizacja danych zawartych w BIP, 2) prowadzenie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, 3) przygotowanie oraz aktualizacja gminnego programu ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami wraz ze sprawozdaniami z ich realizacji, 4) promowanie edukacji ekologicznej i działań proekologicznych, 5) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska 6) koordynowanie spraw związanych z gospodarką odpadami komunalnymi w tym z spraw związanych z organizowaniem selektywnej zbiórki odpadów, 7) prowadzenie spraw z zakresu wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie usuwania i transportu odpadów oraz wywozu i transportu nieczystości płynnych, 8) realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku oraz regulaminu utrzymania czystości i porządku, 9) prowadzenie spraw z zakresu ewidencji i utylizacji azbestu, 10) prowadzenie spraw z zakresu ochrony gruntów rolnych przed degradacją spowodowaną nieprzestrzeganiem przepisów ochrony środowiska, 11) tworzenie warunków organizacyjnych do utrzymania czystości i porządku w Gminie, 12) prowadzenie spraw z zakresu zakładania i utrzymania terenów zieleni i zadrzewień, 13) wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów, wymierzanie kar za usunięcie drzew i krzewów bez zezwolenia, 14) organizowanie opieki nad bezdomnymi zwierzętami, 15) wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psów uznawanych za agresywne, 16) prowadzenie spraw z zakresu łowiectwa i ochrony zwierzyny łownej – w tym współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w sprawach dot. w szczególności ochrony i hodowli zwierzyny łownej oraz opiniowania planów łowieckich, 17) prowadzenie spraw związanych z szacowaniem szkód powstałych w wyniku klęsk 18) przyjmowanie zawiadomień o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt, 19) współpraca z organami inspekcji weterynaryjnej w zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, 20) współpraca z inspekcją ochrony roślin i nasiennictwa w zakresie ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi, 21) współdziałanie ze służbami doradczymi w zakresie upowszechniania i wdrażania postępu w rolnictwie, 22) przygotowanie oraz realizacja programu opieki nad zwierzętami, 23) prowadzenie spraw z zakresu melioracji, współdziałanie w realizacji zadań, 24) prowadzenie spraw z zakresu prawidłowości opracowania taryf oraz zasad rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków. § 25 Samodzielne stanowisko do spraw obsługi rady i promocji gminy w szczególności realizuje następujące zadania: 1) przygotowanie we współpracy z właściwymi merytorycznie stanowiskami pracy materiałów dotyczących projektów uchwał Rady, jej komisji oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów, 2) przekazywanie korespondencji do i od Rady, jej Komisji oraz poszczególnych radnych, 3) kompletowanie i przechowywanie uchwał podejmowanych przez organy gminy, 4) podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzeniem sesji, posiedzeń i spotkań Rady i jej komisji, 5) protokołowanie, posiedzeń, zebrań i spotkań Rady i jej komisji, 6) prowadzenie rejestru uchwał, stanowisk, opinii, apeli i innych postanowień Rady, 7) prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych, 8) zapewnienie wdrożenia uchwał Rady Gminy, 9) sporządzanie informacji o gminie i przygotowywanie materiałów i opracowań promujących Gminę, 10) przygotowywanie wszelkich materiałów promocyjnych i reklamowych Gminy w celu ich publikacji, 11) prowadzenie promocji gospodarczej i turystycznej gminy, 12) prowadzenie i aktualizowanie strony internetowej gminy, 13) prowadzenie i aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej, 14) prowadzenie i aktualizacja informacji dla mieszkańców i turystów gminy w telefonie komórkowym w systemie WAPINFO.pl, § 26 Samodzielne stanowisko do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych w szczególności realizuje następujące zadania: 1) przyjmowanie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i ich przekształcanie w formę elektroniczną w sprawach o: a) wpis do ewidencji, b) zmianę wpisu, zawieszenie, lub wznowienie działalności gospodarczej, przekształcenie w inną formę działalności, c) zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej. 2) prowadzenie spraw dotyczących godzin otwarcia i zamknięcia placówek handlowych na terenie gminy , 3) przyjmowanie wniosków wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, cofanie zezwoleń oraz naliczanie opłat z tym związanych, 4) prowadzenie działań w zakresie rozwoju przedsiębiorczości na terenie gminy, 5) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej beneficjentom pomocy, 6) prowadzenie spraw w zakresie informowania mieszkańców gminy, rolników, przedsiębiorców o możliwości skorzystania ze środków unijnych, 7) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i aktualizacją bazy informacyjnej o funduszach Unii Europejskiej, 8) informowanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych o możliwościach pozyskania środków na zadania realizowane w ramach ich działalności, 9) przygotowanie wniosków o dofinansowanie inwestycji gminnych ze środków Unii Europejskiej, 10) prowadzenie spraw z zakresu współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, 11) wykonywanie zadań koordynatora ds. Aglomeracji Poznańskiej w Urzędzie Gminy. 