Zarządzenie Nr 50/2009
Wójta Gminy Kleszczewo
z dnia 29 grudnia 2009r.
W sprawie: przyjęcia zasad polityki rachunkowości dla Gminy i Urzędu Gminy Kleszczewo projektów współfinansowanych ze środków z Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 ze zmianami), oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020, Dz. U z 2008r Nr72 poz. 422) zarządzam co następuje:
§ 1
Zasady polityki rachunkowości określają załączniki:
Załącznik nr 1 Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna, Działanie II – Drogi w gminach administracyjnych miast poniżej 50 tys. Mieszkańców oraz na obszarach wiejskich Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013
Załącznik nr 2 Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania „ Zagospodarowanie terenu parku w Kleszczewie dla celów rekreacyjnych” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu VI – Turystyka i środowisko kulturowe, Schemat I Infrastruktura turystyczna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013
§ 2
Zobowiązuję wszystkich pracowników Urzędu Gminy do zapoznania się Zarządzeniem i przestrzegania w pełni zawartych w nim postanowień.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wójt Gminy
mgr inż. Bogdan Kemnitz
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Nr 50/2009
Wójta Gminy Kleszczewo
z dnia 29 grudnia 2009r.
Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna, Działanie II – Drogi w gminach administracyjnych miast poniżej 50 tys. Mieszkańców oraz na obszarach wiejskich Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013
I. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów
1. Przygotowanie materiałów i sporządzenie wniosku o współfinansowanie inwestycji.
Za właściwe ustaleniu całkowitego kosztu projektu inwestycji odpowiada Ewa Olczak Podinspektor do spraw infrastruktury i dróg. Za ustalenie całkowitego kosztu projektu inwestycji, właściwe zaliczenie wydatków do wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie oraz złożenie w terminie kompletnego wniosku do Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialna jest Katarzyna Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch.
2. Ogłoszenie przetargu
Za przygotowanie materiałów do przetargu, ogłoszenie przetargu odpowiedzialna jest, Podinspektor do spraw infrastruktury i dróg – Ewa Olczak. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury i budownictwa – Barbara Błoch.
Ocenę złożonych ofert przetargowych oraz sporządzeniem dokumentacji przetargowej odpowiedzialna jest komisja powołana oddzielnym Zarządzeniem przez Wójta Gminy.
3. Umowy
Po rozstrzygnięciu przetargu zawierana jest umowa z wykonawcą. Umowę podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, a Skarbnik Mirosława Nowak składa podpis stanowiący kontrasygnatę. Kopia umowy pozostaje na stanowisku pracy Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak osoby przygotowującej komplet dokumentów w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa.
Oryginał umowy przekazuje się do Skarbnika Mirosławy Nowak.
Umowę dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, przy kontrasygnacie Skarbnika Mirosławy Nowak. Oryginał umowy pozostaje na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Kserokopię umowy przekazuje się na stanowisko Skarbnika Gminy
4. Faktury lub inne równoważne dokumenty.
Przez równoważne dokumenty rozumie się: rachunek, polecenie wyjazdu służbowego, listę płac, polecenie księgowania.
Przekazywane pocztą faktury, rachunki Wójt Gminy Bogdan Kemnitz kieruje do księgowości budżetowej, dokumenty przekazywane są dalej do Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, pracownicy w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa, która przeprowadza wstępną kontrolę polegającą na kontroli faktury i sprawdzeniu poprawności załączonego do faktury protokołu (podpisanego przez wykonawcę, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela Gminy.
Faktura przekazywana jest do sprawdzenia i opisania trybu wyboru oferty przeprowadzonej zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Zgodność potwierdza podpisem Podinspektor do spraw księgowości budżetowej – Agata Hoffmann
Komplet dokumentów przekazywany jest do księgowości budżetowej do Moniki Karwowskiej-Stanickiej Inspektora do spraw księgowości budżetowej lub Agaty Hoffmann Podinspektor do spraw księgowości budżetowej, który sprawdza dokumenty pod względem formalno-rachunkowym tj. kontroli polegającej na stwierdzeniu, czy dowód wystawiony został w odpowiedniej formie, czytelnie, starannie, trwałym pismem, czy zawiera wszystkie cechy, czy zgodny jest rachunkowo. Pracownik księgowości dekretuje dowód księgowy i przekazuje do sprawdzenia pod względem merytorycznym – polegającym na sprawdzeniu zasadności dokonanej operacji gospodarczej, do Sekretarza Gminy Genowefy Przepióra. Faktura przekazywana jest do Skarbnika Mirosławy Nowak celem sprawdzenia zgodności wydatku z planem budżetowym i zaakceptowaniu do wypłaty. Następnie fakturę kontroluje i akceptuje do wypłaty Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra.
5.Regulowanie należności.
Faktura lub inne równoważące dokumenty, na których złożone są wszystkie wymagane podpisy zostaje zapłacona przelewem lub w innej formie przewidzianej umową. Przelew podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra oraz Skarbnik Mirosława Nowak. Faktury lub inne równoważne dokumenty pozostają w księgowości.
6. Wniosek o środki.
Wniosek o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w tym Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 przygotowuje Katarzyna Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych lub osoba ją zastępująca, poprawność wniosku sprawdza Skarbnik Mirosława Nowak.
Oryginał wniosku pozostaje na stanowisku Katarzyny Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych
7. Przechowywanie dokumentów.
Komplet dokumentów odpowiednio przechowywany będzie w oddzielnych segregatorach określonych:
· w pkt. 1 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder
· w pkt. 2 na stanowisku Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa
· W pkt. 3 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder – umowa o dofinansowanie, na stanowisku Skarbnika umowa z wykonawcą.
· w pkt. 4 w referacie do spraw gospodarki finansowej,
· w pkt. 6 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych Katarzyny Sznajder
Dokumenty przechowywane będą przez okres oznaczony w umowie o dofinansowanie zadania.
