JAKA KOMUNIKACJA

 

Szczególnie szeroko omawianym problemem w ostatnich tygodniach była sprawa komunikacji gminnej. Podczas Sesji Rady Gminy, która miała miejsce 7 listopada br. nastąpiło podsumowanie obecnego etapu dyskusji. Przede wszystkim zdecydowana większość Rady podziela pogląd, że nie jest w interesie naszej Gminy wprowadzanie na teren Tulec linii MPK. Intencją wnioskujących w tej sprawie jest uzyskanie możliwości korzystania z zakupu jednego biletu miesięcznego, który by uprawniał do poruszania się po Poznaniu. Część mieszkańców gminy zostałaby w ten sposób uprzywilejowana kosztem pozostałych, gdyż rozszerzenie linii MPK na dalszą część gminy jest nierealne ze względu na koszty, natomiast spadek liczby pasażerów w komunikacji gminnej musiałby się odbić na cenach biletów, liczbie kursów bądź, w przypadku przeznaczenia dodatkowych środków z budżetu gminy konieczne byłoby drastyczne ograniczenie finansowania innych zadań.

Ponieważ sprawa rozszerzenia linii MPK na teren naszej gminy budzi od dłuższego czasu sporo emocji wśród części mieszkańców, warto zwrócić uwagę, że nie jest to tylko problem naszej gminy. Próby wprowadzenia MPK na najbardziej korzystne fragmenty połączeń komunikacyjnych dotyczą wielu gmin. Podczas spotkania poświęconego problemom firm komunikacyjnych powiatu poznańskiego, które zostało zorganizowane 30 października br.  w Luboniu  podobne przykłady padały z różnych gmin.      

MPK, które posiada najwyższą cenę wozokilometra (6,56 zł – dla porównania ZK Kleszczewo 2,17zł) oferuje pasażerom najkorzystniejsze warunki – tyle tylko, że niektórym i to zwykle na koszt gmin. Np. w gminie Swarzędz sfinalizowano ostatnio porozumienie o przedłużeniu linii MPK  na teren tej gminy, gdzie za dodatkowe ok. 2km linii nr 55 (a więc mniej więcej tyle co ze Spławia do Tulec) gmina będzie płacić rocznie blisko 576 tys. zł, tj. tyle ile rocznie dopłaca gmina Kleszczewo do bieżącego  utrzymania Zakładu Komunalnego, gdzie oprócz kosztów utrzymania całej komunikacji (ponad 30km głównej linii nie licząc odgałęzień) z tych środków opłacane jest utrzymanie zieleni, prace porządkowe oraz dopłaty do kanalizacji. Podobny przypadek zanotowała również gmina Suchy Las. Gmina Murowana Goślina, która dotąd nie posiada własnej komunikacji zorganizowała przetarg na obsługę połączenia z Poznaniem, w wyniku którego wyłoniono firmę dwukrotnie tańszą od MPK.  Oceniając sytuację musimy uwzględnić specyfikę gmin – decyduje ekonomika: liczba pasażerów podróżujących w obie strony, długość linii,  zasobność gminnej kasy, która finansuje brakujące kwoty wydatków. Część komunikacji ma stosunkowo tanie bilety ale nie stosuje ulg dla pasażerów, a w niektórych o cenach komunikacji decydują względy polityczne – np. MPK od dawna widzi konieczność znacznych podwyżek cen biletów, które należą do najniższych w kraju, ale brak jest zgody Rady Miasta na taki ruch – nikt nie chce się podpisać pod niepopularną decyzją . A jeśli spowodujemy upadek naszej komunikacji, a  koszty korzystania z innego przewoźnika okażą się nie do udźwignięcia dla naszych pasażerów i budżetu Gminy?. Okazuje się, że podobne obawy padają nie tylko na Sesji Rady Gminy Kleszczewo ale również padały podczas spotkania specjalistów od komunikacji z gmin podpoznańskich.     

Należy pamiętać, że problemy to nie tylko domena jednej miejscowości. Jeśli chodzi o komunikację to wszystkie pozostałe miejscowości naszej gminy chciałyby mieć taki problem jak Tulce - wszystkie autobusy, niezależnie którym wariantem trasy poruszają się po gminie jadą przez tą miejscowość – a przecież są takie wioski, które gminny autobus odwiedza tylko za sprawą dzieci szkolnych, a bilet …..itd. Można by sprawę drążyć w nieskończoność i w konsekwencji dojść do obłędnego wniosku, że komunikacja krzywdzi wszystkich więc może byłoby lepiej ... A przecież są jeszcze inne problemy, o których już zapomniano w niektórych miejscach, a przecież inni dopiero  marzą o ich rozwiązaniu. Co istotne, wcale nie chodzi o odległy zakątek gminy ale np w Tulcach: utwardzone ulice, czy dostęp do kanalizacji to w jednym miejscu oczywistość, a w innym ciągle jeszcze przyszłość.         

O rozstrzygnięciu można również powiedzieć w przypadku wniosku w sprawie skierowania wszystkich kursów przez Gowarzewo – jest to  niemożliwe ze względu na interes tych pasażerów, dla których by to oznaczało wydłużenie trasy przejazdu. Dowodem na to jest przykład 2 kursów z Poznania przez Komorniki wydłużonych do centrum Gowarzewa. 

Prace nad dostosowywaniem komunikacji do spełnienia oczekiwań możliwie szerokiej grupy pasażerów będą kontynuowane. Gmina jest zainteresowana udziałem w przedsięwzięciu w zakresie wspólnego biletu w ramach aglomeracji poznańskiej – projekt ten zyskał ostatnio także poparcie Urzędu Marszałkowskiego. Rozważane będą także kolejne propozycje zmian w rozkładzie jazdy. Najistotniejsza dla pasażerów jest także  podjęta wstępnie decyzja o zachowaniu na kolejny rok cen biletów obowiązujących od 1 kwietnia 2006 roku.