W zmienionej formule organizacyjnej weszły w nowy rok szkolny gminne placówki oświatowe. Zmiana polega na włączeniu w skład Zespołów Szkół przedszkoli. Oba działające na terenie gminy Zespoły Szkół skupiały dotąd szkoły podstawowe i gimnazja. Na terenie gminy istniało Przedszkole w Kleszczewie z filiami w Tulcach i w Ziminie. W ramach zmiany zlikwidowano filię w Tulcach i powołano na jej miejsce Przedszkole w Tulcach. Przedszkola w Tulcach i w Kleszczewie włączono następnie w skład miejscowych Zespołów Szkół, a prowadzenie przedszkola w Ziminie powierzono Stowarzyszeniu Rozwoju Oświaty oraz Upowszechniania Kultury na Wsi. W ten sposób w każdym z Zespołów Szkół mamy do czynienia z jedną dyrekcją dla trzech placówek, co jest uzasadnione faktem korzystania z tych samych obiektów i wyposażenia, a także personelu. Jeden pracodawca, to m.in. większe możliwości zapewnienia zastępstw, w przypadkach nieplanowanych absencji. Biorąc pod uwagę zapewnienie szczególnej opieki najmłodszym dzieciom w obu Zespołach wprowadzono dodatkowych wicedyrektorów z przygotowaniem do opieki nad tą grupą dzieci.

 

Zmiany organizacyjne zbiegły się także z upływem kadencji dyrektorów placówek. Na kolejne pięć lat zostali zatrudnieni na stanowiska dotychczasowi dyrektorzy Zespołów Szkół: w Kleszczewie Tomasz Pawlicki, a w Tulcach Grzegorz Stachowiak. Dyrektorzy, po zasięgnięciu opinii Wójta Gminy i Rad Pedagogicznych powołali swoich zastępców. W Kleszczewie zastępcami dyrektora ZS zostały Ewa Kornecka (dzieci młodsze) oraz Marzena Socha, natomiast w Tulcach Ewa Kropińska-Czub (dzieci młodsze) oraz Ewa Bac-Ksycka.

 

Bez zmian pozostają pozostałe elementy funkcjonowania oświaty na terenie gminy. Nadal obsługa administracyjna szkół prowadzona jest przez referat oświaty Urzędu Gminy (pracownikiem Zespołów Szkół pozostaje jedynie główna księgowa), tak samo jak dotąd inwestycjami i większymi remontami zajmuje się Urząd Gminy za pośrednictwem referatu budownictwa - w zakresie obowiązków dyrekcji szkół są bieżące naprawy i drobne remonty. Począwszy od tego roku kalendarzowego jednoznacznie w zakres obowiązków dyrekcji placówek oświatowych (jak również pozostałych kierowników jednostek) przekazane zostały zadania związane z estetyką otoczenia obiektów. Bieżące utrzymanie porządku jest ułatwione dzięki wykonanym wcześniej przez gminę inwestycjom w zakresie zagospodarowania otoczenia obiektów, jak również doposażeniu szkół w mikrociągniczki m.in. do koszenia trawy.

 

Należy podkreślić, że odciążenie kierownictwa placówek oświatowych od znacznej części czynności administracyjnych i od obowiązków związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji i remontów ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków do zarządzania szkołami, w sposób szczególny w zakresie zapewnienia wysokiego poziomu nauczania. Nadzór nad tą sferą działalności placówek nie należy do Gminy, jako organu prowadzącego szkoły, lecz do Kuratoriów Oświaty - być może ta sytuacja ulegnie zmianie w przyszłości.

 

Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego, 28 sierpnia br. przygotowanie placówek do rozpoczęcia roku szkolnego ocenili radni z Komisji Oświaty Rady Gminy, którzy dokonali wizytacji placówek w obecności Wójta, Vice Wójt i dyrekcji szkół. W okresie wakacji szkolnych znaczny zakres prac remontowych został wykonany przez Zakład Komunalny w przedszkolach (malowanie pomieszczeń w Kleszczewie i Tulcach). Najważniejsze w tym roku prace remontowe w szkołach zostały wykonane jeszcze w pierwszym półroczu i dotyczyły m.in. zakończenia remontu sanitariatów i zamontowania dodatkowych drzwi poprawiających funkcję szkoły w Kleszczewie.

 

Zapewnienie właściwych warunków funkcjonowania placówek oświatowych należy do priorytetów naszego Samorządu. W trakcie realizacji zadań organu prowadzącego istnieje potrzeba rozszerzenia kontaktów z rodzicami.