Przełom roku to zwykle czas ocen i podsumowań. W gminie oceniamy zwykle to co możemy lub mogliśmy zobaczyć – nowe inwestycje, remonty, ciekawe imprezy kulturalne, sportowe itp.  Na duże przedsięwzięcia składa się jednak wiele drobnych działań i zanim, jak co roku, zaprezentujemy efekty materialne  spójrzmy na miniony rok przez pryzmat informacji z pracy poszczególnych komórek Urzędu Gminy.

W 2008 roku został pobity kolejny rekord ilości korespondencji przyjętej w sekretariacie Urzędu. Wpłynęły 7 162   pisma, wysłanych zostało natomiast jeszcze więcej, bo 8 955. Pomimo, że gmina jest przygotowana do odbioru dokumentów w formie elektronicznej i udzielania odpowiedzi z wykorzystaniem podpisu elektronicznego, ani jedna osoba fizyczna nie skorzystała z tej formy załatwienia sprawy. Znaczna część przepływających dokumentów związana jest z finansami Gminy. Budżet naszej gminy w ubiegłym roku zmieniany był 11 razy i po ostatniej zmianie wynosił po stronie planu dochodów 15 442 870 zł, z tego 6,1% to dochody majątkowe (pochodzące głównie ze sprzedaży nieruchomości).  Zdecydowana większość środków do budżetu wpływa bezgotówkowo, jednak nadal ważną rolę pełni punkt kasowy, który przyjął 5824 wpłat. Znacznie mniejsza jest liczba wypłat - 2574.  Część dokonywanych wplat dotyczyło podatków. Na początku ubiegłego roku przekazano podatnikom 523 decyzje dotyczące podatku rolnego, 624 na podatek od nieruchomości oraz 900 łącznego zobowiązania pieniężnego. W trakcie roku stan ten dynamicznie się zmieniał o czym świadczy duża liczba decyzji dotyczących podatku rolnego - 159  oraz przypisów i odpisów podatkowych – 288.  W 8 przypadkach podjęta została decyzja o umorzeniu podatku (lub jego części), w 15 rozłożono na raty lub odroczono płatność. Niestety w dużej liczbie przypadków konieczne było wysłanie upomnień do zalegających podatników – 383 pisma za potwierdzeniem odbioru, a w 18 przypadkach przygotowane zostały tytuły wykonawcze do Urzędu Skarbowego. Komórka podatkowa nie tylko zajmowała się poborem należności, w 175 przypadkach miała również przyjemność naliczenia pieniędzy do zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego.

Ostatnia w 2008 roku zmiana budżetu określiła poziom wydatków na kwotę 18 286 996, 00 zł.  Realizując wydatki księgowość budżetowa sporządziła 1720 przelewów – sporo, a to tylko Urząd Gminy, przelewy słały także poszczególne jednostki organizacyjne, np. księgowość oświaty 1220. Dużo czynności - cieszy to, że znacząca część tych operacji dotyczy finansowania wydatków majątkowych (powiększanie majątku gminy), które na koniec roku stanowiły 30% planu budżetu.

Lista inwestycji i remontów realizowanych bądź przygotowywanych do wykonania liczyła ponad 40 pozycji.  Istotne jest też to, że oprócz przedsięwzięć komunalnych dużo budów prowadzili inwestorzy prywatni. W segregatorach inspektora ds. budownictwa znalazło się 931 pozycji załatwianych spraw, podczas gdy w latach 2002-2005 było średnio ok. 200. Referat Infrastruktury Komunalnej i Budownictwa wydał dużą liczbę - 58 decyzji podziałowych, wśród których część dotyczyła nawet kilkudziesięciu działek. Na nowych terenach inwestycyjnych wybudowanych zostało

