Wyciąg z Programu adaptacji dzieci

rozpoczynających edukację  przedszkolną

pt. „DOBRZE JEST W PRZEDSZKOLU

 


 Główne kierunki działania rodziny we wstępnym procesie adaptacyjnym

 

 

ZADANIE


SPOSÓB REALIZACJI


KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ


Wdrażanie do samoobsługi

 

 

"Miś jest głodny" - karmienie zabawki, potem umożliwianie dziecku samodzielnego spożywania posiłków;

 

 

Dziecko sprawnie posługuje się łyżką, pije z kubka;

 

„Ubieramy misia” - wspólne ubieranie zabawki, przechodzenie do ubierania dziecka i stopniowe ograniczanie pomocy;

 

Dziecko potrafi zakładać

i zdejmować ubranie (bez zapinania, wiązania);

 

Uczenie dziecka korzystania

z toalety;

Wprowadzanie podstawowych zasad higieny (rozmowa, pokaz - np. mycie lalki, atrakcyjne przybory toaletowe);


 

 

Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne;

Dziecko rozumie konieczność codziennej higieny, potrafi samo umyć twarz, ręce, zęby;


Wyznaczenie stałych miejsc przechowywania zabawek

i innych przedmiotów używanych przez dziecko, zachęcanie do

wspólnych prac porządkowych - forma zabawowa (np. „Ja ułożę lalki, a ty klocki”)

 

Dziecko sprząta po sobie zabawki, porządkuje swoje najbliższe otoczenie;

Organizowanie kontaktów z rówieśnikami

Częste chodzenie z dzieckiem tam, gdzie są inne dzieci np. rodzina, znajomi, plac zabaw, zapraszanie dzieci do swojego domu, stwarzanie sytuacji,

w których dziecko musi podzielić się zabawkami, słodyczami i in.;

Dziecko chętnie uczestniczy

w zabawie z rówieśnikami, rozumie potrzebę wspólnego wykorzystywania zabawek, potrafi dzielić się z innymi,

z pomocą osób dorosłych podejmuje próby łagodzenia konfliktów;


Kształtowanie umiejętności porozumiewa-nia się

z rówieśnikami

i dorosłymi


Czytanie i opowiadanie dzieciom bajek, wspólne oglądanie ilustrowanych książek oraz programów telewizyjnych przeznaczonych dla najmłodszych, częste rozmowy

z dzieckiem w różnych sytuacjach (np. w czasie spaceru, zabawy lub wykonywania codziennych czynności), zachęcanie do wypowiedzi poprzez zadawanie pytań oraz cierpliwe i uważne słuchanie dziecka.


Dziecko jest śmiałe i otwarte na kontakty z innymi dziećmi oraz dorosłymi;
dz. potrafi jasno przekazać otoczeniu swoje potrzeby

i życzenia;
Dziecko dzieli się swoimi przeżyciami;
dziecko zadaje pytania, dzięki którym poznaje otaczającą rzeczywistość;
Dziecko poprawnie posługuje się ojczystym językiem;


Zorganizowa-nie życia diecka w rodzinie według planu zbliżonego do rozkładu dnia w przedszkolu


Zapewnienie dziecku regularnego trybu życia - stałe pory posiłków, zabawy, odpoczynku, snu, przebywanie na powietrzu bez względu na pogodę (wyłączając warunki ekstremalne);


Dziecko ma dobre samopoczucie, jest zdrowe, pogodne, czuje się bezpieczne;


Zapoznanie dziecka

z materiałami, z którymi zetknie się

w przedszkolu


Stworzenie dziecku warunków do zabaw plastycznych, zapewnienie urozmaiconych materiałów

i przyborów (papier, kredki, farby, plastelina, wycinanki, nożyczki), uczenie prawidłowego korzystania z nich;


Dziecko zna i potrafi posługiwać się podstawowymi materiałami

i przyborami;
Dziecko jest twórcze i swobodne, chętnie wyraża siebie poprzez różne formy ekspresji;


Stopniowe uniezależnianie psychiczne dziecka od rodziców


Częste i szczere rozmowy

z dzieckiem zapewniające

o miłości, przyzwyczajanie do nieobecności rodziców, pozostawianie dziecka pod opieką dorosłych osób, z którymi nie jest ono związane emocjonalnie tak silnie, jak z rodzicami (dalsza rodzina, znajomi) - początkowo na krótko, stopniowo wydłużając czas rozłąki;


Dziecko dobrze znosi rozłąkę

z rodzicami, nie obawia się porzucenia;


Kształtowanie pozytywnego nastawienia do przedszkola


Opowiadanie dziecku o przedszkolu, zabawkach

 i dzieciach, które tam spotka;
spacery w okolice przedszkola, poznanie drogi, ogrodu przedszkolnego i budynku;
odwiedziny w najmłodszej grupie, poznanie nauczycielek

i personelu; zachęcanie do wspólnej zabawy z rówieśnikami w sali i w ogrodzie;

Dziecko zna i w pełni akceptuje nowe środowisko;

 

 

                                                                                                           Rada Pedagogiczna                                                                                                     Przedszkola w Kleszczewie