ZARZĄDZENIE NR 112/2024
Wójta Gminy Kleszczewo
z dnia 23 grudnia 2024 r.
w sprawie: wyznaczenia i upoważnienia osób odpowiedzialnych do przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszeń, prowadzenia postępowań wyjaśniających
i podejmowania działań następczych
§ 1
1. Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów powołuje się Komisję ds. przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych dotyczących naruszeń prawa, zwaną dalej Komisją ds. Zgłoszeń Zewnętrznych lub Komisją.
2. W skład Komisji powołuje się:
1) Panią Ewę Iczakowską
2) Panią Bogumiłę Plaszczak
3) Panią Katarzynę Śliwińską.
§ 2
1. Do zakresu zadań Komisji ds. Zgłoszeń Zewnętrznych należy, w szczególności:
1) przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych dotyczących naruszeń prawa na zasadach i w trybie przyjętym w Procedurze Zgłoszeń Zewnętrznych obowiązującej w Urzędzie Gminy Kleszczewo,
2) dokonywania wstępnej weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych,
3) przekazywania zgłoszeń do organów właściwych do podejmowania działań następczych
w związku z dokonanym zgłoszeniem oraz odstępowania od przekazania zgłoszenia, które nie stanowi informacji o naruszeniu prawa,
4) podejmowanie działań następczych w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniom prawa, do których należą
w szczególności:
a) prowadzenie postępowań wyjaśniających, w tym przeprowadzanie dowodów, wysłuchanie sygnalisty, osoby której dotyczy zgłoszenie, świadków, współpracowników czy innych osób uczestniczących w postępowaniu wyjaśniającym,
b) komunikowanie się z sygnalistą, występowanie do sygnalisty o dodatkowe wyjaśnienia i informacje oraz przekazywanie sygnaliście informacji o przyjęciu zgłoszenia oraz przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej o podjętych lub planowanych działaniach następczych i naprawczych (informacji zwrotnej),
c) wszczynanie kontroli lub odpowiednio postępowań administracyjnych, cywilnych, karnych w tym wnoszenie oskarżenia oraz podejmowanie działań w celu odzyskania środków finansowych,
d) zamknięcie procedury realizowanej w ramach Zewnętrznej Procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa,
5) prowadzenie Rejestru Zgłoszeń Zewnętrznych,
6) wydawanie zaświadczeń potwierdzających ochronę przysługującą sygnaliście.
2. Każdy z członków Komisji, o której mowa w § 1 ust. 1 niniejszego Zarządzenia uprawniony jest do przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa oraz dokonywania wpisów
w Rejestrze Zgłoszeń Zewnętrznych oraz prowadzenia działań następczych.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.