Systematycznie rośnie liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych. W ubiegłym roku działalność na terenie naszej gminy podjęły 64 firmy (w tym 23 tutaj przeniosło działalność), o zlikwidowaniu działalności zdecydowały 34. Na koniec ubiegłego roku na terenie gminy działało 385 podmiotów gospodarczych, jest to o 30 więcej niż na koniec roku 2007.  Odwrotną tendencję zanotowano w przypadku gospodarstw rolnych, których 31.12.2008 było 412, o 32 mniej niż na koniec 2007 roku. Dotkliwa susza, która wystąpiła w ubiegłym roku spowodowała spore straty w uprawach rolnych, na tą okoliczność sporządzonych zostało 215 protokołów suszowych.  Dla hodowców trzody pojawiło się zagrożenie w postaci choroby Aujeszkyego – w ubiegłym roku odkryto 4 jej ogniska, we wszystkich przypadkach cała obsada zwierząt została przeznaczona do likwidacji. 

Raport na temat ochrony środowiska zamieszczony był w poprzednim numerze „S”. Na terenie naszej gminy zostały stworzone dogodne możliwości usunięcia uciążliwych odpadów, niestety problemem pozostaje niedostateczne zainteresowanie tematem ze strony sporej części mieszkańców.  W zakresie ochrony przyrody istotne znaczenie mają decyzje związane z wycinką drzew – 41 wydanych zezwoleń umożliwiło wycinkę 195 drzew oraz 102,5m kw. krzewów – znaczna część przypadków dotyczy bezpieczeństwa ruchu drogowego, usunięcie każdej z roślin obwarowane jest obowiązkiem wykonania nowego nasadzenia.

Liczba ludności naszej gminy na koniec 2007 roku wynosiła 5 331, natomiast na 31 grudnia 2008r. było nas już 5 592. W 2008r. urodziło się 86 nowych mieszkańców gminy, stałego 53 osoby. Miało miejsce 37 zgonów, zawartych zostało 90 małżeństw (kościół, urząd). Zmiany dokumentów tożsamości dokonało 578 osób. Razem w  ewidencji ludności zarejestrowano 11 855 zdarzeń, do tego należy doliczyć 1 110 z zakresu Urzędu Stanu Cywilnego.

W Urzędzie Gminy prowadzone są także sprawy z zakresu oświaty. W 2008 roku „zredukowano” liczbę placówek prowadzonych przez Gminę z 3 do 2 – stało się to za sprawą włączenia przedszkoli w skład Zespołów Szkół w Kleszczewie i Tulcach. W 2008 roku do przedszkoli uczęszczało 158 wychowanków, z nauki w szkołach podstawowych korzystało 404 uczniów, a w gimnazjach 243.  W obu zespołach szkół pracowało 77 nauczycieli, w tym o stopniu zawodowym nauczyciel: dyplomowany – 24, mianowany – 28, kontraktowy – 19, stażysta – 6. Referat Oświaty przygotował m.in. 150 decyzji stypendialnych, Prowadzono 129 kartotek wynagrodzeń pracowniczych itd.

Wśród zadań Urzędu Gminy jest również zapewnianie pomocy technicznej i organizacyjnej  Radzie Gminy. W 2008 roku zapewniono materiały pod obrady 12 sesji Rady Gminy oraz na posiedzenia komisji Rady, które spotykały się następującą ilość razy: Komisja Finansowo-Gospodarcza – 6, Komisja Oświaty i Kultury – 7, Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska – 6, Komisja Rewizyjna – 12. Ponadto miało miejsce 11 wspólnych posiedzeń komisji. Rada podjęła 111 projektów uchwał. Wykaz nowych przepisów możemy wzbogacić także o 43 zarządzenia Wójta Gminy i 8 zarządzeń kierownika Urzędu (Wójta do kierowanej jednostki)

To oczywiście tylko niektóre cyfry opisujące głównie pracę jednej gminnej instytucji – Urzędu Gminy. Za cyframi stoi ogrom pracy, a o najciekawszych efektach napiszemy tradycyjnie przy okazji oceny wykonania budżetu za 2008 rok, dokonywanego podczas tzw. sesji  absolutoryjnej.