8. Pozostałe uregulowania.
Do podpisywania upoważnieni są:
1. Pism wychodzących dotyczących spraw z zakresu prowadzonych inwestycji Wójt Gminy Bogdan Kemnitz i jego zastępca Genowefa Przepióra.
2. Stwierdzenia za zgodność kserokopii z oryginałem Bogdan Kemnitz –Wójt lub Genowefa Przepióra – Sekretarz lub Mirosława Nowak – Skarbnik lub Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak,
3. Wniosek o płatność Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra i Skarbnik Mirosława Nowak lub inne osoby określone w umowie o dofinansowanie zadania.
4. Opisywanie faktur:
- wstępna kontrola zgodności załączonych załączników do faktury – Podinspektor do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak, pod względem ustawy prawo zamówień publicznych Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann.
- pod względem formalno-rachunkowym Podinspektora do spraw księgowości budżetowej Monika Karwowska-Stanicka lub Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann.
- pod względem merytorycznym – Sekretarz Genowefa Przepióra lub Wójt Bogdan Kemnitz.
- pod względem zgodności z planem budżetowym oraz zatwierdzenie wypłaty Skarbnik Mirosława Nowak.
- zatwierdzenie do wypłaty – Wójt Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra.
10. Zastępstwa
W razie nieobecności w pracy wymienionych wyżej osób w zastępstwie dokumenty sprawdzają i podpisują:
- Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak – Kierownik referatu
infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch.
- Katarzyny Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych – Monika Nowicka – Podinspektor do spraw ochrony środowiska i rolnictwa
- Agaty Hoffmann Podinspektora do spraw księgowości budżetowej - Monika Karwoska-Stanicka Podinspektora do spraw księgowości budżetowej,
- Genowefy Przepióry Sekretarza Gminy – Wójt Gminy Bogdan Kemnitz
- Bogdana Kemnitza Wójta Gminy – Zastępca Wójta Genowefa Przepióra.
II. Zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy
Przyjmuje się następujące kody kont
90 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Unii Europejskiej
91 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo
92 wydatki niekwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo
Wykaz kont
1. Konta bilansowe
Zespół 0 – Majątek trwały
011/002/0000/0000/00 Środki trwałe
080/039/0000/0000/90 Inwestycje (środki trwałe w budowie)
080/039/0000/0000/91 Inwestycje (środki trwałe w budowie)
080/039/0000/0000/92 Inwestycje (środki trwałe w budowie)
Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe
101 Kasa
130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych dochody
129 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki
137/600/60016/6058/90 Rachunki środków funduszy pomocowych
137/600/60016/6059/91 Rachunki środków funduszy pomocowych
137/600/60016/6059/92 Rachunki środków funduszy pomocowych
Zespół 2 rozrachunki i roszczenia
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
227 Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
228 Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 Pozostałe rozrachunki
257 Należności z tytułu prefinansowania
268 Zobowiązania z tytułu prefinansowania
Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania
750 Przychody i koszty finansowe
Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800/000/00000/0000/00 Fundusz jednostki
800/002/00000/0000/00 Fundusz jednostki środki trwałe
800/600/60016/6058/90 Fundusz jednostki środki trwałe
800/600/60016/6059/91 Fundusz jednostki środki trwałe
800/600/60016/6059/92 Fundusz jednostki środki trwałe
810/600/60016/6058/90 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/600/60016/6059/91 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/600/60016/6059/92 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
Zasady funkcjonowanie kont
I Konta bilansowe
Zespół 0 Majątek trwały
Konto 011 Środki trwałe
Służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki.
Po stronie Wn ujmuje się przychody nowych, używanych, ulepszonych środków trwałych.
Konto 011 może wykazywać saldo Wn , które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej.
Konto 080 Inwestycje( środki trwałe w budowie)
Konto służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty.
Na stronie Wn ujmuje się koszty inwestycji, a po stronie Ma Wartość uzyskanych efektów inwestycyjnych.
Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe
Konto 101 Kasa
Konto służy do ewidencji krajowej gotówki znajdującej się w kasie Urzędu.
Na stronie Wn ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma – rozchody gotówki i niedobory kasowe. Konto może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie.
Konto 130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych- dochody
Konto służy do ewidencji środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu przychodów. Ewidencję prowadzi się według klasyfikacji budżetowej do planu finansowego Urzędu Gminy. Na koniec roku salda kont przenosi się na ogólne konto 130
Na stronie Wn ujmuje się wpływy środków na rachunek bankowy:
· otrzymanych na realizację wydatków budżetowych
· związane z planem finansowym Urzędu Gminy,
Po stronie Ma
· środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych,
Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym.
Konto 129 Rachunek bieżący jednostek budżetowych – wydatki
Konto służy do ewidencji zapłaconych kosztów zgodnie z planem finansowym Urzędu Gminy. Ewidencja prowadzona jest wg podziału klasyfikacji budżetowej. Na koniec roku saldo kont przenosi się na ogólne konto dodatkowe 130. Po stronie Ma księguje się wszystkie zapłacone koszty. W ewidencji nanosi się chronologicznie wydatki strukturalne.
Konto 137 Rachunki środków funduszy pomocowych. Służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w walucie polskiej lub obcej na realizację wyodrębnionych zadań, projektów, a w szczególności pochodzących ze środków Unii Europejskiej i innych pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi i wydzielone na odrębnym rachunku bankowym. Księgowań na koncie dokonuje się wyłącznie na podstawie dowodów bankowych. Po stronie Wn ujmuje się wpływy środków, a po stronie Ma wypłaty środków. Ewidencja powinna zapewnić podział na poszczególne programy lub zadania. . Konto może wykazywać saldo Wn.
Zespół 2 Rozrachunki i roszczenia
Konto 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Konto służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych.
Konto obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.
Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań według poszczególnych kontrahentów.
Konto może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań.