12) obsługa ksero - kserowanie dokumentów petentom oraz pracownikom Urzędu Gminy, prowadzenie rejestru zużycia papieru. § 27 Do zadań pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych należy: 1) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, 2) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, 3) zapewnienie ochrony systemów i sieci informatycznych, 4) zapewnienie ochrony fizycznej Urzędu, 5) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w Urzędzie, 6) okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów, 7) opracowywanie planu ochrony Urzędu i nadzorowanie jego realizacji, 8) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych, 9) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych. § 28 Do zadań Pełnomocnika Wójta Gminy do spraw realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych należy w szczególności : 1)koordynowanie i bieżące nadzorowanie realizacji zadań wynikających z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, 2) przygotowywanie wspólnie z gminną komisją projektów : a) gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, b) preliminarza finansowego na jego wykonanie, c) sprawozdania z jego realizacji 3) przeprowadzanie analizy problemów alkoholowych na terenie gminy oraz przedstawianie sposobów ich rozwiązywania, 4) współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, 5) zbieranie informacji w celu przygotowania dokumentacji niezbędnej do podjęcia przez gminna komisję decyzji o skierowaniu osób, o których mowa w art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, na badania przez biegłego, 6) udział w naradach i szkoleniach organizowanych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, Przygotowywanie opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, o których mowa w art. 18 ust.3a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. § 29 Do zadań pełnomocnika do spraw przeciwdziałania narkomanii należy w szczególności : 1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniami, 2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, 3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych, 4) wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii, 5) pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego, 6) inne sprawy zlecone przez Wójta Gminy. Rozdział VII Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych § 30 Pracownicy przygotowują projekty uchwał na podstawie upoważnień ustawowych, w celu ich wykonania i realizacji zadań gminy. § 31 Projekty uchwał należy opracować zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „ Zasad techniki prawodawczej ( Dz. U. Nr 100 poz. 908). § 32 Uchwały i inne akty prawne powinny zawierać: a) oznaczenie porządkowe aktu prawnego, b) datę podjęcia – dzień, miesiąc (słownie) i rok, c) określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji prawnej, d) wskazanie podstawy prawnej, e) treść regulowanych zagadnień, f) wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za ich realizację, g) przepisy końcowe obejmujące datę wejścia w życie aktu prawnego (z ewentualnym wskazaniem przepisów lub aktów ulegających uchyleniu). § 33 Pracownicy opracowujący projekty uchwał obowiązani są : 1. Uzgodnić je z : 1) skarbnikiem- jeżeli uchwała może spowodować zmiany w budżecie lub inne skutki finansowe, 2) radcą prawnym – pod względem zgodności z prawem i formalnym trybem przygotowania projektów uchwał, 3) organami, instytucjami – jeżeli przepis prawa wymaga uzgodnienia, wydania opinii przez te organy, 4) Wójtem Gminy ostateczną treść projektu uchwały. 2. Uzasadnić projekt uchwały, jeżeli uzasadnienie nie wynika z opracowań załączonych do uchwały. 3. Przedłożyć ustalony z Wójtem Gminy projekt uchwały Sekretarzowi Gminy. § 34 1. Do opracowania zarządzeń Wójta zasady określone w tym rozdziale stosuje się odpowiednio, jednakże po ustaleniu ostatecznej jego treści i podpisaniu przez wójta, pracownik przekazuje zarządzenie do rejestracji. 2. Zarządzenia Wójta jako organu wykonawczego gminy jak również jako kierownika Urzędu rejestrowane są na stanowisku Sekretarza Gminy. Rozdział VIII Zasady podpisywania aktów prawnych i pism § 35 Wójt Gminy podpisuje : 1) zarządzenia, regulaminy, 2) pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz, 3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności Gminy, 4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Urzędu, 5) decyzje z zakresu administracji publicznej, 6) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu, 7) pisma zawierające oświadczenia woli jako pracodawcy, 8) pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądami i organami administracji, 10) odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych, 11) pisma zawierające odpowiedzi na postulaty mieszkańców zgłaszane za pośrednictwem radnych, 12) odpowiedzi na wyjaśnienia do organów kontroli zewnętrznej, 13) inne pisma jeśli ich podpisywanie Wójt zastrzegł dla siebie. § 36 Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań, nie zastrzeżone do podpisu Wójta, a decyzje administracyjne na podstawie pisemnego upoważnienia. § 37 Wójt może upoważnić innych pracowników do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostających w ich zakresie czynności, w tym do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. § 38 Pracownicy przygotowujący projekty pism, w tym decyzje administracyjne umieszczają na ostatniej stronie maszynopisu w lewym dolnym rogu arkusza inicjały (pierwsze litery imienia i nazwiska) osoby sporządzającej. § 39 Radca prawny podpisuje projekty uchwał Rady Gminy, umów cywilno- prawnych, zarządzeń wójta i innych pism. Rozdział IX Zasady i tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków § 40 1. Interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmują : 1) Wójt – w poniedziałki od godz. 9.00 do 11.00, 2) Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy i pozostali pracownicy Urzędu w każdy dzień pracy w godzinach urzędowania. 2. Z przyjęć interesantów zgłaszających skargi i wnioski ustnie sporządza się protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. 3. Skargi i wnioski wpływające do urzędu oraz zgłoszone w czasie przyjęć interesantów przez Wójta, a także wnoszone ustnie do protokołu podlegają rejestracji w Rejestrze Skarg i Wniosków. § 41 1. Organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków regulują przepisy szczególne oraz Kodeks postępowania administracyjnego. 2. Przyjmowanie oraz ewidencjonowanie skarg i wniosków, a także okresowe sprawdzanie stanu ich rozpatrzenia należy do Sekretarza Gminy, który prowadzi rejestr skarg i wniosków oraz związane z nim pisma i inne dokumenty. 3. Zasady obiegu i przechowywania akt związanych ze skargami i wnioskami reguluje instrukcja kancelaryjna. Postanowienia końcowe § 42 Zmiana Regulaminu wymaga zarządzenia Wójta Gminy. REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Postanowienia ogólne
Rozdział II
Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy
Rozdział VI
Podział zadań pomiędzy referaty i samodzielne stanowiska pracy
w zakresie objętym właściwością wójta,
w uprawach rolnych,Rozdział X