Konto 227 – Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
Służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami z tytułu zrealizowanych dochodów dotyczących funduszy pomocowych. Po stronie Wn ujmuje się przelewy dochodów na odpowiednie rachunki środków pomocowych lub zaliczenie dochodów na zwiększenie środków funduszy pomocowych. Po stronie Ma księguje się zrealizowane przez jednostkę dochody. Dla poszczególnych programów prowadzi się oddzielne konta. Konto może wykazywać saldo Ma oznaczające stan zrealizowanych dochodów. Saldo likwiduje się poprzez przelew zrealizowanych dochodów na konto funduszy środków pomocowych.
Konto 228 Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych.
Konto służy do ewidencji rozliczenia wydatków dokonanych przez jednostkę budżetową ze środków funduszy pomocowych lub środków otrzymanych na prefinansowanie wydatków podlegających refundacji ze środków funduszy pomocowych lub ze źródeł zagranicznych. Na stronie Wn konta 228 ujmuje się roczne przeksięgowanie wydatków dokonanych w korespondencji z kontem 800. Na stronie Ma ujmuje się środki otrzymane na pokrycie wydatków dokonanych przez jednostkę. Ewidencję prowadzi się oddzielną do każdego zadania. Konto może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan otrzymanych środków lecz jeszcze nie wykorzystanych, z funduszy pomocowych, tytułem prefinansowania lub inne.
Konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
Konto służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Ewidencję szczegółową prowadzi się według tytułu rozrachunków oraz instytucji z którymi dokonywane są rozliczenia.
Na stronie Wn ujmuje się należności oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma – zobowiązania, spłatę i zmniejszenie należności z tytułu rozrachunków publicznoprawnych.
Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn - stan należności saldo Ma – stan zobowiązań.
Konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
Konto służy do ewidencji rozrachunków z tytułu wynagrodzeń
Na stronie Wn ujmuje się
· wypłaty pieniężne bądź przelewy wynagrodzeń
· wypłaty zaliczek na poczet wynagrodzeń
· potrącenia wynagrodzeń
Na stronie Ma ujmuje się zobowiązania jednostki z tytułu wynagrodzeń na podstawie zestawienia list płac.
Konto 234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
Konto służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia
Na stronie Wn ujmuje się
· wypłacone pracownikom zaliczki i sumy do rozliczenia
· należności i roszczenia od pracowników z tytułu niedoborów i szkód
Na stronie Ma ujmuje się
· rozliczone zaliczki i zwroty środków pieniężnych
· wpływy należności od pracowników
Ewidencję prowadzi się według osób z podziałem na tytuły powstania należności i zobowiązań.
Konto 240 Pozostałe rozrachunki
Konto służy do ewidencji należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234. Ewidencję prowadzi się według tytułów poszczególnych rozrachunków i roszczeń.
Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań.
Konto 257 Należności z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji należności z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa na prefinansowanie wydatków zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Po stronie Wn konta 257 ujmuje się powstanie i zwiększenie należności, a po stronie Ma ich zmniejszenie. Należy prowadzić oddzielną ewidencję dla zapewnienia ustalenia stanu należności z poszczególnymi kontrahentami według tytułów.
Konto 268 Zobowiązania z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji zobowiązań z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej. Po stronie Wn ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań z tytułu pożyczek, a po stronie Ma ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek na prefinansowanie. Ewidencja szczegółowa zapewnia możliwość ustalenia stanu zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami według tytułu zobowiązań. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn określa stan zapłaconych zobowiązań, a saldo Ma stan zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek.
Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania
Konto 750 Przychody i koszty finansowe
Konto służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych. Na stronie Wn ujmuje się odpisy przychodów z tyt. dochodów budżetowych oraz kwoty operacji finansowych, w tym odsetki od kredytów i pożyczek oraz odsetki za zwłokę z zapłacie zobowiązań z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji. . Na stronie Ma ujmuje się przychody z tyt. dochodów budżetowych, a w szczególności odsetki za zwłokę w zapłacie należności od udzielonych pożyczek. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej oraz z podziałem na rodzaj dochodu. Saldo z końcem roku przenosi się na wynik finansowy konto 860.
Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
Konto 800 Fundusz jednostki
Konto służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.
Po stronie Wn ujmujemy między innymi:
- przeksięgowanie na koniec roku obrotowego dotacji i środków budżetowych
wykorzystanych na inwestycje w korespondencji z kontem 810
Po stronie Ma ujmujemy między innymi:
- wpływ dotacji przeznaczonych na finansowanie inwestycji
Do konta prowadzona jest ewidencja analityczna
- fundusz zasadniczy jednostki
- fundusz środków trwałych
- fundusz środków na finansowanie inwestycji z podziałem na klasyfikację budżetową.
Konto 810 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
Po stronie Wn konta księguje się dotacje przekazywane z budżetu na finansowanie inwestycji oraz inne dotacje przekazane z budżetu.
Konto to służy również do ewidencji dotacji przekazanych z budżetu w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone.
Na stronie Ma konta 810 ujmuje się zwroty dotacji w tym samym roku budżetowym. Saldo konta na koniec roku przenosi się na konto 800. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej.
III. Zakładowy plan kont dla budżetu gminy.
Ustala się następujące rodzaje kont dla budżetu gminy
1. Konta bilansowe:
133 - Rachunek budżetu
134 - Kredyty bankowe
137/600/60016/6298/90 - Rachunki środków funduszy pomocniczych
137/600/60016/6058/90 - Rachunki środków funduszy pomocniczych
240 - Pozostałe rozrachunki
257 – Należności z tytułu prefinansowania
268 – Zobowiązania z tytułu prefinansowania
901 - Dochody budżetu
902 - Wydatki budżetu
907 - Dochody z funduszy pomocowych
908 – Wydatki z funduszy pomocowych
960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu
961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu
967 – Fundusze pomocowe
Zapisów poszczególnych operacji księgowych dokonuje się za pomocą komputera. Podstawę zapisu w księdze rachunkowej stanowi dokument (dowód księgowy) stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z rzeczywistym jej przebiegiem.
Zasady funkcjonowania kont
Konto 133 – Rachunek bieżący budżetu
Służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunku bieżącym budżetu gminy.
Zapisy dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych.
Po stronie Wn ujmuje się wpłaty środków pieniężnych, a po stronie Ma wypłaty środków pieniężnych. Stwierdzone błędy w dowodach bankowych księguje się na koncie 240 – sumy do wyjaśnienia i wyksięgowuje się je na podstawie dokumentu bankowego Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Saldo Wn oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu gminy, a saldo Ma kwotę wykorzystanego kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu.
Konto 134 – Kredyty bankowe
Służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych przez gminę na finansowanie budżetu i przelanych przez bank na rachunek bieżący. Po stronie Wn księguje się spłatę lub umorzenie kredytu. Po stronie Ma konta księguje się kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od kredytu. Konto wykazywać może saldo Ma świadczące o wysokości kredytu pozostającego do spłaty.
Konto 137 – Rachunki środków funduszy pomocowych
Konto służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych. Na stronie Wn księguje się wpływ środków, a po stronie Ma wypłaty środków. Ewidencja powinna umożliwiać ustalenie stanu środków wg każdego wyodrębnionego funduszu pomocowego. Konto może wykazywać saldo Wn, które określa stan środków pomocowych na rachunku bankowym.
Konto 240 – Pozostałe rozrachunki
Służy do ewidencji innych rozrachunków nie ujętych na kontach 222, 223, 224, 227, 228, 250, 260.
Do konta 240 prowadzi się ewidencję szczegółową. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków.
Konto 257 - Należności z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji należności z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa na prefinansowanie wydatków zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Po stronie Wn konta 257 ujmuje się powstanie i zwiększenie należności, a po stronie Ma ich zmniejszenie. Należy prowadzić oddzielną ewidencję dla zapewnienia ustalenia stanu należności z poszczególnymi kontrahentami według tytułów.
Konto 268 - Zobowiązania z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji zobowiązań z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej. Po stronie Wn ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań z tytułu pożyczek, a po stronie Ma ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek na prefinansowanie. Ewidencja szczegółowa zapewnia możliwość ustalenia stanu zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami według tytułu zobowiązań. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn określa stan zapłaconych zobowiązań, a saldo Ma stan zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek.
Konto 901 – Dochody budżetu
Służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetowych, którą prowadzi się wg podziałek klasyfikacji budżetowej
Po stronie Wn księguje się przeniesienie sum dochodów osiągniętych przez gminę w danym roku, w korespondencji z kontem 961.
Po stronie Ma księguje się dochody budżetu gminy:
· na podstawie sprawozdań jednostek budżetowych, w korespondencji z kontem 222,
· na podstawie sprawozdań urzędów skarbowych , w korespondencji z kontem 224,
· dochody urzędu gminy i budżetu np. dotacje, subwencje, dochody własne, w korespondencji z kontem 133.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961. – Niedobór lub nadwyżka budżetu.
Konto 902 – Wydatki budżetu
Ewidencję wydatków budżetowych prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej.
Po stronie Wn ujmuje się wydatki:
· jednostek budżetowych na podstawie ich sprawozdań finansowych, w korespondencji z kontem 223,
· z tytułu rozrachunków z innymi budżetami, w korespondencji z kontem 224,
· własne urzędu gminy, w korespondencji z kontem 133.
Pod datą ostatniego dnia roku saldo konta 902 przenosi się na konto 961.
Konto 907 – Dochody z funduszy pomocowych
Konto służy do ewidencji osiągniętych dochodów z tytułu realizacji funduszy pomocowych. Po stronie Wn konta 907 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku sumy osiągniętych dochodów na konto 967. Po stronie Ma konta 907 ujmuje się osiągnięte w ciągu roku dochody z funduszy pomocowych.
Do konta prowadzi się ewidencję szczegółową do poszczególnych funduszy.
Konto 908 – Wydatki z funduszy pomocowych
Służy do ewidencji dokonanych wydatków w ciężar środków funduszy pomocowych. Po stronie Wn ujmuje się wydatki na podstawie sprawozdań jednostek z realizacji wydatków ze środków pomocowych. Na koniec roku po stronie Ma księguje się przeniesienie wydatków na konto 967. Do konta prowadzi się ewidencję szczegółową umożliwiająca ustalenie stanu poszczególnych wydatków z poszczególnych funduszy pomocowych.
Konto 960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu
Konto służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu z lat ubiegłych. Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego po stronie Wn lub Ma ujmuje się przeniesienie salda z kont 961 i 962. Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Konto 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu
Służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu na koniec roku budżetowego.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego po stronie Wn ujmuje się przeniesienie wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem 902 oraz niewykonanych wydatków z kontem
Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego saldo konta 961 przenosi się na konto 960.
Konto 967 – Fundusze pomocowe
Konto służy do ewidencji stanu funduszy pomocowych. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego po stronie Wn konta 967 ujmuje się saldo konta 908, a po stronie Ma saldo konta 907. Do konta prowadzi się ewidencję szczegółową dla poszczególnych funduszy. Konto może wykazywać tylko saldo Ma oznaczające stan funduszy pomocowych.
Wójt Gminy
mgr inż. Bogdan Kemnitz
Załącznik nr 2
do Zarządzenia Nr 50/2009
Wójta Gminy Kleszczewo
z dnia 29 grudnia 2009r.
Polityka rachunkowości dotycząca realizacji zadania „ Zagospodarowanie terenu parku w Kleszczewie dla celów rekreacyjnych” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu VI – Turystyka i środowisko kulturowe, Schemat I Infrastruktura turystyczna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013
I. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów
1. Przygotowanie materiałów i sporządzenie wniosku o współfinansowanie inwestycji.
Za właściwe ustaleniu całkowitego kosztu projektu inwestycji odpowiada Mariusz Siwczak Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej. Za ustalenie całkowitego kosztu projektu inwestycji, właściwe zaliczenie wydatków do wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie oraz złożenie w terminie kompletnego wniosku do Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialna jest Katarzyna Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch.
2. Ogłoszenie przetargu
Za przygotowanie materiałów do przetargu, ogłoszenie przetargu odpowiedzialna jest, Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak. Pracę nadzoruje i kontroluje Kierownik referatu infrastruktury i budownictwa – Barbara Błoch.
Ocenę złożonych ofert przetargowych oraz sporządzeniem dokumentacji przetargowej odpowiedzialna jest komisja powołana oddzielnym Zarządzeniem przez Wójta Gminy.
3. Umowy
Po rozstrzygnięciu przetargu zawierana jest umowa z wykonawcą. Umowę podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, a Skarbnik Mirosława Nowak składa podpis stanowiący kontrasygnatę. Kopia umowy pozostaje na stanowisku pracy Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak osoby przygotowującej komplet dokumentów w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa.
Oryginał umowy przekazuje się do Skarbnika Mirosławy Nowak.
Umowę dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II – Infrastruktura komunikacyjna podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz, przy kontrasygnacie Skarbnika Mirosławy Nowak. Oryginał umowy pozostaje na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych. Gminy. Kserokopię umowy przekazuje się na stanowisko Skarbnika.
4. Faktury lub inne równoważne dokumenty.
Przez równoważne dokumenty rozumie się: rachunek, polecenie wyjazdu służbowego, listę płac, polecenie księgowania.
Przekazywane pocztą faktury, rachunki Wójt Gminy Bogdan Kemnitz kieruje do księgowości budżetowej, dokumenty przekazywane są dalej do Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, pracownicy w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa, która przeprowadza wstępną kontrolę polegającą na kontroli faktury i sprawdzeniu poprawności załączonego do faktury protokołu (podpisanego przez wykonawcę, inspektora nadzoru oraz przedstawiciela Gminy.
Faktura przekazywana jest do sprawdzenia zgodności zamówienia z ustawą prawo zamówień publicznych. Zgodność potwierdza podpisem Podinspektor do spraw księgowości budżetowej – Agata Hoffmann
Komplet dokumentów przekazywany jest do księgowości budżetowej do Moniki Karwowskiej-Stanickiej Inspektora do spraw księgowości budżetowej lub Agaty Hoffmann Podinspektor do spraw księgowości budżetowej, który sprawdza dokumenty pod względem formalno-rachunkowym tj. kontroli polegającej na stwierdzeniu, czy dowód wystawiony został w odpowiedniej formie, czytelnie, starannie, trwałym pismem, czy zawiera wszystkie cechy, czy zgodny jest rachunkowo. Pracownik księgowości dekretuje dowód księgowy i przekazuje do sprawdzenia pod względem merytorycznym – polegającym na sprawdzeniu zasadności dokonanej operacji gospodarczej, do Sekretarza Gminy Genowefy Przepióra. Faktura przekazywana jest do Skarbnika Mirosławy Nowak celem sprawdzenia zgodności wydatku z planem budżetowym i zaakceptowaniu do wypłaty. Następnie fakturę kontroluje i akceptuje do wypłaty Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra.
5. Regulowanie należności.
Faktura lub inne równoważące dokumenty, na których złożone są wszystkie wymagane podpisy zostaje zapłacona przelewem lub w innej formie przewidzianej umową. Przelew podpisuje Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego Zastępca Genowefa Przepióra oraz Skarbnik Mirosława Nowak. Faktury lub inne równoważne dokumenty pozostają w księgowości.
6. Wniosek o środki.
Wniosek o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w tym Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007 – 2013 przygotowuje Katarzyna Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych lub osoba ją zastępująca, poprawność wniosku sprawdza Skarbnik Mirosława Nowak.
Oryginała wniosku pozostaje na stanowisku Katarzyny Sznajder Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych
7. Przechowywanie dokumentów.
Komplet dokumentów odpowiednio przechowywany będzie w oddzielnych segregatorach określonych:
· w pkt. 1 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder
· w pkt. 2 na stanowisku Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusza Siwczaka, w referacie infrastruktury komunalnej i budownictwa
· W pkt. 3 na stanowisku Skarbnika Gminy- umowa z wykonawcą, na stanowisku Podinspektora do spraw działalności Gospodarczej i funduszy unijnych – Katarzyny Sznajder –umowę o dofinansowanie zadania.
· w pkt. 4 w referacie do spraw gospodarki finansowej,
· w pkt. 6 na stanowisku Podinspektora do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych Katarzyny Sznajder
Dokumenty przechowywane będą przez okres oznaczony w umowie o dofinansowanie zadania.
8. Pozostałe uregulowania.
Do podpisywania upoważnieni są:
5. Pism wychodzących dotyczących spraw z zakresu prowadzonych inwestycji Wójt Gminy Bogdan Kemnitz i jego zastępca Genowefa Przepióra.
6. Stwierdzenia za zgodność kserokopii z oryginałem Bogdan Kemnitz –Wójt lub Genowefa Przepióra – Sekretarz lub Mirosława Nowak – Skarbnik lub Podinspektora do spraw infrastruktury i dróg – Ewy Olczak,
7. Wniosek o płatność Wójt Gminy Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra i Skarbnik Mirosława Nowak lub inne osoby określone w umowie o dofinansowanie zadania.
8. Opisywanie faktur:
- wstępna kontrola zgodności załączonych załączników do faktury – Podinspektor do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, pod względem ustawy prawo zamówień publicznych Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann.
- pod względem formalno-rachunkowym Podinspektora do spraw księgowości budżetowej Monika Karwowska-Stanicka lub Podinspektor do spraw księgowości budżetowej - Agata Hoffmann.
- pod względem merytorycznym – Sekretarz Genowefa Przepióra lub Wójt Bogdan Kemnitz.
- pod względem zgodności z planem budżetowym oraz zatwierdzenie wypłaty Skarbnik Mirosława Nowak.
- zatwierdzenie do wypłaty – Wójt Bogdan Kemnitz lub jego zastępca Genowefa Przepióra.
10. Zastępstwa
W razie nieobecności w pracy wymienionych wyżej osób w zastępstwie dokumenty sprawdzają i podpisują:
- Podinspektora do spraw gospodarki komunalnej – Mariusz Siwczak, – Kierownik referatu
infrastruktury komunalnej i budownictwa Barbara Błoch.
- Katarzyny Sznajder Podinspektor do spraw działalności gospodarczej i funduszy unijnych, – Monika Nowicka – Podinspektor do spraw ochrony środowiska i rolnictwa
- Agaty Hoffmann Podinspektora do spraw księgowości budżetowej, - Monika Karwoska-Stanicka Podinspektora do spraw księgowości budżetowej,
- Genowefy Przepióry Sekretarza Gminy, – Wójt Gminy Bogdan Kemnitz
- Bogdana Kemnitza Wójta Gminy, – Zastępca Wójta Genowefa Przepióra.
II. Zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy
Przyjmuje się następujące kody kont
85 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Unii Europejskiej
86 wydatki kwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo
87 wydatki niekwalifikowane pokrywane z budżetu Gminy Kleszczewo
Wykaz kont
1. Konta bilansowe
Zespół 0 – Majątek trwały
011/002/0000/0000/00 Środki trwałe
080 Inwestycje (środki trwałe w budowie)
Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe
131 Rachunek bieżący jednostek budżetowych dochody
129 Rachunek bieżący jednostek budżetowych wydatki
137/900/90004/6058/85 Rachunki środków funduszy pomocowych
137/900/90004/6059/86 Rachunki środków funduszy pomocowych
137/900/90004/6059/87 Rachunki środków funduszy pomocowych
Zespół 2 rozrachunki i roszczenia
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
227 Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
228 Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych
230 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
235 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 Pozostałe rozrachunki
257 Należności z tytułu prefinansowania
268 Zobowiązania z tytułu prefinansowania
Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania
750 Przychody i koszty finansowe
Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800/000/00000/0000/00 Fundusz jednostki
800/002/00000/0000/00 Fundusz jednostki środki trwałe
800/900/90004/6058/85 Fundusz jednostki środki trwałe
800/900/90004/6059/86 Fundusz jednostki środki trwałe
800/900/90004/6059/87 Fundusz jednostki środki trwałe
810/900/90004/6058/85 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/900/90004/6059/86 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
810/900/90004/6059/87 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
Zasady funkcjonowanie kont
I Konta bilansowe
Zespół 0 Majątek trwały
Konto 011 Środki trwałe
Służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki.
Po stronie Wn ujmuje się przychody nowych, używanych, ulepszonych środków trwałych.
Konto 011 może wykazywać saldo Wn , które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej.
Konto 080 Inwestycje( środki trwałe w budowie)
Konto służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty.
Na stronie Wn ujmuje się koszty inwestycji, a po stronie Ma Wartość uzyskanych efektów inwestycyjnych.
Zespół 1 Środki pieniężne i rachunki bankowe
Konto 101 Kasa
Konto służy do ewidencji krajowej gotówki znajdującej się w kasie Urzędu.
Na stronie Wn ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma – rozchody gotówki i niedobory kasowe. Konto może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie.
Konto 130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych- dochody
Konto służy do ewidencji środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu przychodów. Ewidencję prowadzi się według klasyfikacji budżetowej do planu finansowego Urzędu Gminy. Na koniec roku salda kont przenosi się na ogólne konto 130
Na stronie Wn ujmuje się wpływy środków na rachunek bankowy:
· otrzymanych na realizację wydatków budżetowych
· związane z planem finansowym Urzędu Gminy,
Po stronie Ma
· środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych,
Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym.
Konto 129 Rachunek bieżący jednostek budżetowych – wydatki
Konto służy do ewidencji zapłaconych kosztów zgodnie z planem finansowym Urzędu Gminy. Ewidencja prowadzona jest wg podziału klasyfikacji budżetowej. Na koniec roku saldo kont przenosi się na ogólne konto dodatkowe 130. Po stronie Ma księguje się wszystkie zapłacone koszty. W ewidencji nanosi się chronologicznie wydatki strukturalne.
Konto 137 Rachunki środków funduszy pomocowych. Służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w walucie polskiej lub obcej na realizację wyodrębnionych zadań, projektów, a w szczególności pochodzących ze środków Unii Europejskiej i innych pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi i wydzielone na odrębnym rachunku bankowym. Księgowań na koncie dokonuje się wyłącznie na podstawie dowodów bankowych. Po stronie Wn ujmuje się wpływy środków, a po stronie Ma wypłaty środków. Ewidencja powinna zapewnić podział na poszczególne programy lub zadania. . Konto może wykazywać saldo Wn.
Zespół 2 Rozrachunki i roszczenia
Konto 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Konto służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych.
Konto obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.
Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań według poszczególnych kontrahentów.
Konto może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań.
Konto 227 – Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
Służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami z tytułu zrealizowanych dochodów dotyczących funduszy pomocowych. Po stronie Wn ujmuje się przelewy dochodów na odpowiednie rachunki środków pomocowych lub zaliczenie dochodów na zwiększenie środków funduszy pomocowych. Po stronie Ma księguje się zrealizowane przez jednostkę dochody. Dla poszczególnych programów prowadzi się oddzielne konta. Konto może wykazywać saldo Ma oznaczające stan zrealizowanych dochodów. Saldo likwiduje się poprzez przelew zrealizowanych dochodów na konto funduszy środków pomocowych.
Konto 228 Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych.
Konto służy do ewidencji rozliczenia wydatków dokonanych przez jednostkę budżetową ze środków funduszy pomocowych lub środków otrzymanych na prefinansowanie wydatków podlegających refundacji ze środków funduszy pomocowych lub ze źródeł zagranicznych. Na stronie Wn konta 228 ujmuje się roczne przeksięgowanie wydatków dokonanych w korespondencji z kontem 800. Na stronie Ma ujmuje się środki otrzymane na pokrycie wydatków dokonanych przez jednostkę. Ewidencję prowadzi się oddzielną do każdego zadania. Konto może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan otrzymanych środków lecz jeszcze nie wykorzystanych, z funduszy pomocowych, tytułem prefinansowania lub inne.
Konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
Konto służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Ewidencję szczegółową prowadzi się według tytułu rozrachunków oraz instytucji z którymi dokonywane są rozliczenia.
Na stronie Wn ujmuje się należności oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma – zobowiązania, spłatę i zmniejszenie należności z tytułu rozrachunków publicznoprawnych.
Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn - stan należności saldo Ma – stan zobowiązań.
Konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
Konto służy do ewidencji rozrachunków z tytułu wynagrodzeń
Na stronie Wn ujmuje się
· wypłaty pieniężne bądź przelewy wynagrodzeń
· wypłaty zaliczek na poczet wynagrodzeń
· potrącenia wynagrodzeń
Na stronie Ma ujmuje się zobowiązania jednostki z tytułu wynagrodzeń na podstawie zestawienia list płac.
Konto 234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
Konto służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia
Na stronie Wn ujmuje się
· wypłacone pracownikom zaliczki i sumy do rozliczenia
· należności i roszczenia od pracowników z tytułu niedoborów i szkód
Na stronie Ma ujmuje się
· rozliczone zaliczki i zwroty środków pieniężnych
· spłata pożyczek z funduszu świadczeń socjalnych
· wpływy należności od pracowników
Ewidencję prowadzi się według osób z podziałem na tytuły powstania należności i zobowiązań.
Konto 240 Pozostałe rozrachunki
Konto służy do ewidencji należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234. Ewidencję prowadzi się według tytułów poszczególnych rozrachunków i roszczeń.
Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma – stan zobowiązań.
Konto 257 Należności z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji należności z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa na prefinansowanie wydatków zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Po stronie Wn konta 257 ujmuje się powstanie i zwiększenie należności, a po stronie Ma ich zmniejszenie. Należy prowadzić oddzielną ewidencję dla zapewnienia ustalenia stanu należności z poszczególnymi kontrahentami według tytułów.
Konto 268 Zobowiązania z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji zobowiązań z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej. Po stronie Wn ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań z tytułu pożyczek, a po stronie Ma ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek na prefinansowanie. Ewidencja szczegółowa zapewnia możliwość ustalenia stanu zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami według tytułu zobowiązań. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn określa stan zapłaconych zobowiązań, a saldo Ma stan zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek.
Zespół 7 Przychody i koszty ich uzyskania
Konto 750 Przychody i koszty finansowe
Konto służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych. Na stronie Wn ujmuje się odpisy przychodów z tyt. dochodów budżetowych oraz kwoty operacji finansowych, w tym odsetki od kredytów i pożyczek oraz odsetki za zwłokę z zapłacie zobowiązań z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji. . Na stronie Ma ujmuje się przychody z tyt. dochodów budżetowych, a w szczególności odsetki za zwłokę w zapłacie należności od udzielonych pożyczek. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej oraz z podziałem na rodzaj dochodu. Saldo z końcem roku przenosi się na wynik finansowy konto 860.
Zespół 8 Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
Konto 800 Fundusz jednostki
Konto służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.
Po stronie Wn ujmujemy między innymi:
- przeksięgowanie na koniec roku obrotowego dotacji i środków budżetowych
wykorzystanych na inwestycje w korespondencji z kontem 810
Po stronie Ma ujmujemy między innymi:
- wpływ dotacji przeznaczonych na finansowanie inwestycji
Do konta prowadzona jest ewidencja analityczna
- fundusz zasadniczy jednostki
- fundusz środków trwałych
- fundusz środków na finansowanie inwestycji z podziałem na klasyfikację budżetową.
Konto 810 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
Po stronie Wn konta księguje się dotacje przekazywane z budżetu na finansowanie inwestycji oraz inne dotacje przekazane z budżetu.
Konto to służy również do ewidencji dotacji przekazanych z budżetu w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone.
Na stronie Ma konta 810 ujmuje się zwroty dotacji w tym samym roku budżetowym. Saldo konta na koniec roku przenosi się na konto 800. Ewidencję prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej.
III. Zakładowy plan kont dla budżetu gminy.
Ustala się następujące rodzaje kont dla budżetu gminy
1. Konta bilansowe:
133 - Rachunek budżetu
134 - Kredyty bankowe
137/900/90004/6298/85 - Rachunki środków funduszy pomocniczych
137/900/90004/6058/86 - Rachunki środków funduszy pomocniczych
240 - Pozostałe rozrachunki
257 – Należności z tytułu prefinansowania
268 – Zobowiązania z tytułu prefinansowania
901 - Dochody budżetu
902 - Wydatki budżetu
907 - Dochody z funduszy pomocowych
908 – Wydatki z funduszy pomocowych
960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu
961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu
967 – Fundusze pomocowe
Zapisów na poszczególnych kontach dokonuje się zgodnie z komentarzem do tych kont zawartym w załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. r. (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zmianami). Zapisów poszczególnych operacji księgowych dokonuje się za pomocą komputera. Podstawę zapisu w księdze rachunkowej stanowi dokument (dowód księgowy) stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z rzeczywistym jej przebiegiem.
Zasady funkcjonowania kont
Konto 133 – Rachunek bieżący budżetu
Służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunku bieżącym budżetu gminy.
Zapisy dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych.
Po stronie Wn ujmuje się wpłaty środków pieniężnych, a po stronie Ma wypłaty środków pieniężnych. Stwierdzone błędy w dowodach bankowych księguje się na koncie 240 – sumy do wyjaśnienia i wyksięgowuje się je na podstawie dokumentu bankowego Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma. Saldo Wn oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu gminy, a saldo Ma kwotę wykorzystanego kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu.
Konto 134 – Kredyty bankowe
Służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych przez gminę na finansowanie budżetu i przelanych przez bank na rachunek bieżący. Po stronie Wn księguje się spłatę lub umorzenie kredytu. Po stronie Ma konta księguje się kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od kredytu. Konto wykazywać może saldo Ma świadczące o wysokości kredytu pozostającego do spłaty.
Konto 137 – Rachunki środków funduszy pomocowych
Konto służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych. Na stronie Wn księguje się wpływ środków, a po stronie Ma wypłaty środków. Ewidencja powinna umożliwiać ustalenie stanu środków wg każdego wyodrębnionego funduszu pomocowego. Konto może wykazywać saldo Wn, które określa stan środków pomocowych na rachunku bankowym.
Konto 240 – Pozostałe rozrachunki
Służy do ewidencji innych rozrachunków nie ujętych na kontach 222, 223, 224, 227, 228, 250, 260.
Do konta 240 prowadzi się ewidencję szczegółową. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków.
Konto 250 – Należności finansowe
Konto służy do ustalenia w szczególności należności z tytułu udzielonych przez Gminę pożyczek. Po stronie Wn księguje się powstanie i zwiększenie należności finansowych, a po stronie Ma zmniejszenie należności. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznaczaj stan należności finansowych. Saldo Ma stan nadpłat z tytułu należności finansowych.
Konto 257 - Należności z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji należności z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa na prefinansowanie wydatków zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Po stronie Wn konta 257 ujmuje się powstanie i zwiększenie należności, a po stronie Ma ich zmniejszenie. Należy prowadzić oddzielną ewidencję dla zapewnienia ustalenia stanu należności z poszczególnymi kontrahentami według tytułów.
Konto 268 - Zobowiązania z tytułu prefinansowania
Konto służy do ewidencji zobowiązań z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej. Po stronie Wn ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań z tytułu pożyczek, a po stronie Ma ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek na prefinansowanie. Ewidencja szczegółowa zapewnia możliwość ustalenia stanu zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami według tytułu zobowiązań. Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn określa stan zapłaconych zobowiązań, a saldo Ma stan zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek.
Konto 901 – Dochody budżetu
Służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetowych, którą prowadzi się wg podziałek klasyfikacji budżetowej
Po stronie Wn księguje się przeniesienie sum dochodów osiągniętych przez gminę w danym roku, w korespondencji z kontem 961.
Po stronie Ma księguje się dochody budżetu gminy:
· na podstawie sprawozdań jednostek budżetowych, w korespondencji z kontem 222,
· na podstawie sprawozdań urzędów skarbowych , w korespondencji z kontem 224,
· dochody urzędu gminy i budżetu np. dotacje, subwencje, dochody własne, w korespondencji z kontem 133.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961. – Niedobór lub nadwyżka budżetu.
Konto 902 – Wydatki budżetu
Ewidencję wydatków budżetowych prowadzi się wg klasyfikacji budżetowej.
Po stronie Wn ujmuje się wydatki:
· jednostek budżetowych na podstawie ich sprawozdań finansowych, w korespondencji z kontem 223,
· z tytułu rozrachunków z innymi budżetami, w korespondencji z kontem 224,
· własne urzędu gminy, w korespondencji z kontem 133.
Pod datą ostatniego dnia roku saldo konta 902 przenosi się na konto 961.
Konto 907 – Dochody z funduszy pomocowych
Konto służy do ewidencji osiągniętych dochodów z tytułu realizacji funduszy pomocowych. Po stronie Wn konta 907 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku sumy osiągniętych dochodów na konto 967. Po stronie Ma konta 907 ujmuje się osiągnięte w ciągu roku dochody z funduszy pomocowych.
Do konta prowadzi się ewidencję szczegółową do poszczególnych funduszy.
Konto 908 – Wydatki z funduszy pomocowych
Służy do ewidencji dokonanych wydatków w ciężar środków funduszy pomocowych. Po stronie Wn ujmuje się wydatki na podstawie sprawozdań jednostek z realizacji wydatków ze środków pomocowych. Na koniec roku po stronie Ma księguje się przeniesienie wydatków na konto 967. Do konta prowadzi się ewidencję szczegółową umożliwiająca ustalenie stanu poszczególnych wydatków z poszczególnych funduszy pomocowych.
Konto 960 – Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu
Konto służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu z lat ubiegłych. Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego po stronie Wn lub Ma ujmuje się przeniesienie salda z kont 961 i 962. Konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Konto 961 – Niedobór lub nadwyżka budżetu
Służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu na koniec roku budżetowego.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego po stronie Wn ujmuje się przeniesienie wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem 902 oraz niewykonanych wydatków z kontem 903 a po stronie Ma dochody budżetowe w korespondencji z kontem 901. Na koniec roku konto może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Pod datą zatwierdzonego sprawozdania budżetowego saldo konta 961 przenosi się na konto 960.
Konto 967 – Fundusze pomocowe
Konto służy do ewidencji stanu funduszy pomocowych. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego po stronie Wn konta 967 ujmuje się saldo konta 908, a po stronie Ma saldo konta 907. Do konta prowadzi się ewidencję szczegółową dla poszczególnych funduszy. Konto może wykazywać tylko saldo Ma oznaczające stan funduszy pomocowych.
Wójt Gminy
mgr inż. Bogdan Kemnitz